AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.269

BMW 535 nåt att ha?

Sida 2 av 3
Vi
61
Viktor_535
BMW 525 Sportlimousine -94

Vad kostar försäkringen ungefär då för mig som är 19 och har haft kortet 7 mån?
Viktor_535: En hel del, jag skulle gissa på 10 000 kr minst - om du bara tecknar trafikförsäkring.

____
Reach the door with a breath and a scream.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02

För en 18-åring kostar trafikförsäkring 13.000:- helåret. Ska du helförsäkra hamnar du på 23.000:- (trygg-hansa)
Er
19
EriXon
M535i -85
kolla med folksam om du bara ska ha trafikförsäkring, dom har då varit billigast för mig då jag har ägt bmw...
på min m535(e28) så betalar jag ca 5000 helår/trafikförs.
visserligen så är jag 20 och har haft kortet i 2 år men e34 är billigare att försäkra än e28an

kolla folksam, ett litet tipps bara...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är bara så sinnesjukt att behöva betala över 10000kr i trafikförsäkring, det håller inte..man skadar sig knappast själv speciellt mycket i en sådan bil och det är det enda försäkringsbolaget måste punga ut med. Betänk en Volvo 360 och vad som händer med en vid en krock, men likt förbannat kostar den typ 0kr i trafikförsäkring..helt ologiskt. Betänk hur dåliga vägegenskaperna är på en sådan kontra en BMW 535..bara en jämförelse...vad statestiken säger tycker jag är ointressant..har man trafikförsäkring bör man ta det lite lugnare generellt än om bilen har mer försäkring.

Kul att köpa en sådan för 15000kr och sedan lägga samma för trafikförsäkring, skulle jag sitta i den båten skulle man utan tvekan köra oförsäkrat då man efter 1 år redan har betalt bilens värde. Det måste bli ett slut på denna diskriminering.

E28 535 är ännu dyrare än E34 535

för en 33åring i Stockholm kostar tex en M3 E46....64000kr helår hos trygghansa, det är orimligt också men då är bilens värde större.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
FRIFART: Trafikförsäkringen är väl ändå till för att täcka kostnader och skador som du som vållande åsamkar andra? Som du resonerar att "köra oförsäkrat" så ställer du ju bara till det för andra om du skulle krocka. Jag blev påkörd av just en så'n figur för ett antal år sedan, det tog 3 månader innan man hade utrett hur och vem som skulle stå för kostnaderna.

Sedan kan jag hålla med om att premierna är för höga, det vore kanske bättre att ha en låg ingångsnivå för nykläckta förare med förbehåll att rejält öka den om man är vållande till någon olycka.

Freude am fahren
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
commander_krill, självklart är trafikförsäkringen till för att täcka skador som man själv bifogar, men varför skulle de vara större med en BMW än en VOLVO??? det är det som är frågan.

JAg menar bara att det är så fruktansvärt fel att ta tex 13000kr/år för en trafikförsäkrad 535E34 tex..så man måste ju protestera någonstans. (Jag jämför gärna med alkoholpolitiken, för dyr alkohol leder till import, för låg ålder för att köpa alkohol och förtära leder till langning och förtäring av
hembränd sprit, vilket det sistnämnda kan leda till döden.) Visst är detta andra saker men det kan bara inte vara rimligt att mjölka runt 25000kr i försäkring för 2 års ägande av en snart 18 år gammal BMW. Det finns ju ingen marknad för äldre BMW bilar, för ingen som är yngre än 40-50 år kan äga dem, det känns rätt meningslöst att köpa en fin och gammal begagnad
BMW om man efter 4-5 års ägande har lagt ut kanske 100000kr bara i försäkring och inköpspris.

Varför inte införa en väldigt hög självrisk som ett alternativ om man väl krockar och är vållande? På det viset som det ser ut idag går det inte att äga vissa bilar och det leder till ökade skenförsäkringar, körning av oförsäkrade fordon osv.

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Jag håller med dej, nuvarande modell får bara till konsekvens att man hittar någån åldrad släkting i inlandet som får stå som ägare.
Det skulle vara intressant att se den statistik som försäkringsbolagen baserar sina premier på. Nog tror jag att VOLVO/SAAB är minst lika vanligt förkommande när det gäller olycksstatistik bland 18-24 åringar.

