AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.701

Bilbyte; BMW vs. SAAB ?

Sida 5 av 5
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Exakt vad har förra generationens 9-3 gemensamt med (ännu) äldre Saabar? Jag skulle vilja påstå att det är rätt rejäl skillnad på Mchpersonben(9-3) och dubbla A-armar(og900/99 mfl).
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Beträffande Plars uppfattning gällande däckens kvalitet så kan jag bara instämma. Skillnaden mellan ett bra däck, i mitt fall GoodYear Eagle NCT och ett billigt budgetdäck är att ha grepp på tvåan till att ha fullt hjulspinn på tvåan. I vått väglag är skillnaden ännu större. Jag tänkte själv att det inte kan ha så stor betydelse, torr asfalt 25 grader i luften, gummi som gummi, inte kan det skilja något. Jag tror det har något med gummiblandningen att göra, dom billigare budgetdäcken upplevs lite som hockeypuckar om man ska jämföra, väldigt hård gummiblandning, kräver mycket värme innan dom börjar ryka:-)

Så ett par schysta däck på en fwd gör större skillnad än vad man tror.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mycket prat om Saabmodellernas kopplingar till andra bilmärken, men spelar det så väldigt stor roll egentligen. Det är väl slutresultatet som räknas. Om en tillverkare bygger en bil på en Ferrari-bottenplata och får till dåliga vägegenskaper så har den dåliga vägegenskaper, oavsett eventuellt arv. Samma åt andra hållet, får man till bra vägegenskaper med ett bygge baserat på en Ascona-platta så har man bra vägegenskaper.
Det är väl ofta så att moderna bottenplattor också medger en hel del flexibilitet, och därmed olika köregenskaper.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Nockenwelle>>
Vad jag vill försöka få fram med mitt resonemang är att SAAB'en inte är en dålig bil. Vi måste försöka visa lite sans här. Jag menar, gå in på Porscheklubben och skriv att du funderar på att byta bil, antingen blir det en 330 eller 911 Carrera S. Många kommer att hävda att väghållningen på 330'in är direkt usel då dom provat åka 130 med denna i en kurva där Carreran klarade 145, förstår du skillnaden? Självklart är ju inte BMW'n dålig på något sätt, men i jämförelse med Carreran så står den sig slätt. Likaså står sig SAAB'en slätt mot BMW'n, men att hävda att den är rent usel är väl lite uppåt väggarna? Jämfört med en ganska stor majoritet av dom nya bilarna så är säkert SAAB'en riktigt bra, säker är den ju iaf. så det räcker.

Att jämföra en bil som kanske kostat 20% att utveckla gentemot en annan ger ju detta resultatet. Så jag tycker inte vi ska klassa SAAB'en som "värdelös" bara för att den inte lever upp till en BMW's väghållning, den har säkert många andra bra kvaliteter som är bättre också.

Och nej, jag har aldrig ägt en SAAB och dom faller mig inte i smaken, och aktieägare är jag inte heller ;-)
No
5.161
Nockenwelle
Jag håller med dig Tomas, Saab är absolut inte en dålig bil. Jag tycker att 9-3 Aero (nya) är en ganska vettig bil, egentligen. Det jag skrivit ovan om väghållning är nog irrelevant för minst 90 % av alla som köper bil.
Som jag ser det har de Saab 9-3 Aero (nya) två nackdelar som för de flesta troligen är av större betydelse än den kritik jag riktat mot vägegenskaperna vid rejält hård körning. Den första är att prislappen är i saftigaste laget, och då jämför jag inte bara med BMW, utan med exempelvis Volvo och Audi, men det är möjigt att Saabhandlarna är mer villiga att gå med på prutning. Dessutom måste man ju inte välja Aeron, 1,8t eller 2,0t är kanske mer prisvärd. Den andra är det väl höga däcksbullret. Annars tror jag att det är en mycket bra bil för de väldigt många bilköpare, med ganska vilsamma men ändå spänstiga köregenskaper, bra fjädringskomfort, sköna stolar, välfungerande förarmiljö, vettig utrustningsnivå, bra krocksäkerhet, ganska rymlig kupé, bra knuff i mellanregistret för den som inte vill växla ner vid omkörningar, osv. Kort sagt en bil som tillhandahåller användbara egenskaper för en ganska stor ägarskara. Det BMW erbjuder som mervärde jämfört med Saaben är knappast särskilt användbara egenskaper. Den som ser praktiskt och nyktert på sitt bilköp borde kanske inte välja BMW. Av någon anledning har jag fått för mig att många köper BMW för märkets rykte och anseende, samt kanske design, men aldrig kör sin bil på ett sådant sätt att det BMWs ingenjörer arbetat med på allvar märks.
Jag vet inte de exakta tillverkningssiffrorna, men jag tror Saab bygger c:a 150000 bilar om året och BMW runt miljonen. Skulle de vara ekonomiskt likvärdiga kan jag förstå dessa proportioner, men nu är ju Saab i allmänhet billigare att äga och köpa och mot den bakgrunden tycker jag att Saab egentligen borde sälja mer och BMW mindre, men världen är inte alltid rationell.
Jag tycker BMW ger mer för mig, med tanke på hur jag vill använda bilen (fast en Porsche vore ju inte dumt, jag får väl bygga ut garaget så att två bilar får plats), men väldigt få jag känner använder bilen på ett likartat sätt. För dem är nog andra märken bättre val.
Thomas>>
Jo jag må hålla med om att saabs rosskydd är bättre än Mercas, men rostskyddet på 124:an var nog mercas bästa tror jag. Sen spelar också rollen på stansverktygen också in, skarpa kanter=dåligt fäste mjuka kanter=bra fäste. Sen kna man ju skylla på de vattenbaserade färgerna, men jag tror att 96orna av nyare Eklassen har klarat sig bäst, sen började det gå utför. och som flåklypa(?) sa så var 124:an den sista riktiga mercan med kvalitet, sen blev det plastigare men fortfarande nästan samma kvalitet förutom rosten.
Alla märken har på något sätt problem med rostskydd osv, t.ex. hur många E46:or har fått nya motorhuvar?

