AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.985

AC-fläkt död

Sida 1 av 3
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
AC-fläkten går inte igång.
1. Finns det inget larm för detta? Den larmar ju om en glödlampa går.
2. Går det att testa fläkten utan att skruva loss den? Törs man lägga spänning på den? Eller kommer man inte åt, ens?
3. Vilka troliga orsaker finns det till att den inte går?

Fler frågor kommer när jag kollat lite närmare ikväll, men tills dess kommer jag inte att ge den ström - har för mig att Hasso någonstans rekommenderat att inte göra det, och Hassos råd är folkets lag... ;)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
1. finns inget som varnar
2. bygla förbi motståndet en 10-dels sek. (se om den drar) medans motorn går och AC kompressor igång, du måste nog lossa kofångare
3. motstånd kass

Ovan påstående baserad på egen erfarenhet från E34 (Klimatanläggningens grundutförande/princip är detsamma på E39)

Den nya kärleken: Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
2. Oki. Finns det någon som har en bild eller bra beskrivning på hur man byglar förbi motståndet?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Finns det inte bara nåt relä du kan byggla?? Då slipper du ju riva grillen, e34 har iaf 2st reläer, 1st lågfart och 1st högfart.

Lågfart relät skickar strömmen via effektmotståndet, alltså går fläkten med en lägre hastighet, högfart går direkt på fläkten.

Alltså funkar då fläkten när man byglar högfart och inte lågfart så är nog motståndet det första man ska kolla upp.

//Simon
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
4. Sitter motståndet framme vid fläkten?
5. Var sitter relät? Bakom handskfacket, eller? Och hur ser det ut? Har det något nummer?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag kan tyvärr inte e39, på e34 sitter motståndet framme vid fläkten, kanske de har tänkt till lite mer på e39 monterat det så man lättare kommer åt det, men det måste nån annan svara på

//Simon
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Kondensorfläkten på E39'an har en förmåga att suga i sej bl.a. löv, vilket packas mellan kondensor/kylare och fläkt. Det brukar sluta mad att fläken helt enkelt går för tungt och stannar.
Du måste plocka bort stötfångaren för att komma åt fläkt/motstånd.
Länk

// HB

Freude am fahren
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Fläkten går runt lätt utan motstånd, känns helt OK.
Försökte att hitta säkringen "bakom handskfacket" men fick ge upp. Jag tog bort handskfacket och såg ett gäng reläer "en våning upp" men det blev mörkt ute så jag skruvade tillbaks allt igen... :(
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Ta och kolla kablarna vid kontaktstycket till fläkten vanligt att en av kablarna brukar ärga av har varit med om det 2gånger..
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och man måste riva kofångaren för att komma åt, eller?
fa
438
fami
525,01 IM
jepp

MVH-V8
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Då var fläkten lös. (puh...)
Det var 4 kablar: Brun (jord), Svart, Svart/Blå och Svart/Röd (eller om den sista kanske var Svart/Brun, svårt att se i mörkret...)

Över 0,2 Ohms-motstånder mäter jag 0,7 Ohm.
Över 0,5 Ohms-motståndet händer inget, ingen kontakt mellan kablarna.
Så det blir väl till att byta båda.

Sedan fyllde jag elmotorhuset med elektronikrengöring (genom de små hålen på baksidan) och fläkten snurrar i alla fall nu, men bara när Brun är kopplad till minus och antingen Svart/Blå eller Svart/Röd går till plus. Den helsvarta verkar helt död, har inte kontakt med någon av de andra. Har ingen aning om det ska vara så - någon som kan svara på det? Man är ju ingen elektriker direkt...
På min hade en permanentmagnet släppt i motorn = snurrade trögt.

Brun är minus. Ena kabeln är 12volt direkt den andra via förkopplingsmotståndet = lite lägre fart på snurran.
Tydligen två trådar på samma sak, vanskligt! Motståndsmätning: Vanliga instrument har stor felvisning vid mätningar under 1-2 ohm eller så, ditt motstånd på 0,2 ohm är säkert riktigt. Om du mäter öppen krets över 0,5 ohmsmotståndet så är detta kass. Jag skulle vara betydligt försiktigare i min framfart med fläktmotorn, aldrig spruta in saker osv. Motorn får rengöras noga inuti och smörjas i lagren, övrigt måste vara torrt och rent. Att koppla på spänning utan att veta var/hur kan kosta, säkert går någon av ledarna till nån form av tempsensor eller hastighetssensor som talar om för motorstyrningen hur motorn jobbar.
På senare E39 kör motorn en självtest vid varje kallstart och ger felmeddelande om den inte snurrar.

FP
Den andra tråden är om E34 och denna verkar handla om E39.
E34 må vara smart men E39 vinner nog i IQ-testet. :-))
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Folke: Jo, det blev två trådar. Tänkte att den andra skulle handla enbart om diagnostik och den här startade mer allmänt om fläktens funktion.
Hur som haver, på min e39 kom inget felmeddelande.
Jag har mätt motstånden med två olika instrument, ett eget (billigt) och ett på jobbet (dyrt och bra, vår elektrikers) och de visar samma sak.
Reparationssatsen från BMW (380:-) innehåller ändå båda motstånden. Och eftersom de verkar gå ofta känns det bäst att byta båda när man ändå är i farten.
Jag ska ta isär fläktmotorn och rengöra ordentligt.
Bornius: Jag vet inte riktigt vilken E34-tråd du syftar på, men pbengtss har en tråd till på samma "ärende".
Felvisningen som uppstår beror mest på resistansen i kablarna som lätt kan uppgå till samma värde eller mera som det man mäter på, oberoende av instrumenttyp. Vid mätning på 0,2 ohm så spelar kontakttryck på mätpunkterna, oxidering osv också roll. Men ofta (som detta fall) behöver man inte veta det exakta resistansvärdet, utan bara konstatera om det är avbrott eller inte i motståndet.
Felmeddelande osv finns som jag skrev på senare E39, efter -99 tror jag. De har en annan motorstyrning med steglös hastighet och inga effektmotstånd osv, precis som på kupéfläkten.
Tips: Säkraste sättet att mäta och bestämma resistansen i väldigt lågohmiga effektmotstånd, motorlindningar, solenoider och liknande görs genom att skicka en bestämd ström från t.ex ett batteri genom resustansen och samtidigt mäta spänningsfallet över detsamma. Sen räknar man enkelt fram exakt resistans R=U/I.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Bra tips, ska prova bara för sakens skull!
Jag syftade på denna tråden.
Länk
fa
438
fami
525,01 IM
var sitter reläet till fläkten?
tack

MVH-V8
fa
438
fami
525,01 IM
ingen?????

MVH-V8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.