Sedan måste man väl åka säkrare i en E34 från -90 än i en Ford Scorpio....

Freude am fahren
En 360 med 100 hästkrafter kanske inte inbjuder till samma körstil som en 535:a med 211? Premierna på BMW är helt klart sjukt höga, men det är klart man hittar anledningar till de orimligt höga premierna om man tänker efter lite.

____
Vi
61
Viktor_535

Men då får den stå på farsan då, för dom priserna tänker jag inte ge!!
Min Volvo 164 kostar mig 300 kr per månad!
Det är ju staistiken över hur benägen en bil är att hamna i olycka som avgör trafikförsäkringskostnaden.
Förmodligem är förarna av Volvo 340/360 av lite annan natur i trafiken... än de som "KÖR" sin 535. :-)
M.V.H.
Vi
61
Viktor_535

jo visst e det så..
Men priserna är ju helt sinnessjuka!!
mr
37
mrgizzo
535iA -90
Jag har en BMW 535 ia till salu!
I MKT fin skick! Den är upprustad för över 50.000 kr och alla slitdelar är bytta!
16" 225-55 MIN fälgar och vinterdäck på Bmw orginal 15" alu!

Trimkam ca 240hk! Fullt Utr, Dubbla ac, dubbla färdatorer, svarta el skinn säten, Elhissar runt om, El taklucka, el speglar, farthållare, Helt nylackad i Diamant svart lack, Välvårdad,

Kommer att lägga ut en annons på den snart på blocket, ikväll så fort jag fått den klar! Bor i Umeå!

Det är ett kap och vill bli av med den SNABBT!!
Ska utomlands och säljer den billigt vid snabb affär!

/Gustav adream_team@home.se
Ja det är ju stor risk att en trimkam ger extra hästkrafter....

____
30 extra alltså....

____
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Snarare 10- 12 st.
MrGizzo: Vad menar du med dubbla färddatorer förresten?? Var sitter den andra?

Freude am fahren
mr
37
mrgizzo
535iA -90
2 displayer, där du separat kan välja vad du vill visa, en i instrument panelen, en vid fläktreglaget
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Aahhh, det är den stora färddatorn du menar. Jag har samma i min. Har du lagt ut bilen förresten?

Freude am fahren
mr
37
mrgizzo
535iA -90
jo! Men lite sent, så den bör komma ut imorgon
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant med bolagens policy, "det är hur benägen bilen är att hamna i en
olycka" ok jag förstår, men det underliga är att jag tror knappast Bertha 63 är mer benägen att hamna i olyckor med sin tokfeta Bmw 535-89 än med hennes bruks Volvo 780 Bertone, men ändå ska hon tvingas betala dubbelt så mycket för BMW, helt fel!!!

Jag kan ge mig faan på att volvobilar för korvören körs lika hårt som motorstarka BMW-bilar med 6or, då har både någorlunda likbördiga krocksäkerheter, bara det att BMW har bättre väghållning och ett högre värde många gånger. JAg tror faktiskt inte på att BMW är mer krockbenägna/olycksbenägna än Volvo, det är bara det att fler "snorungar" kanske väljer att ratta dem??? eller??? Ingen ska behöva betala mer för
en bil som håller samma krocksäkerhet, värde på marknaden, oavsett om det står BMW, porsche, eller Volvo i grillen. JAg förstår om man är ung och i rikszonen att man tvingas betala mer för "roliga motorstarka bilar" men det ska inte betyda en 4dubbling av försäkringen jämfört med "svenssonbilar", dessutom är den viktigaste punkten den att en äldre förare utanför riskzonen som försäkringsbolagen anser ligger mellan 18-25 typ inte ska behöva slanta flera gånger mer i försäkring bara för att det är en olycksbenägen bil, man ska se på personen istället, ålder, erfarenhet, om den varit inblandad osv..annars väldigt orättvist och fel system. JAg tror jag ska strata eget försäkringsbolag med en hög självrisk på 10000kr, medan försäkringspremierna ska ligga mellan 100-300kr/mån..eller vad säger ni???
Perfekt för den som bara har råd att köpa äldre BMW bilar men inte har råd att försäkra. Dessutom kommer BMW förmodligen att krockas mindre pga den höga självrisken vilket gör att den kan bli billigare i framtiden att försäkra på sedvanliga bolag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.