|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Nu börjar det så småningom bli dags att byta ut min 9-5a mot någon bil lite högre i prisklass. Valet är mellan Bmw 3-serie E46 (320-323) Coupe och en 9-3 SS Aero. Prisklassen är mellen 170 till 210 tusen ungefär. Då är frågan, vad tror ni ? Jag är 18, kommer vara 19 när bytet är aktuellt, så jag vill ändå ha en rolig bil. Jag lånade en 9-3 SS 1.8t under 300 mil när min 9-5a var krockad och det var ju en minst sagt trevlig upplevelse! Ni som har 3-serien E46, vad tycker ni om den ? Jag vill gärna ha sportstolar och den snyggare ratten, någon årsmodell jag ska kolla på ? Har jag fel om jag säge att många av 323ci av de första årsmodellerna har sporpaket ? Vad tror ni ? Alla åsikter välkomna! //Patrick Här är samma tråd på saabturboclub.com Länk | |
| BMW om du uppskattar teknisk finess och känsla i både stort och smått, samt balans och spänst och totalkontroll i chassit. SAAB om du inte bryr dig i lite plastflärpar och ständigt framhjulskrafssande utan bara vill toktrimma och köra sktn ur alla andra. SAAB:en är förmodligen en roligare 18-års bil, dessutom troligen billigare. Skulle själv givetvis välja BMW... ;) | |
|
Jag läste i saab tråden angående Bmws vinteregenskaper. Tyvärr tyder de flesta uttalanden där på ren okunskap. Med asc+t som är standard i E46 tar sig bilen sig fram minst lika bra som vilken saab som helst i vinterväglag. Bmws antislir/antisladd system är VÄLDIGT mycket mer sofistikerat än saabs och volvos motsvarande. Vi har en 9-5 aero i familjen där man praktiskt taget slår näsan i ratten när systemet arbetar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Okej, ärlig åsikt ;) Jag tycker personligen att coupen ären snyggare kaross, men det är ju helt klart mer praktiskt med en sedan. Kan göra en tilläggsfråga; vad tror ni om 330i sedan för en 18åring ? Mvh Patrick |
|
|
Först så vill jag skänka en liten eloge till grabbarna och tjejerna på SAAB-forumet, som tvärtemot vad jag trott lyckades ge balanserade och neutrala omdömen om BMW´n. Inte ens en liten kommentar om kebabräser eller liknande, bra jobbat :-) Till frågeställningen: Klart att du ska ha en E46! Jag är ganska övertygad om att det räcker med en provkörning för att även du ska vara övertygad. Kvalitetskänsla, karaktär, utseende och vägegenskaper är självklara saker som talar för BMW (trots att 9-3 SS är den hittils roligaste SAABen). Hade nog satsat på en 328Ci eller 330Ci. Visst, de tar lite mer soppa, men utslaget på ett år (1500 mil) blir det inte så mycket dyrare (såvida du inte kör extremt mycket, förstås!). Kolla upp hur mycket det skiljer i försäkring, och kolla alla olika bolag. Det finns ju en anledning till att E46 under sin storhetstid var europas mest sålda bil, medan SAAB tyvärr går närmre konkursens brant för varje dag :( Lycka till, och prova den fina sökfunktionen :) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
De intryck jag fått av att köra 9-3 (nya) är, jämfört med E46, följande: Plus för Saaben: + känns rymligare + kopplingen kräver mindre muskelkraft = skönare vid kökörning + Bra fjädringskomfort Plus för BMW: + Vassare väghållning. Det går att ladda hårdare in i kurvorna och man kan gå på gasen tidigare ut ur kurvorna, men det är först vid riktigt hård körning som BMWs fördel blir tydliga. Saaben är mycket villigare att svänga än tidigare modeller, men vid riktigt hård körning blir den svampig i lägen där BMWWn behåller precision och balans. + Ingen torque-steer + Trevligare motorljud och karaktär på motorn + exaktare svar på gasen, utan det irriterande turbolagg som Saaben lider av. + Kopplingen exaktare än Saabens svampiga. + En klart högre kvalitetskänsla i interiören, Saaben känns i jämförelse påver, även om den fungerar bra. + Lägre däckljud Sedan kan man ju nämna följande antaganden: • Saaben är mer lättrimmad • Troligen är Saaben säkrare vid en krock • Själv sitter jag bra i båda bilarna, men vilken som passar din rygg och bak kan bara du avgöra. • Dyr försäkring på BMW, kanske speciellt för en ung försäkringstagare |
