|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad anser ni är den ultimataste bilen. Är det en M eller en Alpina? Har själv en M5 o tycker ju givetvis att den är den ultimataste av dom alla. Men.....polaren har en Alpina B10 3,5 o den är riktigt rolig att köra måste jag säga. Inte lika rapp snabb som min M5:a men riktigt rolig. Alpina bilarna verkar vara lite lättare att köra än M-bilarna. Har bara kört Alpina B10 3,5 E34 o Alpina B9 3,5 E24 (byggd på 635:an). Har själv lite svårt att säga vilken som är bäst. Om man kan säga så. Dom vänder ju sig till olika folkgrupper. | |
|
///M, Speciellt en E46! ------ Länk Länk |
|
| Har aldrig kört någon Alpina "bara" en m3 e46 (stolt). Har man en M bil och förklarar för någon som inte är så insatt så förstår de flesta vad en M bil är och fattar att det är förknipat med prestanda/körglädje fastän en Alpina tror jag inte så många vet vad det är. Är nog mest de som är bilintresserade som vet vad Alpina är. Sen så är ju Alpina bilar mer sleepers vilket kan vara ballt men roligare att ha en M bil och visa vad det är man kör. | |
|
Jag "Rejsade" lite igår mot en M5 och jag kan inte säga att han åkte ifrån mej , jag tyckte att vill höll rätt jämt avstånd hela tiden..... Allt började med att den personen skulle åka från mej...... men det lyckades inte så bra ! Så jag antar att man måsta säga att "vanliga" B10 går bra också.... Tycker att många klankar ner på en "vanlig" B10 , MEN det är en superbra bil !!!! Så den som tvekar köp en B10 3,5 ni kommer inte att ångra er ! Billy B10 Länk |
|
|
Sen är det ju så att alla alpinor är tillverkade i mindre skala än M5 som är en grym bile (enl mej iaf) ... Så på sikt så borde alpinan vara mer värd , men men.... Billy B10 Länk |
|
|
Men är det inte så att Alpina var "värre" än M för 15-20 årsedan när de hade dubbelturbo på sina bilar. De byggde ju även vidare på M:s bilar. Numera är de oftast mindre effekt än motsvarande M, och bmw vill ju inte att de bygger på deras M-bilar längre, utan får bygga på de mer vanligare syskonen. Så har jag uppfattat det, därför gäller helt klart M för mig, även om alpinorna kanske finns i mindre byggde exemplar. Nicke |
|
|
Det är ju lite olika typer av bil. Alpina står för den gentlemannamässiga elegansen medans m-bilarna är sportigare.. Keep up the good work! |
|
|
Nicke_M De enda bilar Alpina haft dubbelturbo på är B10 BiTurbo som tillverkades mellan 08.89 - 03.94 (507 st) och D10 BiTurbo(Diesel). Utöver det tillverkades endast ytterligare en "Turbomodell" nämligen B7 ( E12 , E24 och E28) . Den enda Alpina som är baserad på en M-Modell är B12 5,7 Coupe , om man nu kan säga att 850 CSi var en ren M-produkt , övriga modeller är / var baserade på "standard bilar" tex B10 BiTurbon - 535:an , D10 BiTurbo - 530D osv. Men har man inte provat en Alpina så har man garanterat missat något :-) Hälsningar Ando |
|
|
Det var B7 e28 jag tänkte på, men de hade väl mer hk än M5 E28? Riktigt monster på den tiden iaf. Tycker allt att de är för tama och borde sikta på att ha mer hk än M;-) Men nu kommer de med nya E60 med 500 hk, så det börjar ju arta sig som förr... Ando, gjorde inte Alpina en bil av M3 E30, M635 ? 0ch 850csi ÄR en 100% M-bil, utan emblemet, enligt M själva:-) Är inte jättepåläst, för jag tycker alltid att M kännts bäst, men förstår fullt att många gillar Alpina, bl a fräckare fälgar finns ju inte. Nicke |
|
|
