|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vi köpte en 120i av den anledningen att den är perfekt till våra ändamål. En bekväm och rolig bil som passar perfekt till både shopping och lite längre turer även med familjen i. Priset kan ju diskuteras men BMW är bättre än Golf och kan ta mer betalt. Sedan att modellen är den snyggaste i segmentet gör ju inte valet svårare. Mvh Jonas |
|
Coupén |
I 130 grundpriset (308kkr) ingår advantagepaket och lite till. Är väldigt nära att beställa en 130 med comfort + dynamic, metallic, xenon, skinn = 350 kkr brutto. Motsvarande E90 330 (underbar bil) hade kostat minst 60kkr till så visst finns det skillnad i pris. Sen är ju E90 en helt annan bil men det beror väl på vad man är ute efter (eller har råd med...). Jag räknade oxå på 120 med exakt samma utrustning och den skulle kostat 310 kkr brutto, dvs., 40kkr skillnad... I det sammanhanget känns 130 som ett fynd. Är 130 M-sport paket ett "måste"? Om man vill ha M-utseende så tycker jag att man skall köpa M-bil och inte ett plastkit..., eller? Taklucka, måste? Tycker ni att E90 325 för samma pengar (350kkr) är ett bättre köp? Dvs., bättre bil, bättre andrahandsvärde etc? |
|
Coupe´n: E90 325 är definitivt en bättre bil med ett bättre andrahandsvärde, men du får bra mycket roligare i en 130. 130 är en blivande klassiker anser jag. Den borde vara en bra bit lättare än 330 så det kan inte bli annat än jäkligt kul. No More Limits! |
|
|
Nja jag har just köpt en 116i (får den i slutet av sept) Innan dess provkörde jag en 116i och en 320i och jag kände inte mycket stor skillnad. Själv tycker jag att om man ska ha en 1 serie räcker 116i gott och väl sedan lägger man in utrustning istället för motor. E90 finns bara två alternativ tycker jag antingen 318i eller 325i hellre 318i med 20k kr i utrustning än en 320i. Man kan alltid förhandla ner priset på en bil även om den ny Jag lyckades t.ex. få 23k kr i rabatt på utrustning. Min framtida BMW 116i Länk |
|
|
bmw-chrille: Glömde alldeles bort att jag skulle svara på din fråga, angående Burlin motor i Skellefteå. Jag vet att dom har haft ganska många E39:or ståendes rätt länge, och nu har dom dessutom bytt in ännu fler. Kanske överskattar säljarna E39:ans popularitet? Hursomhelst, E90:n och E60/61 (framförallt 61) har sålt mycket bra i Skeå, enligt uppgift har vi levererat över 20 st nya 3-seriebilar. Men ettan verkar ha blivit en flopp... /Krille Min bil: Länk |
|
|
Min far funderade att köpa en 120i nu när han inte körde så mycket längre och tyckte det verkade vara en bra bruksbil. Men den föll på tre saker. 1: Priset, 305 000:- med rabatt? paketen och auto. 2: Vart gör man av golfbagen? Baksätet? Han bättre bagage i sin SL!! 3: Är ju som att kliva ur baksätet på en coupe!! Säkert javist, men komfort?? Kan väll säga att jag och tjejen är kanske mer i målgruppen men jag tycker den är för dyr ELLER tråkig. |
|
| Ettan är inte kul för fem öre. i alla fall inte om man jämför med mycket annat för dom pengarna. Till exempel så är Mini Cooper hästlängder roligare på alla sätt och vis. Visst, kanske blir E87 roligare med en sexa. Men knappast så kul när värdeminskningen i kronor kommer på tal. Bilen är för dyr och för tråkig för att passa den tilltänkta målgruppen. Fast snygg, det är den... ;) | |
|
Jag håller inte alls med att 1-serien är trist. Har själv provat en 120i och kan inte påstå att jag upplevde den som "tråkig" direkt. Visst, den skulle vara roligare med sexa, men det innebär inte att 4-cyl är trista för det. Jämför man med andra bilar i klassen (A3, Golf, Astra, S40 m fl) tycker jag 1:an känns betydligt mer inspirerande. Designen är mycket fräckare (dom nämnda konkurrenterna är ganska slätstrukna) och hela bilen känns mer uppiggande. Jag tycker att bilen passar perfekt för målgruppen: Körglädje, snygg design, starkt och tilltalande varumärke, trygga garantier/fri service mm. Det enda som egentligen talar emot bilen i mina ögon är den ekonomiska biten. Få människor i den tilltänkta målgruppen har råd att hosta upp 250'-300' för en småbil. //Chrille |