|
| Skulle kunna lagt till att Saab fortfarande inte fått till lika trevliga växellådor som BMW, även om de nog håller bättre numera. | |
|
Håller med om att asc+t är mycket lugnare på bmw:n än på någon annan bil jag kört. Man märker knappt att det arbetar... Tycker vinteregenskaperna fungerar bra så länge som det inte blir allt för mycket snö. Blir det för mycket snö får man inte tillräckligt med tryck på hjulen och svårt att få fart ordentligt. I stort sett aldrig några problem så länge det är normala förhållanden. Tycker annars att den går minst lika stabilt på vinterväglag. Skulle bara välja framhjuldrivet eller fyrhjul om jag behövde komma upp för branta hala backar på vintern eller liknande. Bakhjulsdrift är något roligare när man känner för att leka lite oxå. /chni |
|
svintoleffe |
Jag lär faktist säga att e-30 har jag aldrig varit med om några problem hur mcyket snö det än har varit typ, dock ej som snökaoset då=)) men om man säger mycket snö o oplogade vägar har jag aldrig haft något bekymmer. Dock hade jag en audi 100 förut, o jag säger aldrig en framhjusldriven bil till, då blir det bakhjulsdrift elelr fyrhjulsdrift annasr får dte avar Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Jag säger e39 540i. :) Bakhjulsdrift är för min del överlägset vid halka. När man lärt sig hantera sin bil så kan man reda ut en sladd med bakhjulsdrift. Med framhjulsdrift är det bara att styra emot o hoppas på det bästa... Fyrhjulsdrift är ju inte helt fel i och för sig.. Keep up the good work! |
|
|
Jag håller med om det mesta som skrivits ovan men jag skulle om jag var du kolla upp försäkringspremierna på de aktuella bilarna innan jag tittade vidare. 18år och boendes i Stockholmstrakten brukar inte ge de billigaste försäkringarna...;) Kollade precis på några E46 och dom är inte billiga för mig och då är jag ändå dubbelt så gammal. Jag tippar att 320 är rejält mycket billigare än t ex 328 och 330. ___ //Ulf |
|
|
Min åsikt: 9-3 SS vs E46 - 9-3 vinner i det mesta, om man väljer rätt motor, vill säga. 9-5 vs E46 - 9-5 vinner i flexibilitet och utrymmen, E46 på köregenskaperna. Jag tycker att du ska köpa en 9-3 SS Aero. |
|
| Idag, med tekniska hjälpmedel som asc, dsc och elektroniska diffspärrar, så känns framhjulsdrift lika ute som silverfärgade bilar. Läste någonstans att det övervägs att nästkommande saabar blir bakhjulsdrivna, men tills dess blir det BMW. | |
|
E46 tycker jag har en avsevärt mycket "tajtare" känsla. Känns bättre ihopskruvat än Saab.Tycker du skall försöka med en E46 med sexa i, årsmodell -02 eller senare med facelift även om 9-3 SS är en nyare bil. Känslan av att BMW har toppmodeller som M3 CSL och stora motorsportssatsningar slår också hårt mot Saabs Aero, du köper ju mycket image i bil. |
|
| Om man tvekar mellan BMW E46 och Saab 9-3 tycker jag att även andra alternativ bör övervägas, t ex Volvo S40/V50 eller Audi A4. Bägge två skulle jag välja före Saaben, om jag bara ser till egenskaperna, hur de är ekonomiskt vet jag inte så noga, inte heller vad begagnatpriserna ligger på. Bägge är dock sportigare att köra än Saaben, om än inte i klass med BMW. | |
|