B7 Turbo E28 hade 300 hk ,med kat 320 och ett vridmoment på 450 Nm respektive 520 Nm ! Så M5 E28 hade inget att hämta mot en B7 Turbo ! Jag hade en för några år sedan och den var beställd från "fabrik" med samma spec som B7 Turbo Coupe dvs 330 hk och 512 Nm ! Väldigt trevlig bil :-) Det stämmer att Alpina gjorde en bil baserad på M3 E30 , den heter B6 3,5 S , klantigt av mig att glömma den pärlan ! Den tillverkades mellan 11.87 - 12.90 i 62 exemplar ! Alpina gjorde ingen bil på M635 , men jag har för mig att Hartge gjorde det . De nya Alpina modellerna B5 och B7 har 500 hk på pappret men i verkligheten är det några tiotal fler :-) Ando |
|
|
Jisses, ja de var otroliga monster, så himla häftigt. Kan inte finnas många av dessa, man ser ju aldrig någon, men det fanns dock någon på knutstorp. Minns i någon biltidning, om det kan ha varit TV i mitten/slutet av 80-talet, ett på tvillingar som hade en sådan svenskreggad B7 i ett reportage, tror dessutom denna var vässad... Den gav djupt intryck på mig minns jag:-) Nicke |
|
|
Det var Bröderna Taflin i Stockholm det "berömda" reportaget i TV handlade om , de har fortfarande bilen kvar !! Rubriken till testet var "Testarossa är rena cafeeracern" !! Med min fd B7:a hade jag inte några problem att "hänga på " en M5 E39 !! Ganska skoj med en gammal"skokartong" som E28:an :-) Ando |
|
|
Var inte deras , lite mer "upp piffad" maskinellt än en original B7 turbo ? Jag har hört rykten om det men men kan ju bara va rykten.... Billy B10 Länk |
|
|
Coolt att de har den kvar, kan tänka att man inte går i säljtankar när man kör en runda med den... Jag, konstigt nog tycker jag det pratas mer å mer om E28 i M5 och Alpina-utförande. Jag tillhör denna skara. Så diskreta att man ryser:-) Riktiga dröm entusiastbilar är det - även -05! Nicke |
|
|
Enligt testet så hade deras bil ca 330 hk och ca 520 Nm och gjorde 0-200 på ca 17 sek . En original B7:a med 300 hk och 450 Nm gör samma intervall på 19,4 sek (enligt Alpinas egna uppgifter) Andra siffror ( testarossas siffror inom parantes) 90-110 = 1,9 sek (3,2) , 90-130 = 3,6 sek (6,4) och för att förstå dessa siffror så angav man tiden för den mest sålda bilen i Sverige , Volvo 740 GL 90-130 = 13,6 sek !!!! Man kan ju själv tänka sig vilka monster dessa bilar var i mitten på åttiotalet !! Ando |
|
|
Ja, det var bättre förr;-) Nicke |
|
|
Billy: Visst går en Alpina B10 3,5:a bra men inte som en M5:a. Jag kör jämt med polarens B10:a till ca:140km/h med min gammla 325ix. Visst den är på 2,7l o piskar på riktigt bra. Det är när B10:an får i treans vxl som jag kommer efter ganska mycket faktis. Men 0-100km/h så tar jag nog honom med 325:an. Visst jag har 4wd. Har svårt att tro att man kör jämt med en M5:a bara. Har själv funderat på en B10 3,5l, innan jag köpte M5:an. B10:an går jävligt bra måste jag säga. Perfekt viktfördelning på 50/50 o.s.v. |
|
|
Länk 0-100 är B10 inte så svin rapp.. men i fart finns det mycket gömd kraft.. |
|
|
B10Alpina: Jo den är väl som alla andra BMW bilar. Inga rödljusracers direkt. Inte är min M5:a någon racer. Inte speciellt snabb 0-100. Finns bra många andra bilar som tar den. Men väl uppe ifart är det definitivt inte många som kan hänga på. |
|
|
Det är precis som B10Alpina skrev.... Billy B10 Länk |
|
|
På pappret skiljer det 86 Hk så enligt det borde B10:an ganska snabbt bli liten i backspegeln , men blir den det ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.