___
Mvh
Patrik N.
Th
41
Thomas Elgström
E46 330 Ci Sport
Nockenwelle

En Porsche är en sportbil och en BMW 3-serie är igentligen inte mer än bara en "vanlig mellanklassbil".
No
5.161
Nockenwelle
Helt riktigt Thomas. Någon sportbil är inte 3-serien. Men den har bra köregenskaper för att vara en fullt fyrsitsig bil med god komfort. Visst skulle jag önska ännu vassare köregenskaper, men tyvärr är inte det lätt att fixa utan att bilen blir väsentligt mindre praktisk och komfortabel. Som så mycket annat är treserien en kompromiss, men en kompromiss som passar mig väldigt bra så länge jag inte väljer att ha två bilar.
Th
41
Thomas Elgström
E46 330 Ci Sport
Sportbil eller inte.. Kompromisser eller inte...

Det viktigaste att en bil förmedlar kännslor, och det gör både BMW och Porsche på ett sätt som inte många andra biltillverkare kan. Tyvär är SAAB inte en av dem. SAAB:s avsaknad att inte kunna förmedla den kännslan mellan förare och bil kommer bli deras fall.
Isf kommer även Toyota att gå i konkurs.

Flåklypa
Th
41
Thomas Elgström
E46 330 Ci Sport
Celican är väll inte så dålig eller? Och så råkar det väll vara så att Toyota är storleken större än SAAB.
No
5.161
Nockenwelle
Storleken är nog en nyckelfaktor här. Jag tvivlar inte på att Saabs bilar kan appelera till ett betydande antal personer, men dagens små serier kräver nog egenskaper som gör att man kan ta rejält betalt. Här ligger kanske Saabs dilemma, bilarna är inte tillräckligt exlusiva för att kunna säljas i så pass små mängder som sker idag, om man vill ha lönsamhet. Det verkar svårt nog för många tillverkare av praktiska famlijebilar att få lönsamhet, trots volymer som ligger klart högre än Saab.
Håller med NW.
Saabs (och de flesta andras) problem är inte att de bygger tillräckligt körglada bilar. I dagens bilklimat är det viktigt att nischa in sig, BMW har gjort det som "förarens bil", Volvo har sin säkerhet, Mercedes har komfort och Toyota kvalitet/driftsäkerhet.
Saab har egentligen ingen solklar nisch förutom parallellen till flygplansindustrin som jag dessutom inte förstår mig på.

Sedan är volymerna viktiga för lönsamheten om man inte kan ta rejält betalt och det kan inte Saab. Det jag menar är att inget företag förutom BMW, Porsche o dyl. kommer att gå under om dom inte bygger bilar med just god körkänsla. Jag och Hutz (som har en 330i) brukar ofta jämföra kvaliteter hos våra bilar och det enda starka argumentet han har är just körkänslan som han värderar högt, i andra hand kommer kvalitetsintrycket. Jag å andra sidan värderar en nyare bil och prestanda högt.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
För 25 år sedan utvecklade ju Saab 9000-modellen i samarbete med Lancia, Fiat och Alfa Romeo. Även om det samarbetet kanske inte blev fullt så intimt som man hoppats på, var det antagligen en nödvändighet för att fördela de höga utvecklingskostnaderna som den nya modellen oundvikligen skulle föra med sig. När den nya 900-modellen togs fram i början på 1990-talet hade Saab inte ekonomiska resurser att välja något annat än att bygga på den bottenplatta som GM tillhandahöll och så har det fortsatt. Det är knappast dumdryghet eller lathet som gjort att Saab arbetat med lösningar i samverkan med andra tillverkare. Den bistra ekonomiska verkligheten har nog inte gett något annat alternativ. Det hade varit skillnad om Saab gått in i början av 1980-talet med försäljningsvolymer som flera gånger högre. Då hade nog företaget genererat sådana vinster att helt andra modellutvecklingsprojekt kunnat genomföras. Saab är ju dessuom långt ifrån ensamt bland världens bilrpoducenter om att ha ekonomiska svårigheter, eller att bli uppköpt.
Sedan håller jag med dig flåklypa, körkänsla på hög nivå efterfrågas nog av en tämligen liten del av alla bilköpare runt om i världen. Det skulle absolut inte förvåna mig om krocksäkerhet värderas klart högre av majoriteten bilköpare, och där har ju Saab hållit sig väl framme, sina små utvecklingsresurser till trots. Bortsett från turbolaggen tycker jag nog också att Saab byggt motorer som i den fyrcylindriga konkurrensen står sig gott. Fast det är nog inte så väldigt många stör sig på turbolaggen, jag är troligen ovanligt petig på den punkten. Komforten brukar också vara hög, osv.
Nej, bilarna som Saab bygger är nog egentligen bra nog, men det verkar som om företaget hamnat i en ond spiral. För att få upp volymerna skulle kanske priset behöva justeras, men det går inte förrän volymerna har ökat.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag håller med er allihopa. SAAB är säkert en kanonbil för dom som attraheras av deras koncept, själv tillhör jag inte kundkategorin, men man ska aldrig säga aldrig... Och jag håller med dig Nockenwelle, det är nog få som använder sin BMW's fulla potential utan många köper nog för dess exklusivitet och imagen/designen. Jag vet många som handlar 318 och 520, plockar på lite utrustning, stora fälgar osv. och tar bort emblemen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.