AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.300

Navigatorn i E38

Sida 2 av 2
Jag har kört en stor mängd olika system, Både orginalmonterade, eftermonterade och handhållna

Alla system har sina fel och brister men har inte direkt upplevt någon som direkt dålig

Allt hänger på hur detaljerad kartmateriel man har och hur nyligen uppgraderad den är i huvudsak. Denna information är det få leverantörer på idag (t.ex Navtech och Teleatlas) som levererar till alla störra bilmärkens navigatorer. Volvo har sina karton specialpackade tyvärr och Cadillac har ett superspecialformat som heter "kiwi" från ett australiskt företag och har inte ens tagit fram kartor för norden !

T.ex kan man använda samma CD-skivor i VDO-Dayton, Carin, Philips, SAAB, BMW, Renault, Peugeot och säkert en mängd fler som jag inte själv testat.

En av de bättre systemen jag kört är Hertz "never-lost" system som sitter i hyrbilar i USA

I flera system kan man välja t.ex att systemet inte skall använda sig av betalvägar. Det gjorde att mitt system i en bil inte ville åka E18 mellan stockholm och norrtälje av någon konstig anledning.

Sedan kan det ibland uppstå små fel i databaserna på CD-skivan som gör att en väg inte uppfattas gå "hela vägen" genom kartan utan t.ex stanna vid en bro

Kör man söderut i Stockholm förbi globen på 73:an t.ex är det flera system som dirigerar en av och upp på avfarten för att direkt leda ner en på andra sidan bron tillbaka ut på 73:an igen

Väljer man dessutom att systemet skall välja motorvägar helst så naturligtvis gör den det

En bil jag körde hade inrattat "närmsta väg" istället för "snabbaste väg" som önskemål och den var verkligen inne på kostigar innan jag kom på vad som var fel

Men som sagt. Även om alla parametrar och alla val är optimerade och kartorna är dom senaste så har ALLA system olika brister.

Och skall ett land som Sverige eller i värsta fall hela skandinavien få plats på en CD-skiva MÅSTE en massa information sållas bort

Samma problem finns på de DVD-baserade systemen som försöker få in hela västeuropa på en DVD. ALLT får helt enkelt inte plats
BraMotorVerkstad
Jag har också blivit tämligen misstänksam. Jag började med att, för några år sedan kika på Peugeot 607. Sen dess har jag tjatat på dem om speccar för navigatorn som ändå (plus lite lull-lull) kostar över 20 000. Jag får bara undvikande eller nonsenssvar.

Och BMW, då? Hur är det med precisionen här?

Det enda positiva man tydligen kan säga är att den sitter bekvämt - och snyggt - till.

(Å andra sidan, i Peugeot 307, årets modell; sitter den på ovansidan av instrumentpaneln där den delar plats med färddatorn. detta är naturligtvis den rätta platsen, eftersom man inte behöver flytta blicken så långt från vägen.)

Är det som PEH61 skriver att de handburna, som t ex TomTom, för ett pris runt 5-7000 kronor ger mer precision? Dessutom kan de sättas på ovansidan av instrumentpanelen.

Kanske inte så elegant, men med mer funktionalitet.
Både BMW och Peugot har sina navigatorer från VDO-Dayto

Lite specialhårdvara i dom men adet mesta i dom är samma som MS5100 från VDO-Dayton

Samma kartskivor passar till samtliga system

I min 607:a hade jag enorma problem att få bytt ut det talade språket dock. Bilen kom från belgien och pratade holländska i navigatorn

Jag kunde lätt byta menyspråk till Engelska på navigatirn men det talade språket var svårt. Inte ens Peugot-verkstan visste hur man gjorde först.

Precisionen i hårdvaran styrs bara av hur bra GPS-mottagare man har och hur snabb processorn är och där vet jag inte något modernt system från sent 90-tal och framåt som har dåliga grejor

ALLT hänger istort sett på hur begränsade och gamla CD-skivor man har och där gäller det bara att ha det SENASTE som finns för att gardera sig. Systemen går inte själv att på något sätt anpass eller modifiera

Kolla även på er verkstad eller med er nav-leverantör att ni har den senaste prigramvaran (systemprogrammet) installerad i ert system. Det kan medför klar förbättring faktiskt

Bytte i min 735:a till V23 på programvaran och fick då bl.a möjlighet till 2-fönsterteknik på navigatorn som jag inte hade innan.

