|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
NW. Det ligger mycket i att en framhjulsdriven bil uppträder nervöst i höga farter. Fenomenet har jag märkt på många FWD och jag tror det har att göra med att man försöker få bilen så lite understyrd som möjligt och därmed någorlunda rolig att köra. Istället tenderar den att bli nervös i vissa situationer. Thomas. Eftersom du är så insatt i Saabs historia så kan du väl berätta från vilken 70-talsmodell den gamla 9-3:an härstammar ifrån. Angående marknadsföringsbiten av Subarun så är/var Saab GM:s premiummärke och man ville göra status av Subarun, inte tvärtom. Sen var tydligen inte 9-3SS mycket bättre den heller....berätta lite om vad den härstammar ifrån, en 80-tals Chevrolet Caprice eller? Flåklypa |
|
|
Fick en saab 9-3 1,8t som lånebil (splajsans nyuttagen) när mercen blev smälld och var på rep (inte mitt fel). Första känslan som slog emot mig då jag satte mig in var: "Hmmm undrar hur billig denna plast var" syftar på hela inredningen... Drar igång det lilla som finns under huven, och åker iväg. sitter det verkligen en turbo under huven frågade jag mig själv! Åker en sväng för att testa den, lite knarr och gnek och mer vägljud i kupen på saaben trots dubbdäck på Merca-W124:an... hmmm får åka saaben en hel (plågosam?) vecka innan mercan blev klar, efter 9-3:an bil tycker man knappast bättre om saab utan snarare motsatsen, nu har jag iofs inte åkt E46 så mycket men allt känns bättre i den, behöver inte förklara så mkt mer ;) ___ Mvh Patrik N. |
|
|
9-3 är väl byggd på samma platta som Opel Vectra? Föregående 900ng och 900og var väl egna konstruktioner. Gamla 9000 var ett samarbete med Fiat och Alfa Romeo, alltså samma bottenplatta som Alfa 164 och Fiat Croma. Detta är vad min hårddisk fick fram om detta efter 20 års prenumeration på Teknikens Värld och Automobil. Flåklypa>> Att en FWD-bil blir nervös i höga farter, avser du då i acceleration? Detta har ju med hjulvinklarna att göra. Man får ju inte samma kraftpåkänningar i en bakhjulsdriven bil. |
|
|
Patrik>> Jag tror rostskyddet är bättre på SAAB än på Merca. Undra hur många miljarder Chrysler har spenderat på roståtaganden till dags dato? Känns lite pinsamt att betala en halv mille för en E-klass och upptäcka gravrost efter några månader. Sedan tycker jag det är lite taxi-/gubbvarning på MB. Jag hade nog valt SAAB'en framför en MB. Det räcker man tittar på ägarundersökningar så ser man snart vilken skräpbil Mercan har blivit. Man undrar hur länge en tillverkare kan leva på gamla meriter? |
|
|
Tomas. Då har vi samma uppgifter om Saabs chassie-härstammande. Jag menar i hög fart med jämn gas i kurvor, där tycker jag att en FWD känns lätt i baken. Flåklypa |
|
|
Just W124:an är den sista riktiga Mercan. Allt som ramlade ut efter är mycket sämre. Flåklypa |
|
|
Edit. Då avser jag kvaliteten. En W124 är trots allt veteranbilsklassad snart, med allt det innebär. Flåklypa |
|
|
Flåklypa>> Jag vet inte om "lätt-i-baken" är modellrelaterat eller om det är rent allmänt beträffande fwd. Kan ju ha med avsaknad av vikt att göra, ingen kardan/bakaxel? Eller så är det så enkelt att kränghämmaren bak är mjukare på en fwd än motsvarande rwd. Oftast så blir det ju en kompromiss mellan bra framhjuslgrepp vid kurvtagning eller bra grepp vid acc från stillastående. Däremot tycker jag en fwd-bil är väldigt orolig vid acc, eller rättare sagt, har man över 200 hk på framhjulen så blir bilen lite orolig när man ger fullt, även i lite högre farter. Annars upplever jag bilen som stabil vid jämn, hög fart, 230-240 känns inte som några konstigheter jämfört med mina fd. BMW's med M-technic chassie. |
|
|
Tomas. Håller med. Nervositeten tycker jag kan uppkomma just i snabba kurvor på torr asfalt. Det kan vara modellrelaterat men jag tycker det förekommer mer på fwd än rwd. Rakt fram är det ingen fara alls, visst känner man av torque-steer upp t.o.m trean, men det är inte så farligt på min tycker jag i jämförelse med ex. 9-3 Aero. Med konstant fart går den som tåget i alla farter. Flåklypa |
|
|
Flåklypa>> Jag tror det är modellrelaterat, lite iaf. Just S60'in har väl ett CW-värde som heter duga. Den "släpper" luften ganska effektivt i och med sitt ganska vassa bakparti. Detta kan ju göra att den upplevs som lite lätt i "rumpen" när det går fort kanske. Vad tror du om BSR's nya trimsats till S60/V70N T5? 350hk/491Nm luktar nästan M3-prestanda rakt fram? 19.500:- för 90 hk extra är överkomligt;-) |
|
|
