AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.996

V-power bränsle

Sida 2 av 2
Dagens 98 i sverige ligger i stort sett aldrig under 99okt !
Tror att denna produkt blir en bluffprodukt i sverige.
Luktar marknadslureri tycker jag!
M.V.H.
Jag brukar försöka tanka på bensinstationer som jag vet har hög omsättning. Jag inbillar mig att bränslet är färskare där.

Flåklypa
Al
23
Alfista_1
Bmw M3 3.0 (banbil)
Japp , har nu tankat två gånger av så kallade V-power , måste säga att viss skillnad finns , bilen har fått lite grövre ljud , lite bätre respons , specielt i farter över 70. Skillnaden är ungefär som när jag bytte från 95- till 99 .
Kommer nog att förtsätta med den , trots priset .
Finns tydligen de som blir friska av sockerpiller också...

Alfista_1>> Är det den tyska soppan du tankat?
M.V.H.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Alfista_1 skrev:
>>> tankat två gånger av så kallade V-power , måste säga
>>> att viss skillnad finns , bilen har fått lite grövre ljud

Grövre ljud? Har du bytt motor och börjat tanka flygfotogen? :-)
Inbillning gör mycket!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Ljudet kan jag inte svara för, men jag är inte så säker på att jag inte märker skillnad. Tycker faktiskt att bilen känns arningen mer allert. OM det skulle vara så att det rör sig om inbillning så är väl det ok i alla fall. JAG är i alla fall nöjd. Tycker fotfarande att priset är HYSTERISKT!

DANNE
Min bil: Länk
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Jag tror personligen att V-power inte gör någon skillnad på våra BMW:s. Dom är ju sugisar. Men däremot så skulle jag tro att V-power gör större skillnad på turbobilar.
Ex: Flåklypas S60, som även är trimmad. Det måste ju vara bättre för en turbobil att köra på lite högre oktantal.
Tror inte att min M5:a går bättre på 99 oktan än 95 oktan. Har väldigt svårt att tro det.

2 Polare till mig har en 300ZX o en 3000GT o dom har tankat V-power o dom säger sig märka skillnad. Men tror inte att jag skulle märka någon skillnad. Finns ifs bara ett sett att ta reda på det o det är väl att tanka V-power. Då får man ju se om det blir mer körglädje som dom säger på reklamen.
Igår körde jag i princip slut på min 98-oktan som jag normalt kör med, färddatorn visade iaf att jag hade 0 kilometer kvar att köra. Sedan fyllde jag upp tanken 30 liter med V-Power och tanken var att jag skulle kolla hur tändningen ändrades vid belastning och jämföra det med 98 oktanens tändbackning vid ett likadant belastningsfall.
Nu föll det sig inte bättre än att jag körde slut på alla 30 litrarna redan igår och jag har såldedes bara intrycken och känslan att gå på, precis som alla andra.
Jag måste säga att jag märkte ingen skillnad över huvud taget. Jag hade hoppats på att märka något, men nej.

Nästa gång kommer jag att tanka 98 oktan igen och kanske tar jag mig tid att göra testet med V-power i framtiden, men inte just nu.

Duffyman. Hade du bråttom från Hydromacken igår? :-)

Flåklypa
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Flåklypa:

Bråttom o bråttom! Såg du mig eller? Jag ville bara hem, va så trött. Man blir lite trött av att flänga runt runt.
Sen är ju bilen till för att användas på ett aggresivt sett :-). Nä det alltid kul att gasa lite. Har försökt att se din bil o kanske trissa lite men har inte lyckats men en vacker dag kanske.

Blev det något mer race efter att jag hade åkt?
Jo, jag såg....det blixtrade om bakhjulen, det måste legat någon sten mellan mönstret eller så kör du på korden. :-) Den går jäkligt fint den där bilen.
Dom avslutade på Karlholmsrakan men då hade de flesta åkt, inkl. de som var med i stegen. Snacka om strul.