De handburna systemens precision hänger på samma parametrar

Köp inte en långsam handdator med lite minne. TRYCK inte den full med en massa bra-att-ha-programvaror och spel, ha senaste versionen av programmet samt kartorna och köp inte en billig GPS-mottagare med mindre än 12-kanaler.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte varit ute och snurrat så mycket på den riktiga landsbygden men i huvudsak tycker jag den originalmonterade har fungerat bra. Givetvis så måste man se till att inställningarna är satta rätt, t ex snabbaste väg och inte kortaste för då får man verkligen köra på småvägar...

Skadar inte att ha en så ny CD som möjligt då det trots allt byggs om en hel del. Nya skivor kostar väl kring 2000kr på BMW eller lite mer. Har sett begagnade originalskivor både på Powerbörsen och på Blocket. Och som med all annan media så har jag hört det finns sätt att hitta detta någonstans på Internet...

Kör själv med 2004-2 men kommer väl att uppgradera till 2005-2 inom kort.

___
//Ulf
Jag köpte en komplett uppsättning 2004-2 för hela europa av en kille på Ebay i Tyskland för mycket bra pris. Passar ju inte bara BMW utan som jag sa här ovan en mängd olika bilar. Körde hem en bil med eftermonterad VDO-Dayton från göteborg igår och använde dom skivorna.

Han sälde även "säkerhetskopior" för en bit underr 1000-lappen för hela kittet. Såg att han har 2005:orna till salu numera

Jag köpte dessutom Volvo RTI-CD 18 skivor för hela europa orginal från en Volvo-handlare i Tyskland för totalt 2000 kr inkl porto. Även detta på Ebay i Tyskland. Allt snyggt i orginalförpackningen, oöppnad i snyggt svart CD-fodral

Så titta gärna in där själva och se om ni hittar något intressant. www.ebay.de

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har också uppgraderat OS till det senaste med split screen och då har du både karta, pilar med info (typ vägnamn) samt en röst som guidar dig så även om inte placeringen av Navin i E38/E39 är den optimala så behöver man ju inte ha ögonen på skärmen hela tiden. Tycker den funkar bra för mina behov även om en handburen har sina fördelar.

___
//Ulf
Körde i 10 länder nu i somras med min BMW och var klart nöjd med prestandan förutom att man fick byta CD som en galning.

En handburen kan man (ibland, inte alltid) få en bra placering på men då hamnar den i starkt ljus, bländar i mörkret och har ofta mycket dålig ljudkvalitet

Inga system är perfekta. Oavsett vilken du väljer har dom för och nackdelar. Det är dina personliga åsikter som får styra vilka som är viktiga för just dig

Jag har en smartphone (IPAQ HP6340) med navigationsmjukvaran Destinator av senaste variant som jag använder mycket eftersom jag ofta har hyrbilar eller kör bilar utan navigator. Min åsikt är dock att de flesta orginalmonterade är bättre i de flesta lägen.
En STOR nackdel jag upplevt med handburna, speciellt med smartphone är ju att du skall göra annat med dom samtidigt. Ringa t.ex eller ta med dig den ut varje gång du lämnar bilen för att just ringa eller bara för att den är så stöldbegärlig där den sitter väl synlig för alla i rutan

För en suspekt person är den mer stöldbegärlig, lättstulen och lättsåld än en bilstereo till exempel
En STOR nackdel jag upplevt med handburna, speciellt med smartphone är ju att du skall göra annat med dom samtidigt. Ringa t.ex eller ta med dig den ut varje gång du lämnar bilen för att just ringa eller bara för att den är så stöldbegärlig där den sitter väl synlig för alla i rutan

För en suspekt person är den mer stöldbegärlig, lättstulen och lättsåld än en bilstereo till exempel
BraMotorVerkstad
Det finns ett system som heter Wayfinder. Länk .

Jag har inte själv kört med online-gps men har bekanta som gör det och dom har inget att klaga på.

Det som krävs för onlinefunktion är att det finns GPRS-täckning och en smart telefon. Men ska man till Hargshamn eller nån liten udde i Mälaren kan man ju ladda ner innan man åker.
Jag var testpilot på Wayfinder inför lanseringen och för mig är det tyvärr inget alternativ eftersom i ett normalt gprs-abbonemang ingår en viss mängd data per månad (i mitt fall 5 mb) Allt övrigt får jag betala extra för

Jag ligger idag på normalt 5 mb i månaden för det jag surfar och kollar mail med

Tjänsten blir dessutom extremt dyr utomlands eftersom gprs då kostar extra

Täckningen är nog bra på många ställen men många länder är det svårt att få kontakt med operatörs gprs-datanär eftersom telefonen väljer själv efter andra kriterium och det är klart krångligt att välja manuellt

Principen att ladda ner efterhand som du kör är inte direkt bra heller

Man är därigenom helt beroende på täckning och mottagning samt att man laddar ner samma data många gånger om man kör samma väg många gånger och raderar data i telefonen för att inte minnen skall bli fulla

Med ett heltäckande 3G-nät och inte taxa beroende på antal Mb så kan nog systemet bli bra men inte med dagens gprs är min erfarenhet.