Som före detta 9-3 Aero (gamla) ägare kan jag bara hålla med om att BMW -E46 är otroligt mycket tightare och mer "gedigen" (hittar inget bättre ord). Missförstå mig rätt. Jag älskade verkligen min Aero. Men framhjulsdrift, turbo och 260 hästar (jo dom är lättrimmade) är faktiskt inte så kul i längden. Snarare tvärt om, med tanke på understyrning i kurvor och en hemsk tourque-steer vid acceleration. Det räckte med en kort provtur i en 330i för att jag skulle bli totalt förälskad i BMWs sköna raka sexa!! Allting andades tysk ingenjörskonst! Motorn, chassit, känslan, växellådan, kvaliteten... allt. Enligt mig så spelar dom här två bilarna i helt olika divisioner (och då har jag alltså spenderat 3 år bakom ratten på en Aero). Man kan jämföra priser och specifikationer hur länge man vill, men om du provkör en -E46 (med 6 cyl, gärna 330) så skulle jag bli förvånad om du väljer Saaben. En aspekt är givetvis inköpspris, försäkringspremier etc. men har du råd med BMWn så go-for-it! Du kommer njuta varje dag du vrider om nyckeln. |
|
|
Då jag själv letar bil just nu så har jag provkört en hel del och min åsikt runt det hela följer. Saab 9-3ss, jag har kört aeron i en 30 mil och jag är inte helt imponerad, visst det är en pigg bil. Men jag tycker det känns som om den har mer kraft än vad bilen är byggd för. Antispinn systemet känns inte helt raffinerat. Men jag tycker att 9-3ss är en riktigt fin bil, och den är väldigt trevlig att sitta och åka i/köra när man ska ta sig från t.ex. Stockholm till Göteborg. Den talade tyvärr inte till mig. BMW 3 serie Coupe är en helt fantastisk bil, men jag tycker den börjar kännas lite till åren kommen (vilken den också är). Jag misstänker att 330ci för runt 200kkr kommer tappa en hel del när e90 maskinerna kommer ut på beg. marknaden om några år. Men det är ett tag dit då e90 coupen inte ens finns att köpa ny än. Körmässigt är det få bilar som erbjuder sådan sportighet med relativt bibehållen komfort. Men det är något speciellt med känslan som inspireras av i och hur man tar sig fram med en BMW. Jag tycker även att du ska kolla på S40n T5, otroligt trevlig bil att köra, inte "som en BMW" men bra nära, i min mening mycket rappare, roligare och förtroende ingivande på vägen än 9-3:an. Det jag i övrigt gillar med nya S40:n är att den nog kommer kännas modern även om några (4) år, vilket talar för ett gott andrahandsvärde som hjälps upp av det faktum att svensson verkar betala vad som helst för en beg. Volvo. S40 T5 är en otroligt trevlig bil i min mening. Men när allt kommer ner till det, köp med hjärtat, lägga tvåhundratusen på något bara för att det var "det kloka valet" är något man kommer göra on i hjärtat varje gång man möter en sådan bil som man verkligen ville ha. |
|
| emilsson, träffande kommentar om S40T5. Tror många fortfarande har en sorts föreställning om att Volvo är gubbiga bilar utan sportiga köregenskaper, men det stämmer verkligen inte in på nya S40/V50. | |
|
Jag håller med killarna ovan i många avseenden. Jag har provkört både SAAB SS Aero och nya V50 2.4i (dock ej T5). Både SAAB och Volvo är två bilar som är väldigt sköna att köra och sportiga trots sin framhjulsdrift. SAAB'en tyckte jag hade otroligt dåligt bottendrag (vid start typ) och ville gärna dö vid krypkörning. Vid provocerad körning släppte den gärna på baken om man drog av på gasen i kurvorna vilket är ganska typiskt för en framhjulsdriven bil. Det känns på nåt sätt tryggare att reglera det själv med gasen än att låta antisladdsystemet sköta jobbet. Nya V6'an verkar ruggigt hård dock... Volvo'n körde jag inte så hårt med men jag tyckte den kändes trevlig i alla avseenden och är en mycket välbyggd bil. De volvo jag har förbrukat (på jobbet) känns ganska trista med åren, lite trötta och sunkiga. Hur nya V50 kommer kännas kan jag naturligtvis inte svara på. Ska du använda bilen för att åka till Sälen så köp en Volvo eller SAAB. Älskar du att köra bil ska du köpa en nyare E46 från '01 (nya motorer) eller '02 med facelift och m-paket. Mellan 170-210 får du en fin 325/330. |
|
| saabarna går bra men det är ingen BMW ;) | |
| Köp en m3 e36 om du har pengarna så kanske folk inte tror att du åker i pappas bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.