AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.983

AC-fläkt död

Sida 2 av 3
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
På min sitter relät bakom handskfacket. Ganska besvärligt att komma åt, tyckte jag. Jag gav upp eftersom det blev mörkt när jag höll på...
Nu har jag i alla fall mina nya motstånd. Jag mätte upp dem bara för att kolla hur mitt instrument mäter och precis som Folke säger går det inte att mäta så låg resistans, man får använda Folkes metod för att beräkna istället.
0,6 respektive 1,1 Ohm visar den.
Och dublett-tråden har tagits bort.
Nu ska jag ta mig in i fläktmotorn för rengöring och förhoppningsvis hinner jag få i fläkten ikväll.

Sitter det förresten effektmotstånd till kupéfläkten på min bil?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Då var fläkten isatt och snurrar!
Jag hade ju tänkt rengöra i motorhuset men fick inte upp det. Vi får se hur länge den går. Jättelänge hoppas jag...
fa
438
fami
525,01 IM
kan man laga ac fläkten?

MVH-V8
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Menar du om t.ex lagret är dåligt? Ja faktiskt det kan man, men det är lite jobb

//Simon
fa
438
fami
525,01 IM
xtracrispy

jag håller på med att renovera ACn,den funkade inte när jag köpte bilen men nu har jag byt kondesorn och fyllt det med gas men fläkten går inte den sitter fast som betong, den går lite trög när man snurrar den för hand.
nu har kylgubbe provat och sånt ,,bara fläkten kvar att byta.
ny kostar den ca 3000:- och det är mycket ju.

min fråga är varför går den trög ????
är det lagret eller magneter som har lossnat tror du?
är det lönt att reparera den?
jag vet att man bör demontera den och först kolla men vad tror du?

MVH-V8
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det är nog lagrena med största sannolikhet som gett upp, det är en del att göra, då innandömmet bl.a. är nitat. Man får ev. komma på nån egen lösning för att ersätta nitarna sedan.

Klarar du att byta fläkten själv? 3000:- lät dyrt, många brukar ersätta fläkten på e34 med en universalfläkt, testa sök på forumet, det har diskuterats tidigare.

Sen har jag för mig att jag läst i mina gamla kataloger att en piratfläkt(likvärdig kvalité som original, om det nu är bra??) som passar rakt av på e34 kostar ca 1800:- +moms

//Simon
fa
438
fami
525,01 IM
xtracrispy

1800:- är det OK......men var simon.
jag har kollat mycket på nätet men det bvar lite svårt.
har du nån address jag kan kolla?
tack för hjällpen simon

MVH-V8
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ett företag som heter Waeco säljer reservdelar till AC, men fläktarna till e34 finns inte med i senate katalogen, kanske de har utgått?

Här är deras websida Länk

//Simon
fa
438
fami
525,01 IM
tack simon.

förresten jag har själv kollat trågets bulltar, böt kondensorn och sånt.
jag litar inte på nån så jag servar bilen själv.

MVH-V8
På min hade 2st permanentmagneter släppt. Jag tog isär motorhuset och limmade om magneterna med kemisk metall. Problemet var att det vart stört omöjligt att sätta ihop klabbet igen och få gavlarna parallella med varandra. Detta eftersom jag brukade ganska mycket våld för att få isär den. Den är nämligen nitad. Skall man ta isär motorn får man gör det på ett finurligt sätt typ kapa kanterna eller något liknande. Men jag tror det går. Frågan är hur lång tid det tar innan rosten tar loss nästa magnet.
Priset på skroten varierar mellan 700-1850sek är min erfarenhet. Min E34 hade den nya typen med 10blad men jag fick tag på en 5bladig för 700sek funkar perfekt.....
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Du kan nog köpa en helt ny fläkt på aircondcenter: Länk
Ring dem så kan de svara direkt. Det går inte att hitta på hemsidan om man inte vet exakt specifikation.
Till min e39 skulle de ha ca 900:- men det berodde lite på vilken anslutning man har. Det slutade som sagt med att jag bara köpte effektmotstånden.
fa
438
fami
525,01 IM
tack för det grabbar...

idag fick jag tag på en som är nästan helt ny på bilskroten.

500:- fungerar utmärkt

MVH-V8
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Fint att det ordna sig så bra :) 500:- och nästan helt ny är ju ett kanonpris

fa
438
fami
525,01 IM
den ska bytas imorgon och jag hoppas att hella systemet fungerar som det ska.

MVH-V8
Men om det fungerar borde du väl nästan redan veta, jag menar fläkten är ju inte nödvändig för att ac skall fungera. Eller är den det på E39? Min ac har fungerat ganska ok trots att fläkten har varit död.
fami kör väl E34 eller? Möjligt att tidigare E39 med 2-stegsfläkt drar igång kompressor osv även om fläkten är defekt. På senare med steglös fläktstyrning testas fläkten vid varje kallstart och om den inte snurrar så blir det felmeddelande. Sen är det väl inte speciellt bra att köra AC:n och hela tiden låta trycket stiga tills tryckvakter osv slår ifrån.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och på min då? Kompressorn går även om fläkten är trasig. Men nu när jag bytt effektmotstånden snurrar fläkten hela tiden. Är det rätt?
Jag tror den nya fläktmotorstyrningen infördes -98. Även efter 09/99 gjordes rätt stora revideringar i elsystemet på E39.
Om fläkten snurrar hela tiden då tippar jag på relä med ihopsvetsade kontakter. Byt relä eller öppna och rengör kontakterna. Alternativt är det fel i givaren så att reläet får manöversignal utan att tryck/temperatur är tillräckligt höga. Lätt att konstatera när man lossar reläet, om det klickar så ligger felet i givaren, annars inne i reläet.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag ringde BMW:s ÅF i Östersund (de fick chassinumret) som i sin tur ringde BMW. De sa att fläkten ska gå hela tiden. Samtidigt säger Theanders i Lund bestämt att den INTE ska gå hela tiden.
VEM SKA MAN LITA PÅ????? Finns det någon här som utan tvivel VET?

Bilen är tillverkad 970613.

OK, relät sitter bakom handskfacket som jag förstått. Jag gjorde ett försök att komma åt det men jag körde fast. Jag fick bort själva handskfacket men sedan fick jag inte lös mer saker och kom därför inte åt det.
Hur gör man???

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ingen som VET när kondensorfläkten ska snurra på min bil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.