Min 735iL -01:a
Länk
BraMotorVerkstad
F-n, Tallviking - om jag inte varit så nervös och du mer saklig tidigare, så skulle jag definitivt ha köpt 735:an av dig istället för att reparera upp min gamla bil för dyra pengar. :-(

Jag är förvånad att du inte blivit av med den. Allt ser rimligt ut.
Jag har ett par intressenter men det är fel tid att sälja bil. Du skulle vart och tittat på den vid brostugan i måndags.

Tror jag snart blir av med den bara folk kommer igång efter semestrarna

Länk
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Har viss förståelse för att hela Europa ska få plats på en DVD så kan inte all information få plats, men varför kan det inte tillverkas en DVD över t.ex Norden med mycket mer inf. om småvägar mm för informationen finns i Navtechs databas, har även ett program för Palm handdator som använder Navtechs kartor och där man själv från PC bestämmer hur mycket inf. som ska föras över till handdatorn beroende på minneskap. En DVD som rymmer 7-8 gb borde kunna få med mycket mer över bara Norden Kan inte bli så dyrt att ta fram heller eftersom inf. finns och det är bara att trycka i stort sett.
BraMotorVerkstad
Hm, Navtech, är det mest planerat för ett stort åkeri? Länk

Dyrt verkar det vara: Länk

Något för M5-ägare med navigationsintresse: Länk

På Computercity säljer man handnavigatorer som visar ned till gatunivå i 22 europeiska länder, för 4000 spänn. Där slår de nog hela Lantmäteriet på fingrarna. ;-)

Närmaste svenska försäljre för Navman (som redan 2003 skulle klara av att gå ned till husnummernivå...): Länk

Navtech är ett företag som levererar kartdata till andra företag som sedan paketerar det för sina navigationssystem typ VDO-Dayton

Som privatperson handlar man inte direkt från Navtech

Frågan är ju vad det är för handatorprestanda på den på Computer City

Det är processorkapacitet, arbetsminne, lagringsminne, skärmens prestanda och ljudets kvalitet som avgör om det är en bra PDA

Länk
BraMotorVerkstad
Jag visade lite av vår diskussion för en god vän som kommenterar så här.

"ok....men många MB data blir det på en vanlig fast GPS....
Och betatestare,,ja det var flera år sen det.
Med normalt GPRS abb ingår ingen trafik numer. En MB kostar 14 kr hos telia har jag för mej. Med ingående MB var det förr. Man betalde 100kr och fick typ 5 mb då oavsett om man använde det eller ej. Jag kör ju ganska hårt med GPRS numer och är nu uppe i ca 4 MB för augusti.

Hm tittar på deras prislista. 300kb per timme om man laddar kartor. ungerfär 1MB=14kr för 3 timmars navigering. Och åker jag till t.ex. Gbg..inte fan tittar jag på kartan hela tiden då. Jag hittar dit. Kör jag med bara "pilar och röst" så drar det 10 kb per timme...många mil och timmar på en MB då.

Men det beror ju på hur man använder det förstås. För den som åker ute i europa (i jobbet antar jag) hela tiden så kan ju kostnaden spela roll. Fast då kan man ju skaffa bästa abbonemang för de länder man åker i så är inte det nått problem heller.

Den stora fördelen är ju annars uppdaterade kartor."
BraMotorVerkstad:

Nu (igen) påstår du saker du läst eller hört som motargument mot det jag själv vet, har testat och har papper på så då slutar vi den här disskutionen

Orkar inte kämpa mot en som bara motargumenterar allt man säger utan bakomliggande kunskap och erfarenhet

Länk
BraMotorVerkstad
Tallviking, nu förstår jag inte vad som retat upp dig.

Vad har jag nu sagt?

Du läste inte för hastigt och missade inledningen på min senaste text? Där står det så här: "Jag visade lite av vår diskussion för en god vän som kommenterar så här."

Själv har jag upplevt dina inlägg som mycket informativa. Jag är mycket imponerad av din detaljkunskap om navigatorer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.