AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.504

Fel på svenska bilister?

Sida 2 av 2
Gissar att iallafall en del här har sett denna:

www.zatzy.com/andreas/whycantwejustgetalong.wmv

:-D

pruttgas
Jo den är skitkul har sett den här på forumet i en tidigare tråd,lika kul varje gång.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Min far satt en dag i sin då helt nya bil medans hans fru var inne och handlade något litet när en dam parkerade bredvid och smällde upp dörren in i sidan på hans bil så pass att dom böt lite lack med varandra.

Min far blir som sig bör förbannad och hoppar ut och frågar vad hon gör. Damen har mage att säga 'Vadå???'. När far säger vad hon gjort så säger hon något i stil med 'Men sådant händer ju jämnt, det är ju så bara.', sen går hon bara iväg.

Pappa har som tur var digitalkameran med sig så han fotar alla skador och tar bilder där reg. nr. finns och tar kontakt med försäkringsbolaget. Slutade med att damen fick betala sitt försäkringsbolag ca. 3000:- för plåt knackning och omlack av fars dörr. Hon vägrade betala och sist jag hörde något om historien så var försäkringsbolaget och hon på väg in i tingsrätten efter några turer hos fogden.

Hon åkte inte i något skitbil för den delen heller.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag brukar leta efter en äldre välvårdad bil och inte någon nyare "dyrare". Jag har märkt att de som oftast är de värsta är de som kör "lyxbilar" och då ffa ftg ägda.

Sedan är det väl som så att det är väl bara i SE och DE som vi är så rudis på det här med dörruppslag.

Åk till ITA, ESP, eller Frankrike och Ni kommer at tycka at SE är ett drömland.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

em
538
emilsson
i4 M50 -22
haha.

Ja i italien har du inget av bilen kvar om du var dum nog att parkera efter en gata med handbroms och/eller växel i. :)
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Nisse N-
Hur kommer det sig att svenskreggade bilar är så hatade i finland? Skulle aldrig komma på tanken att medvetet slå upp en dörr i en bil i NÅGOT land... Låter sjukt tycker jag.

DANNE
Min bil: Länk
Len
Häng ut fendertar (eller madrasser) längs bilsidorna vid parkering på "riskfyllda" p-platser. Och sov lugnt sen...

Len
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Dandelue

Sverge styrde över Finland för mycket länge sedan och finlandssvenskarna hade/har höga positioner i samhället. Finlandssvenskar och finnar går fortfarande inte ihop riktigt. Svensk eller finlandssvensk är samma sak för vissa finnar. Dessutom kostar ju bilarna i Finland en förmögenhet jämfört med vad de kostar i Sverige. En BMW lyser dessutom lite för mycket i ögonen på folk. Jag fick fina dörruppslag under en semester i Finland för några år sedan.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Och jag som trodde det var: "den svenska avundsjukan"... Tragiskt.

DANNE
Min bil: Länk
Nisse N:
Snacka om att vara långsynta!

Men ingen finne verkar tydligen uppskatta att Sverige tog hand om flera hundratusen finnar efter 2:a världskriget och sysselsatte dem med jobb/mat/bostäder när det var kris i Finland? Dags att börja visa lite uppskattning tycker jag? Eller åtmonstone vara "kvitt"?
mvh.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Värt att tänka på att problemen med dörruppslag händer i Finland, dvs deras eget land, ioförsig inte acceptabelt på något vis men bättre än att det skulle ske i Sverige. Dörruppslag beror nog sällan på avundsjuka, mer klantighet, ignorans, mm. Repade är dock ett sådan problem, här ska ingen sticka ut.
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Nu har jag kommit hem från Thailand där jag farit runt under 3 veckor.
I detta land så kan man inte köra bil. Jag hyrde bil och gav mig ut på vägarna. Det finns inga riktiga regler. Visst markeringar för körbanor finns på vägarna men dom användas som "rekomendationer", i övrigt så kör man om och placerar sig lite som man vill.
Många bilar är buckliga efter sammanstötningar, men tro det eller ej. Jag har inte lyckats se någon form av uppslagsbucklor.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det är därför jag kör en Land Rover anno 1976 :)
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Om man är så rädd att använda bilen till transporter och inköp skall man göra som jag, köp en bruksbil av typ Volvo 740 som du använder när du handlar eller kör grejor i.

Då slipper man repor och dörruppslag i pärlan.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Som någon skrev parkera jämte den finaste bilen och hoppas på det bästa...Sen är det väll klart värre i andra länder,jag körde bil på canarieöarna för 2 årsen och i las palmas så var varannan bil repig eller bucklig,såg även en E-39 som var helt slut i lacken utav repor och märken...huuuu vad jobbigt att bo där och parkera varje dag. Sen trafik vett där,kändes som störst kör först minst sagt, jag körde renault cab.

Mpower
Idag råkade jag illa ut, men det blev bra till slut ändå.

Parkerar utanför jobb och när jag ska hem kollar jag som vanligt passagerardörren, och jodå, idag hade det smällt. Lyckligtvis stod den röda bil som lämnat kvar halva förardörrens lack på min bil, kvar på platsen. Upp med mobilen och ett sms till bilregistret, sen snabbt hem och putsa bort den röda lacken (allt gick bort tack och lov). Så nu vet jag vem den skyldiga är och personen ifråga lär imorgon veta att hon lever.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Det går väl an om man som de flesta har sidolister. På min Ibiza finns det inga och den ser följdaktigen för jäklig ut på sidorna. Inte hela världen på en sån bil kanske, men det är ju alltid kul att ha en hel och snygg bil, oavsett märke.

Ett tips: Parkera långt från alla andra och om du nu måste ställa dig bredvid någon, så ta deras regnummer och kontakta dem om det är nån skada.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.