Gamla 900 har väl rötter från Opel Ascona har jag hört bla Collin säga... Angående nervositeten på bakvagnen i kurvtagning med en fwd så har det väl att göra med att framhjulen "bromsar" bilen (motorbroms) om man släpper gasen och att bakhjulen inte har någon bromsverkan, vilket gör att bakvagnen vill sticka medans framvagnen vill vara kvar på vägen. Gasar man så vill den rakt fram istället... |
|
|
heltsonika>> Vad menar du med gamla SAAB 900? GM kom ju inte med i bilden förrän på 90-talet, och GM är ju som bekant ägare till Opel. Men dom kanske har samarbetat innan 90-talet också? |
|
|
Farsan har kört saab hela livet, tills för nåra månader sedan när ja lyckades övertala honom att köpa en bmw :) Ja har kört trimmad saab i ett år och de enda den bilen gör när man gasar lite så spinner den. De är inte lönt att dra lite hårdare förens trean o fyran. Bmw:n är 100ggn roligare att köra lite fortare med, den tar kurvorna bättre och känns stabilare än saaben, sen spinner ju bara saaben när den ska ut ur kurvan. Och LexCom vi 18åringar gasar lika mkt med fram som bakhjulsdrivna bilar, skillnaden är att däcken tar slut på saaben mkt fortare. Men detta är bara min erfarenhet av Saab och Bmw, säger inte att alla bilar beter sig som jag beskrivit men i mitt fall har det varit så. Kôpt kärlek är fin kärlek..! My precious Länk |
|
|
Tomas. Jag tror det finns en grym potential i "nya" S60/V70 T5. Det sitter en bl.a 2.5 litersmotor med R:ens turboaggregat (KKK 24). Däremot skulle iaf jag välja Autotech eller MTE om jag skulle trimma min Volvo. I övrigt var jag ute och loggade lite uppgifter från min maskin idag....främst insugstemp. Efter ~15 sekunder har den stigit från 19 grader (17 grader ute) till 60-65 grader. Vilken tur att man har en ny värsting-IC som ligger och skräpar i hallen. :-) Flåklypa |
|
|
Flåklypa>> Det är ganska otroligt att man idag kan chippa en Volvo och få 350 hk. Hade någon sagt detta för typ 3-4 år sedan så hade man skrattat åt det. Varför inte BSR? Jag är själv lite inne på att uppgradera min styrbox och BSR ligger närmast till hands, så därför är jag lite nyfiken på varför du inte gillar dom? Loggar du IAT via OBD2 eller hur gör du? En ny alu-ic från exempelvis Kylarjonsson ska visst göra en hel del för effekten har jag hört. |
|
|
angående gamla saaben: Be om ursäkt! Du borde be om ursäkt för all skit du skrivit om gamla SAAB 9-3. I bland har det handlat om rena osanningar. Roland Jacobsson Du menar den där Saaben som baserades på Opel Ascona? Robert 2005-01-04 Länk jag fann aldrig den långa historien men jag tror den finns med i ett vintertest. |
|
|
Precis. Jag loggar uppgifterna via OBD 2. De uppgifterna jag lade på minnet var luftflödet och insugstempen. Flödet var ~875kg/h vilket motsvarar ca 300hk om/när jag får ner insugstempen till ~30 grader. Jag har egentligen inget annat än hörsägen att gå på när det gäller BSR, men det man hört är blandade erfarenheter. Mycket av det som gjorde att jag valde MTE är att dom endast håller på med Volvo och i synnerhet mjukvara. Autotech är också en utpräglad "volvotrimmare", även om dom också säljer till Saab. Jag inbillar mig att om man arbetar mot ett märke/modell så lär man sig var gränserna sitter i både HW och SW även om det egentligen "bara" handlar mest om tänd/bränsle/laddmappar. När det gäller MTE så har jag för mig att dom har knäckt ME7.0-systemet själva, vilket säger en del om kompetensen. Flåklypa |
|
|
Den som hade ansvaret för väghållning/cassie på nya epsilon -plattan var just Saab. Kanske därför den blivit så prisat i pressen för just väghållning/stabilitet.. Den äldre 9-3 som har mest chassiegemensamt med Calibra går inte att jämföra väghållningsmässigt! Den ÄR inte helt bra. Visst: Calibran och Vektran har vissa likheter med gamla Ascona. -GM tillät ju inte SAAB att fortsätta med den nya plattfom man höll på med kring -90 och som skulle bli nya 900. Den fann de skulle bli för dyr. Gamla 900--79-93 är klart stabilare fast den är äldre och härstammar fran Saab 99 som kom ca -69. Sedan angående framhjulsdrift och effekt: Det gäller att ha bra däck! Har 300hk+ och ingen diffroms, när jag stämplar på tvåan hänger varken E39 el E34 M5 med från 50-120km/h Man kan ju inte åka runt i billiga däck och klaga på studsande framdäck. M.V.H. |
|
|
"Den som hade ansvaret för väghållning/cassie på nya epsilon -plattan var just Saab." -Vad jag hört och läst iaf ska tilläggas, men jag har hört det flera gånger från olika håll så jag tror på det :-) M.V.H. |
|
| Angående Epsilon så hade väl SAAB ansvaret för SAAB och Opel för Opel?! Det är helt skilda uppsättningar av gummibustningar... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.