|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
BraMotorVerkstad |
Hur fungerar navigatorn i E38, med CD, minneskort eller vad? Hur kan man komplettera den? |
| Cd,det finns uppgraderingsskivor till kartorna,samt att flera har uppgraderat sin navienhet,om det finns det en hel del att läsa om i gamla inlägg. En herre som heter RS2 här på forumet har full koll på Navi. | |
BraMotorVerkstad |
Hm jag sökte på "navigator" innan jag skrev... Men, det är tydligen inget större problem att uppdatera här. |
|
Uppdaterade kart-CD kommer två gånger per år och finns för olika regioner, t ex Skandinavien, Tyskland, Benelux, etc. Kostar väl kring 2000 på BMW men brukar finnas att hitta begagnat på PowerBörsen eller Blocket. Navigatorerna finns i fyra generationer MKI, MKII, MKIII och MKIV. De två första har den mindre skärmen 4:3 medan de två sista har den större 16:9. En del med äldre bilar har som BM skriver ovan uppgraderat sina enheter. ___ //Ulf |
|
BraMotorVerkstad |
Jag siktar in mig på E38, 1999-2001. Då kan jag räkna med den större 16:9? Hur är det med MKI, MKII, MKIII och MKIV? Kan man läsa om dem någonstans? |
|
På E39 så har 1999-2000 MKII och 2001 MKIII så jag antar att det är samma på E38. Här Länk finns en del info ___ //Ulf |
|
|
På E38 har 99-00 lilla 4:3-skärmen och 2001:orna stora 16:9-skärmen I min sitter stora skärmen och MKIII-systemet DVD kom först i MKIV-systemet på nya 7-serien från 2002 Min MKIII var det inget problem att uppgradera till senaste mjukvaran med dubbla nav-fönster (karta+instruktion/läge) |
|
|
Tallviking i vår 745 02 sitter en vanlig navi ej dvd, jag trodde också att det skulle vara en dvd i men inte... |
|
|
Välj inte bil efter om det sitter 4:3 eller 16:9 skärm - att uppgradera till 16:9 är enkel plug-n-play och finns väldokumenterat här på forumet. Själva navigatorn sitter i bagaget ch benänms: MkI - Slö MkII - Bättre MkIII - Bra MkIV - Snabbast - läser kartor från både DVD och CD media (fast jag fattar inte varför man vill ha kartorna på DVD) Första siffran i hörnet högst upp till höger under "set" anger typ coh version version. Mk2-4 är samma kablage, sitter det MkI får man klämma i en adapter om man skall uppgradera. Har man TV-mottagare också finns det en som bara passar till MkI, annars passar alla till alla navigatorer, dock finns de som både 4:3 och 16:9 kapabla eller bara 4:3, så pass upp. Mvh Björn |
|
andha45 |
Det är egentligen ganska märkligt, när jag köpte bil våren 2002 hade Volvo s60/v70/s80 DVD-navi medan Mercedes och BMW:s nya modeller (W211, e65) hade CD-navi. Jag förknippar nog DVD-navi med snabbhet, men det behöver kanske inte vara så? Klart det är bra att ha hela Europa på en karta, det är riktigt trist när man kommer utanför gränsen med CD-navi och den antingen "dör" (Mk I) eller bara visar motorvägar och större sjöar (Mk II-). |
|
bimmern: Då är det en tidig 02:a eller ? Tror inte dom bytte förrän en bit in på kalenderåret 2002, d.v.s sent på modellåret 2002 Jag var runti 10 länder i somras med min bil och fick byta CD-skivor som en galning :-) Jag har MkIII Volvo:s CD-system mellan 99-01 var bättre för där hade man en CD-växlare med 6 skivor som det gick att navigera över gränserna med. Den bytte skiva under färd Tyvärr har nu kartmaterialet blivit så stor så inte ens västeuropa får plats på en DVD-skiva längre Senaste Volvo är på 2 skivor. Min 735iL -01:a Länk |
|
|
Men jag har ju hela europa på en cd?Länk Länk |
|
|
