AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.619

1-seriens största problem?

Sida 1 av 2
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
...Är väl egentligen priset? Har hört många kunder som varit intresserade av just en etta, men när dom sedan jämför priset med E90:n, så blir det, just det, en E90 till slut i alla fall.
I Skellefteå har dom inte sålt en (!) enda 1:a, däremot säljer E90:n riktigt bra.

Vad tror ni?

/Krille

Min bil: Länk
Enda Banglemodellen som jag alltid kommer tycka är ful.

Flåklypa
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
I Luleå har man dock sett många 1-serie så dom har nog sålt många. Dom verkar inte sälja många BMW i Skeå. Min fars inbyte står där fortfarande efter ca tre månader eller vad det är?
Enda Banglemodellen som jag alltid kommer tycka är snygg. ;)

Sverige är av tradition ingen "småbilsmarknad", sen så är bilen för dyr.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Kan väl kanske bero på hårdlansering av e-90 .
Ser inte så många e-90 heller om jag skall vara ärlig, borde vara mycket fler på vägarna om de säljer så bra som de säger

Tycker den är helläcker
Det låter i allra högsta grad oroväckande att Burlin Motor i Skellefteå inte lyckats kränga en enda 1-serie...!!! Felet måste ligga på säljarna, snarare än på produkten/kundunderlaget... Särskilt i tanke på att det rullar både en och annan etta i både Umeå och Luleå.

Burlin i Ske-å verkar, som sagt, inte ha någon vidare fart på begagnatförsäljningen heller. Dom har t ex en silverfärgad 523-98 som stått där i drygt två år! Alla beg BMW verkar stå länge där.

Kanske det var tur att inte Burlin tog över BMW i Umeå ändå, dom verkar inte direkt prioritera BMW framför Toyota & Lexus...

//Chrille
En 120 med dom tre paketen och metallic blir löjligt dyr. Dom har ju redan börjat rabattera paketen måste vara nån form av rekord att rabattera så snart inpå lanseringen.
E46 compacten hade samma pris och är väldigt mycket mer bil för pengarna.

No More Limits!
290.200 för en 120 med dom tre paketen, metallic, Xenon och stöldlarm...
307.600 för en 320 med dom tre paketen, metallic Xenon och stöldlarm..

Vilken känns som det bättre köpet?

No More Limits!
Jag håller verkligen med om att prisläget på 1-serien är i högsta laget. Personligen har jag haft planer på att införskaffa en 118i nästa höst. Men tänker man efter, så är en kvarts miljon för en små-snikigt utrustad småbil med 129 hk i överkant... Än om 1-serien är en ytterst delikat liten bil med läcker design, fin väghållning och storbilskänsla. Men knappast värd slantarna.

En demokörd E90 318i eller 320i med samma utrustning köper man nog för i stort sett samma pengar, kanske t o m någon tusenlapp billigare. Och i jämförelsen är valet inte ett dugg svårt...

//Chrille
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Jag väljer definitivt en 130 cupé...
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Tror inte det spelar så stor roll om ettan kommer väldigt nära dom större modellerna, då jag tror att en stor del av målgruppen (kvinnor) vill ha en liten bil.
Ska man gå efter priset, så kan man ju köpa en KIA eller Skoda kanske. Mig gör det inget att den är dyr, man vill ju inte att varenda kotte kommer åkandes i likadan bil som en själv. Vad häder då med den sk. exklusiviteten.

Den här diskusionen tyder ju på ett jäkla habegär efter en 1a. För vem bryr sig om priset på en bil man ändå inte kan tänka sig äga ;-)
Det borde skilja minst 30 000.- mellan E90 och en likvärdig E87. Sen så behövs en kul inropare för yngre nybilsköpare. 116 är ett sömnpiller som inte alls lockar målgruppen. 120 tii turbo vore skoj och skulle locka nya kunder till märket.
BMW-handlarna har redan roliga inropare i form av MINI. 116 är ju snik-varianten, hur ofta har man upplevt den klenaste, billigaste modellen som kul ??
MINI är askul men ingen BMW. Fast den delar mycket fler komponenter med BMW än man kan ana. Nu var det inte just den billigaste 116 som jag ansåg skulle bli roligare, utan en mera rimligt prissatt vagn i "mellansegmentet". 400k för en 130 är en patetisk ekvation för målgruppen.
Tror inte att 130 kommer kosta 400.000:- (330 = 351.000:-) 130n hamnar nog runt 330.000:- ?? Sen får nog 130n högre grund-utrustning än övriga 1or. Det är väl ingen nyhet att BMW bygger trånga små svindyra bilar, ändå växer BMW mer än nåt annat märke på marknaden, Tror BMW själva är väldigt medvetna om hur mycket stålar de kan krama ur sina läckra produkter.
130i hamnar på 308.000 kr i grundutförande. Med lite utrustning så som advantagepaket, komfortpaket, M-sportpaket, xenonljus, klimatautomatik mm (som de flesta lär vilja ha) hamnar prislappen farligt nära 400.000 kr. På tok för mycket för en bil i den storleken.

Dock lär en 130i vara lite värdebeständigare än en 330i med tanke på hur ovanlig modellen kommer att bli?

1-serien skulle genomgående ha varit ca 20.000 kr billigare för att bli den försäljningssuccé som BMW hoppades på. Att börja rabattera utrustningspaket som dom gjort på sistone, på en helt ny bilmodell, ser riktigt illa ut...

//Chrille
em
538
emilsson
i4 M50 -22
1 serien ligger väl ungefär som Audi A3 i pris, iaf 116 gentemot A3 1,6 - skiljer iaf inte mycket i grundpris. Nu får man nog lite mer lull-lull med på köpet i A3:an. 130 har ju ingen direkt motsvarighet i klassen så den kan dom nog prissätta lite som dom vill, dom som bara måste ha en köper den nog ändå.

116 har nog sålt rätt bra i sverige, har sett ett flertal här i Dalarna och Dalarna kan ha sveriges sunkigaste bilpark.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Men visst, det är en bra dyr bil om man kollar på t.ex. Opel Astra, men folk som köper en Astra är nog A till B bilfolket.
Utrustingspaketet som är rabbaterat är advantagepktet. Är väl sänkt ca 10000:-. Skulle nog se ännu värre ut om man sänkte grundpriset genomgående med 20-30.000:- Skulle då hamna under AUDI nivå i såntfall. ex. Audi 2,0 FSI Sportback 219000:- BMW 120i 234000:- idag.

Ni som tycker 1an är för dyr. Köp den inte. Se er om efter ngt billigare eller köp begagnat.
Kan va en lösning ;-)
BMW 1-serien är en premium-bil likt Audi A3 och bör kosta mer än motsvarande Astra, Golf etc. Men jag tror att BMW överskattat marknaden för småbilar i 200.000 kr-klassen. Bilar i just den klassen köps oftast av folk med tämligen normala inkomster. Då kanske en snålutrustad 116i inte är så intressant längre, då man kan få en hyfsat välutrustad Volvo S40 1,8 eller Saab 9-3 1,8T, t ex, för ungefär samma peng.

130i är ingen bil man behöver, utan en bil man vill ha. Vill man ha en extremt underhållande kompakt med sportbilsprestanda, och har råd så är det bara å köpa. Därför tror jag inte priset är ett så stort problem på just den modellen. Men de mer "civila" versionerna i 1-serien är helt klart för dyra för att bli den där hiten som BMW ville ha.

//Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.