AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.500

F1 Slutar sändas i TV4, skriv under protestlistan.

Sida 3 av 6
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
När Tv4 är som allra bäst är dom totalt värdelösa.

mvh
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Att sända f1 i någon betalkanal som canal digital el. liknande går stick i stäv med Ecclestones filosofi om att så många tittare som möjligt skall kunna se loppen, och det är föga troligt att så sker.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Bara det inte blir TV3 som tar över, för då lär det bli reklamavbrott
varje gång en bil kör in i depån...
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Så sant, jag gråter varenda gång tv3 sänder hockey med tre kronor.
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Alltså, det är inga astronomiska tittarsiffror för F1, nu i söndags var det 250.000 tittare och det är inte mycket för en tv-kanal med så stor täckning som TV4, iofs är det dagtid på en söndag... Som jämförelse, en ÅsaNissefilm en vardagförmiddag i samma kanal drar ungefär 125.000 tittare.
Så jag förstår om man prioriterar bort F1, iaf om det kostar mycket...

Jesper: Jag förstår, du har den där komboboxen CD gjorde reklam för ifjol då ett antal Viasat-kanaler gick okrypterade i marknätet (men inte så länge till efter lanseringen av den mottagaren :-) )...

Johan: Då arbetar vi ju inte särskilt långt ifrån varandra branchmässigt sett, jag jobbar på avdelningen Teknisk Utveckling på SVT, bl a med tekniken runt digitalTV-distributionen av våra kanaler.
Vi har canal digital nåtning, dock ej film kanalerna, kommer jag kunna se F1 nu? Tänker inte lägga 500 spänn i månaden bara för o se F1 19 ggr per år = 315 kr/lopp !!!! Billigare o åka ner o se live en gång om året, än o titta på sporten på TV. SKANDAL !!
PurreP:

Siffrorna säger inte allt du måste även lägga in att under den tiden som det är F1 så kan du(operatören)ta ut ett betydligt högr apris för reklam snuttarna. Då det är en helt annan målgrupp som är tittare.

Fråga:Hur nära är HDTV för Svt CD börjar snart som du kanske vet?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
C+ kommer börja sända HDTV i höst dock inte säker om det gäller alla operatörer. Vet dock ej om det gäller CD men åtminstone kör vi igång med det på comhem.

///Foppa
Visa användare
164
PurreP
E30 325iC -88 Royal Blue
starre: nej det har du rätt i, tittarsiffror är inte allt men när ett programbolag prioriterar (framförallt kommersiella) så tittar man ändå mycket på de siffrorna. Jag blev mest förvånad (läs förskräckt) över den höga siffran vad gällde Åsa Nisse :-)
Däremot tror jag inte att de kan ta ut ett större pris för reklamen bara för att det är just F1, det är väl tittarsiffrorna som till stor del ligger till grund för prissättningen av reklamtiden?
Nåja, jag jobbar ju med public service så jag vet inte så mycket om den kommersiella tv-världen ;-)

Ang HDTV så är det en stor grej. Finns ingen officiell tidpunkt för SVT att börja sända, men det kommer nog att göras tester inom inte alltför lång tid, mer kan jag inte säga nu...

I produktionen görs redan flertalet produktioner i HD (exempelvis Fyra nyanser av brunt, Saraband, m fl), och då framförallt drama och fiktion, detta för att senare kunna sändas igen då sändningssystemen och distributionen är HD-redo.

Att en kabel- eller satellitoperatör kan dra igång en HDTV-filmkanal med bara inköpt material är egentligen inte en jättesak, men att ett brett tv-bolag som SVT som sänder och framförallt producerar väldigt mycket innehåll skall kunna konvertera hela kedjan till HD gör man inte i en handvändning... Fast mycket är redan gjort då digitaliseringen av standard-TV-kedjan sedan länge är genomförd.

Ang comhems HDTV-satsningar hörde jag senast idag ett rykte gällande att man skjuter det till våren, men det kanske Foppa kan bekräfta eller dementera?

Att HDTV kommer är det ingen tvekan om! Och då vore det kul med ex vis HD-sändningar av F1 med 5.1-ljud! :-)

Shit, här sitter man och pratar jobb i en av sina fritidsforum, inte bra...
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Simon01, det stämmer faktiskt. Om det sen är possitivt eller negativt kan jag inte riktigt svara på.....

/Johan
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
PurreP: Jag har ju tillgång till alla kanaler i det marksända nätet, även dom kodade betalkanalerna eftersom jag har ett kort från boxer. Problemet är att Viasats sportkanaler inte finns där..

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Tr
43
TrippleT
320D -01
Heehhh, det är väl lite tur att man fattar finska och kollar F1 på finska 3:an som är astronomiskt mycket bättre än skräpfyrans reportrar!
Visa användare
164
PurreP
E30 325iC -88 Royal Blue
Jesper: Jo, jag förstår det... Tyvärr lär det nog dröja innan vi ser någon av ViasatSport-kanalerna i marknätet om än någonsin. Nästa koncessionsutgivning är nog rätt så långt borta, antagligen efter analoga nedsläckningen då det blir lediga frekvenser.

/p
j.aahman
I skåne har vi ju danska tv 2 och dom sänder en halvtimme innan loppen med reportage och snack och efter detta körs hela loppet UTAN reklam så vem fan behöver tv4
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
PurreP: Nu i söndags är väl lite missvisande ?, det var väl kanonväder i hela landet och sommarens sista Helg :)
Visa användare
164
PurreP
E30 325iC -88 Royal Blue
Vi kan ju kolla några av de tidigare tävlingarna:

2005-03-20: Malaysia: 165.000

2005-04-24: San Marino: 235.000

2005-05-29: Nürburgring: 340.000

2005-06-19: Indianapolis: 195.000

2005-07-24: Hockenheim: 270.000

Så snittet ligger väl omkring 220-250' tittare. Orkade inte kolla alla, gjorde bara några stickprov...

/p
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att Malaysia "bara" hade 165.000 beror på tidzonen, och att indy hade 195.000. Tja, det kan nog bero på flera anledingar. Tar man då de tre "vanliga" racen så ligger snittet på 285.000. Detta klockan 2 en söndag skulle jag säga är väldigt bra. Dessutom finns säkert en intressant studie på vilka slags människor som följer F1, och dessa är säkert intressanta för en rad annonsörer. Speciellt eftersom Sverige inte är en speciellt stor motorsportnation, och ingen svensk kör i F1.

Jämför gärna Skidskyttet med och utan Magdalena Forsberg, ska vi tro att det är under 100.000 som tittar idag?

En svensk förare i ett bra stall och siffrorna för F1 kan lätt tredubblas.

Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Ok, det ser inte bra ut men samtidigt är det väl bara ca 2500 tittare som tillfrågas varje dygn så det kan väl bli rätt missvisande hur många som ser på vad, men det är klart att det är dom siffrorna som mäts så det ser mörkt ut att någon kanal överhuvudtaget skulle visa det.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Purre P: Nu i höst kommer vi köra igång med HDTV. Någon/några enstaka kanaler till att börja med.

///Foppa
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Vem kommer visa F1 då? nån som vet?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.