AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.257

Barnsjukdomar på E90 ?

Sida 1 av 4
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Hur många mil har ni kört med era E90 och vilka barnsjukdomar har ni haft på bilarna?
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
inga änn?
800 mil.
Strålkastartorkararmen men den skulle ha åtgärdats innan leverans.
Tankmätaren la av det är allt.

No More Limits!
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Har du inte provat runflatdäcken på riktigt? =)
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
600 mil, inga problem

/Fredrik Swärd
da
47
dala68
i4 M50 -24
MB A220
Drygt 180 mil, två verkstadsbesök för vibrationer i ratt mellan 70-120. Löstes nästan helt med av- och på-montering av gummit samt obalansering.

Vid acceleration tappar min 325'a orken en kort stund (1 eller 2 tiondels sekund) runt 3200 varv för att sen dra vidare upp i registret. Någon annan som känner igen beteendet på 325'an?
dala68:
Jag hade precis samma sak på min bil, men efter att dom laddade ner alla uppdateringar i bilen så försvann det.
Kontakta BMW det är tydligen ett fel som åtgärdas med uppdateringen.

No More Limits!
Öberg:
Jag hänger inte med, vad menar du?

No More Limits!
da
47
dala68
i4 M50 -24
MB A220
Clubsport:
Tack för tipset! Är det en snabb grej att ladda ner uppgraderingarna, typ kan man vänta medans de gör det?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Har visserligen aldrig uppdaterat en E90, men jag kan inte tro annat än att det görs medan du väntar.
dala68:
Jag fick vänta en heldag på bilen, fast jag fick ju lånebil.
Säger man att man vill vänta så brukar det gå mycket snabbare.

No More Limits!
En Mjukvaruppdatering av motorstyrningsmjukvaran tar ungefär 30 minuter.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Första felet på min E90 är att listen runt rutan måste bytas eftersom den orsakar otrevligt ljud i höga hastigheter eller om det blåser. Lagas lätt genom ny list.

Någon mer som haft problem med orken runt 3200 varv och gjort programuppdatering? Måste göra det också, har samma problem.

da
47
dala68
i4 M50 -24
MB A220
Snackade nyss med BMW Göteborg och personem jag pratade med verkade inte känna till problemet med "tappad ork" vid 3200 rpm för 325'an men sa att de kan ta in bilen och programmera om den. Dock vill de ha bilen upp till två dagar för att hinna med allt... Enligt verkstadkillen kan en omprogrammering av motorstyrningen kräva att även annat i bilen programmeras om, därav den långa tidsåtgången.
Jag hade också det problemet på min men det åtgärdades när dom fixade tankmätaren. Såg en hel lista på uppdateringar.

Skrämmande hur olika verkstäder svarar, min var inne en heldag men då tog dom andra bilar före eftersom jag fick lånebil och inte hade några krav på att bilen skulle vara klar en viss tid.

Vad BMW Göteborg tänker göra med bilen i två dagar vill man ju inte ens veta...

No More Limits!
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Ett litet antiklimax med E90 var när vi provade en 320D "ontour" bil. Drickhållaren i armstödet bak skrammlade irriterande i vissa farter när stödet var uppfällt, inte särskilt allvarligt men tråkigt. Dessutom känns detaljkvaliten inte riktigt som BMW brukar och det bekräftas av olika biltidningar som testat bilen. Annars en underbar bil att köra.
Detalkvaliteten är bättre än dom andra nya BMW:arna om det sen är bra eller dåligt får tiden utvisa.

No More Limits!
da
47
dala68
i4 M50 -24
MB A220
Tycker detaljkvaliten i E90 upplevs betydligt bättre än i femman (E60). Jag tänker på känslan i reglage och utseende på material etc. När det gäller jämförelse med E46'an så kan jag varken säga bättre eller sämre, bara att E90 känns modern och att E46's interiör börjar kännas riktigt gammal nu.

Men hela detta resonemanget handlar ju om upplevd kvalitet, verklig kvalitet, dvs hur länge grejerna håller är ju alldeles för tidigt att uttala sig om, E90 har bara funnits ett halvår...
Fr
8
FredCarr
E91 320d xDrive Touring -09
Har kört 1300mil och har börjat råka ut för en del småfel.

Ett irriterande ljud från bilbältesinfästningen. När man kör i ett gupp uppkommer ett svagt men irriterande ljud precis i öronhöjd.

Går ej längre att stoppa in CD skivor i spelaren!

Röststyrningen till telefonen pratar bara tyska. Iofs ingen barnsjukdom utan felprogrammering i fabriken. Enligt min verkstad finns inte någon programvara för att fixa detta ännu.

Har fått samma problem som Tobbe_E90 beskriver, med otrevliga ljud från vindrutan, efter att jag bytte min pga stenskott. Har en diskussion med glasmästaren just nu. Skulle vara fantastiskt om felet ligger i en list och inte i jobbet dom gjort Tobbe_E90 vilken list byttes för att lösa problemet?
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Jag återkommer om listen när jag bytt den, men det ska vara listen runt framrutan. Detta skall finnas med som ett fel i bmw's feldatabas över kända fel.

Irriterande ljud från bilbältesinfästningen vet jag vad det är, också en barnsjukdom. Se nedan. (från e90post.com)

TSB#: SI B51 30 05
Category: Body Equipment
August 2005
Technical Service

SUBJECT
Cracking or Ticking Noise from the B-Pillar

MODEL
E90 (3 Series)

SITUATION
Cracking or ticking noise heard from the left and right B-pillar area while driving.

CAUSE
Door lock striker connection to the B-pillar (front left and front right doors).

PROCEDURE

1. Mark the position of the door lock striker.

2. Loosen the striker bolts.

3. Slightly move the striker away from then back to its original position.

4. Re-torque the striker bolts to 18.5 Nm.

Note: Do not change the position of the striker (mark the position before loosening the striker bolts).

WARRANTY INFORMATION
For information only.

Original TSB
Länk
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Här kommer en till känd barnsjukdom,

TSB#: SI B 65 04 05
Category: Sound System, Cruise, Alarms, Monitors
July 2005
Technical Service

SUBJECT
Rear Interior Lamp Has No Slots for Motion Sensor

MODEL
E90 (3 Series)

SITUATION
When retrofitting a DWA (Anti-theft alarm system), the interior lamp housing has no slots for motion sensor operation. Therefore, the motion sensor is inoperative when installed.

CAUSE
Incorrect factory installed interior lamp. The slots that enable interior motion sensor operation are missing.

CORRECTION
Replace interior lamp with correct part. Refer to Parts Information below.

PARTS INFORMATION
Part Number:
Description:
Quantity:

61 31 6 971 772
Interior Lamp (Gray)
1

61 31 6 971 773
Interior Lamp (Beige)
1

61 31 6 971 774
Interior Lamp (Black)
1

WARRANTY INFORMATION
The installation of the DWA kit is a customer pay item. However, if the interior lamp needs to be replaced, this may be claimed under warranty.

Covered under the terms of the BMW New Vehicle Limited Warranty.

Defect Code:
Refer to KSD

Labor Operation:
Refer to KSD

Labor Allowance:
Refer to KSD

Original TSB
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.