Flåklypa
Har en kompis som tankade V-power i hans E46 M3, vi reagerade direkt på att motorljudet ändrades, det blev lite högre(volym) och dovare(ton) på tomgång. Detta hördes direkt på macken när vi skulle därifrån. Däremot märkte vi ingen skillnad i drag, respons eller liknande mot vanlig 98-soppa.
Tanken var i princip helt tom när vi tankade i V-power.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Flåklypa:

Tack för att du tycker att bilen går fint. Alltid kul att få sådana komentarer.
Är du snäll får du åka med någon gång. (skratt)

Ja jag måste säga att det va lite strul igår. Blåvit på flygfältet, regn, tjaffs på hydromacken o.s.v. Vet du vad som hände med turbo E21:an. Fan vad den verkade gå.
Al
23
Alfista_1
Bmw M3 3.0 (banbil)
Tror inte att det är inbildning , min vän som har köpt min m3 e46 från mig har också tankat v-power och han märkte skilnaden. Jag säger inte att det blev stor , men tilläckligt att det blev en liten positiv förändring .
Och nej jag har inte bytt motor
Men o andra sidan om man kör en vanlig bmw så är nog chansen liten att man märker någon skilnad.
Kommer att förtsätta med 99 bränsle
Dem som går på sockerpiller, kan förtsätta köra på Jet 95 .
Min E46 M3 är väldigt känslig för vilken bensin man tankar. Och det märks direkt på tomgången som någon påpekade ovan. Men MSS54 är ju också en ganska avancerad styrenhet med knack sensorer. T ex så märks det en stor skillnad på 98 oktan ifrån Shell, Statoil och Preem. Nästan all 98 oktan kommer väl ifrån Preemraff i Lysekil förutom Shell som har ett eget raffinaderi i Göteborg? Jag tankade 99 oktan V-Power för någon vecka sedan och bensin förbrukningen har sjunkit ifrån 1,3 till 1,15 liter/mil om det nu bara beror på bensinen eller även det kallare vädret.

/RS2
Jag fortsätter på Jet 95 men inte för att jag inte tror på V-Power och dess utlovade effekter. Jag fattar inte varför folk har snöat in på oktantalet. Det är inte därför som man tankar V-Power, utan för mängden additiver och vad dom medför. Som jag tidigare har sagt så håller V-power i Holland 95 oktan, 100 i tyskland, 98 i Danmark? (kommer inte ihåg), och 99 här. Så det är knappast oktantalet som gör produkten så att säga. Jag anser i alla fall att varken jag eller min motor behöver ha dessa additiver, så därför avstår jag. Något mirakelmedel är det inte frågan om. Men "fungerar" gör det säkert för Shell lär knappast riskera sitt välinarbetade varumärke bara för en liten nischprodukt...
lite utanför ämnet, inte bara i forumet utan hela autopower kanske :s..... men men F*N va 240tic:en gick! måste ju nästan vara sama "race" som jag pratar om i Karlholmsrakan (tror det va där jag va oxå hade ingen riktig koll:S)...... Synd att mässan vart så liten i valbo åkte från söderhamn 11:30 på lörda morron å sen stannade jag kvar i valbo/gävle enda tills prisutdelningen på sönda morron då 240:in vann, synd att folk inte kan stanna kvar, speciellt dom på stegen, vart väldigt litet innan de hela var klart

putte
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Tankade i V-power i min 325:a idag o jag tycker då inte att man märkte någon skillnad. Tanken var i stort sett tom när jag tankade i den nya soppan. Kanske man kan se skillnad om man mäter upp effekter o tider före o efter så att man kanske kan se skillnaderna i tabellform men har nog svårt att tro det ska bli någon skillnad.

Flåklypas VOLVO gick ju inte märkabart bättre den heller. Jag tror det är VÄLDIGT mycket inbillning för man vill kanske att bilen ska kännas betydligt rappare med den nya V-power som det så fränt heter.
Och vem har sagt att bilen skall bli rappare på en tank? Produkten går ut på att tvätta rent motorn från beläggningar, vilket inte låter sig göras på en tankning. Oktanhöjningen verkar behövas för att folk skall köpa bränslet. Folk är oktafixerade märker jag nu.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
PowerMac: Men om motorn tvättas ren från beläggningar på topplock + kolvtopp så sänker man väl kompressionen. Vilket innebär att man kan åka på lägre octantal? ;o)

Z MMM Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.