|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är någon som har provat nya bensinen blyfri 99 som finns på Shell . Märks det nån skilnad Det sägs att den reducerar bränsle förbrukning , samt ökar efekt Hörde också att dom blandar i etanol , kan det stämma ? Nån som har testat ? | |
| varför inte tanka och sen skriva en recension själv? | |
|
jag har kört ett par tankar shell v-power i min 750 när jag var i tyskland (tror de är 100 oktan där?) utan att märka någon som helst skillnad i varken förbrukning eller prestanda. tror de är bortkastade pengar i en "vanlig" bil. BMW CS #5139 |
|
|
Tror precis som J.L. //Schnitzer |
|
|
Tyskland har 100 oktan.Min V70T gick märkbart bättre (drag+fart). Efter nga tankningar av 99okt har jag ej märkt ngn skillnad hos M5-E39an. Dock lär Sv Shell komma att sänka priset på 99okt till ca 15-20 öre över "gammla" 98an. More |
|
|
Jag kör ofta i Tyskland och tankar alltid 100-oktanig när jag är där, visst märker man skillnad OBS ingen inbilning. När jag kör på motorvägen så märker man hur motorn svarar snabbare när man trycker lite på gaspedalen dvs den svarar snabbare och är piggare. Innan jag tankar full tank 100-oktanig så ser jag till att den "gamla" Svenska 98:an som jag har i tanken tar nästan slut (kör länge på reserven) så att när jag tankar 100:an så får jag "100%" samma bränsle alltså ingen blandning. Av mina 3-4000mil/år motorvägskörning i Tyskland och många många många fulltankningar av 100:a oktanig bensin så kan jag lugnt säga att den är bäst. Man märker skillnad givetvis! Bilarna under "testet", min 525:a, A6 2,7 Biturbo, passat 1,8T. Har ej testat 99-oktanig. Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
| Moderna bilar med adaptiv motorstyrning borde gå bättre med högoktanigt bränsle. I äldre bilar typ min m5:a där motorerna är inställda för 95 oktan är det bortkastade pengar. | |
| Dragolito: Att din bil går bättre i tyskland kan bero på att du har högre hastighet och motorvarv och på så vis känns bilen piggare. Tankade en hel del 100 oktan under semestertrippen och märkte ingen markant skillnad. Skulle dock tro att trimmade turbobilar går betydligt bättre på den där soppan. | |
|
Visst fasen måste väl 4 oktaners skillnad (95-99) märkas? Om inte annat borde väl motorn må något bättre? Jag tycker dock att pris skillnaden från gammla 98 till nya 99 (50öre/liter) verkar något HYSTERISK i dagens priskris. Får verkligen hoppas att det inte bara handlar om den där 1 oktan skillnaden. Vet någon VAD exakt Ferrari har haft med utväcklingen att göra? Tror inte heller att de tillåtit använda sitt namn om det inte var någon skillnad. Vad tror ni? DANNE Min bil: Länk |
|
|
PowerMac: Märks från typ ca 70km/h, allt under det tex stadskörning märker man nada Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
| Det är en massa additiver i soppan så det är inte oktantalet som är "hemligheten". Oktantalet används dock som försäljningsargument, och av allt att dömma så verkar det fungera. I holland så håller deras V-Power 95 oktan vill jag minnas. Samma som deras standard soppa. Fast visst finns det prestandakärror som kan tillgodogöra sig det högre oktantalet på ett icke akademiskt sätt. ;) | |
|
Jag tror det är en helt vanlig 99-oktanig soppa som man marknadsför med det klassiska F1-samröret. Det ger inga bra signaler till staten om folk börjar tanka V-Power, då lär en skattesänkning ligga långt bort. Flåklypa |
|
|
Håller med Flåklypa om skatteresonomanget till fullo, men vette fasen om det handlar om den vanliga 99 oktaniga soppan. Då rör det sig ju om falsk marknadsföring... och är väl dessutom olagligt? DANNE Min bil: Länk |
|
| Det är inte "vanlig soppa". Den innehåller additiver som inte finns (eller i större omfattning) än i vanlig soppa. Detta hävdar man skall "tvätta rent" motorn invändig. Det verkar ligga i tiden det där med invändiga motortvättar. Vänta få se om jag kan gräva fram en länk: Länk | |
| Sen så lär inte V-power få någon större marknadsandel så jag ser inga "risker" vad gäller skatteresonemanget. | |
|
Det skulle vara kul att tanka upp Ferraris senaste F1-puffra med V-Power och kolla hur mycket "adrenalin" det är för den motorn. :-) Visst, det kanske tillkommer något nytt additiv som snart kommer till övriga bränslekvaliteterna också, men jag tror inte på några mirakeleffekter direkt. Det vore kul om någon kunde mäta någon skillnad som motsats till alla subjektiva intryck. Jag är skeptisk av min natur....på gott och ont. :-) Flåklypa |
|
| Jag tror faktiskt att lite äldre långmilade prestandabilar med turbo kan dra fördel av den där soppan. Likaså chippade turbobilar. Övriga är jag skeptisk till någon märkbar skillnad. Men visst, att hålla "rent" spridare, ventiler, mm kan knappast vara fel. | |
|
Jag har en chippad turbobil. Jag ska testa och försöka känna och mäta någon som helst skillnad, å andra sidan tror jag att mina ventiler (och spridare) är ganska urblåsta och rena redan nu. :-) Kruxet blir hur jag ska veta om det är den 3-5 grader ändrade utetempen/fuktigheten eller soppan som gör skillnaden....om jag märker någon. Flåklypa |
|
|
Annars håller jag med dig om att just dessa motorer borde ha störst förutsättningar för att nå ett positivt resultat. Flåklypa |
|
| He, he. Jo, det än nog rätt mycket V-placebo effekter att ta hänsyn till. ;) Fast posta gärna vad du kommer fram till. Det vore kul läsning... | |
|
Utslaget på polarens knacksensor gick ner ganska mycket efter han tankat V-power. /Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.