|
|
AEG visa farsan de två röda knapparna på ryggstöden så kan han ta med hela kvarterets bagar om han vill. Powermac Jag tror att de som köper en etta för 400" struntar totalt i värdeminskningen ,då köper man en annan bil. Nä en typ 130i köper man för att man har råd att vara lite anorlunda. Annars får man väl rätta in sig ledet och köpa en beg 325 E-90 |
|
|
Man kana ju alltid ta ut träklubborna ur baggen och då ryms den. och lägga träklubborna på baggen. Själv tycker jag att 120i är ett onödigt köp 116i räcker gott och väl och då blir priset 40k billigare. Dessutom behöver man verkligen Advantage + Komfort + Dynamic paketen Xenonljus, metallic lack, lädersäten, navigator? Själv tog jag Advantage + ACC sportstolar sportchassi Vinter och sommardäck på plåtfälgar Räcker gott och väl för mig för ca 220k kr. en Audi A3 kostar förresten LIKA mycket som en E87 Min framtida BMW 116i Länk |
|
| Korak, Vist går det att fälla men är rätt trist att alltid ha ryggstöden fälda. Specielt när man ska hämta barnbarnen på dagis. Eller äta lunch med kolegorna! | |
| Såg ni ettserie testet på Top Gear igår. Dom sågade bilen längst med fotknölarna. Top Gear är väl inte världens största BMW fans, men deras argumentation var sakligt och korrekt. Den enda pluspoängen som 116 och 118d plockade var körglädje och bakhjulsdrift. I övrigt så tyckte dom att bilen var dyr, slö, plastig, och trång. Så visst finns det kritik så det blir över. Allt detta kan BMW åtgärda utan större bekymmer om dom så önskar. Det är bara att sänka priset, samt ta bort den sega 116 spisen ur modellprogrammet. Plastig och trång är dom inte ensamma om i klassen så det kan man leva med till rätt pris... Med lite roliga färger, sportutrustning, fyrcylindrig turbo, så finge man en ny liten 2002tii för tvåtusentalet. ;) | |
Coupén |
Spelade in gårdagens avsnitt, måste hem och kolla. Jag har en X3 som sågades av samma program, är skitnöjd med den. Funderar på att köpa en etta oxå, blir nog skitnöjd med den oxå... :-) |
|
Topgears favorit var vär suzuki swift eller vad den hette. tycker det säger allt om det programmet. Plus att det verkar bara finnas ett märke däröver Aston martin. De är ena riktiga royalister. tror att programmet sponsras av aston. Men det är klart en aston martin är ju inte helt fel så att säga. AEG det går ju att ta ut klubborna när man inta använder dem. Klubben där jag spelar brukar leva på sina gäster, och ett flertal av dem åker porsche jag skall fråga dem hur de löser problemet. |
|
|
Det där med Suzuki kallas visst för ironi. ;) Dom viftar med flaggan i lika stor utsträckning som svenska motorjournalister gör. Här så är Volvo störst bäst och vackrast i var och var annan tidning, och Saab är det missförstådda underbarnet som stymoderligt håller på att förstöras av stora stygga GM. |
|
|
1-serien kan vara snygg i vissa utförande, fälgar/färg osv. men personligen som skall byta ner mig tillenliten bil så tycker jag 1-serien e alldeles för dyr. För samma pengar får man en betydligt roligare bil, tex A3 2.0T eller Golf GTI. Med roligare bil syftar jag mer på motorstyrka. har inte provat hur "rolig" 1-serien är att köra men en GTI ska ju vara väldigt underhållande. Nu lirar kanske inte Golfen i samma liga men som sagt för pengarna tycker jag 1-serien e alldees för dyr...A3:an har ju inget dåligt rykte direkt.... och inte Wolkswagen heller.... |
|
|
Priset mellan en A3 och en E87 är 4k kr så priset är inte så stor dessutom är A3 och Golfen framhjulsdrivna. Dock Golf GTI är alltid en Golf och en E87 är alltid en BMW. Så är det bara. Själv har jag kört 116i och 120i och märkte inte större skillnad. Vill du ha VOOOOMMM får du titta på 130i med 265 hk Min framtida BMW 116i Länk |
|
|
A3 har väl fått dåligt betyg i testerna? No More Limits! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.