När det gäller hastighet så lär det ju gå minst lika fort att läsa CDs i DVD-läsaren som DVDs. Det är för mig en fråga om prissättning, den tycks vara relaterad till antalet länder mediet täcker vilket gör att en uppdatering av större delen av (väst-)europa som en DVD rymmer är för mig oförsvarligt dyr. I synnerhet som jag ser kartor som en färskvara med 'bäst före' max 12 månader efter utgivning. Dessutom har ju t.ex. Navteq något de kallar MRE på sina CDs, eller 'Main Roads of Europe' dvs de större vägarna man använder för transit finns med för andra länder utanför det specifika landet i fråga så det går utmärkt att passera gränser utan att byta CD. Kunde man köpa media (dvs DVD) sprängfylld med länder billigt men betala en lämplig summa per 'öppnat' land t.ex. vartefter man behöver det skulle det vara en helt annan situation. Mvh Björn |
|
|
WAN: Tror inte du har hela Europa på en CD, däremot är det som balmgren säger att Main roads of Europe är med på varje skiva och det har varit så även på de BMW-skivor jag har använt. Kart-CD och DVD finns ju ofta att köpa begagnade till hyffsade priser då vissa verkar köpa skivan, kopiera den och sedan sälja originalskivan. ___ //Ulf |
|
|
ja de har du rätt i alla mindre vägar med gatuadresser är ju inte med. Länk |
|
andha45 |
På de äldre är inte main roads med alls. Köpte en 98 528 och den navin dog efter Puttgarden... en 99:a sedan hade stora vägar i Danmark och Sverige på den tyska skivan. Antar att båda enägarbilarna hade originalskivor i. |
BraMotorVerkstad |
Finns det speccar någonstans? Det är ju skillnad på mappgrogram som stannar vid större vägar och sådana som går ned till husnummer på stadsgator. |
|
Min ville inte heller vara med efter puttgarten. fungerade dock perfekt i tyskland och schweiz! BMW CS #5139 |
|
|
BraMotorVerkstad: Har haft en bil med MKII och har en med MKIII och båda dessa har fungerat så att dom haft europas större vägar med när man kommit utanför sin region. Var för några år sedan på semester i Holland och körde med Skandinavien CD'n ner till Rödby, bytte där till Tysklands CD'n och sedan när vi körde över gränsen till Holland så satte jag in Benelux CD'n. När vi var i Tyskland så gick det bra att knappa in den holländska staden vi skulle till men inte gatuadressen. På samma sätt så fungerade det när jag nyligen körde hem min 530 från Tyskland med enbart orignalskivan Tyskland 2001-2. När jag knappade in Lund så kunde jag välja någon av de tre motorvägsavfarterna. Vad jag har förstått så letar du en hyffsat ny bil så då lär ju inte MKI's begränsningar vara ett problem. ___ //Ulf |
|
BraMotorVerkstad |
Programmer, du har rätt, jag siktar i första hand på en E38 iAL 2001, i andra hand på 1999-2000. Vill jag ha en lågmilare så kryper priset upp mot 250 000 kr på 2001, annars kan jag komma undan med 150 000 kr. Vad kostar alla dessa CD, styckpris menar jag. Det där med gatuadresser; vissa gator är ju väldigt långa och dessutom många gånger omgivna av enkelriktade gator. Det kan bli ganska "snurrigt" om man kommer in fel. Finns det olika CD över ett land med olika precision? |
|
Hur upplever ni detaljrikedomen i kartorna? Jag tycker dom är näst intill kass går inte att ange mindre orter på landsbygden och mindre vägar med 3 siffriga nummer (asfalterade) klarar den inte av utan vill köra en omväg på 2-3 mil. Har även TomTom go och tycker den klara det mycket bättre och enklare att programmera till en bråkdel av BMWs pris Skulle inte bäställa navi om jag köpte en ny BMW idag. Eller har jag fel kartor DVD 2003:2 Likadant om man missar en avtagsväg så beräknas inte en ny väg utan en usväng först sedan anges fel väg fast man vet att det går att ta nästa avfart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.