AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.501

Fel på svenska bilister?

Sida 1 av 2
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Vad är det för dj....a fel på svenska bilister när dom skall parkera.
Jag har för lite mer än en månad sedan införskaffat en 750 från Tyskland (97:a). Det finns lite tvättrepor och andra smådefekter i lacken, men det finns inga uppslagsbucklor.
Nu har jag börjat upptäcka att andra idioter som har parkerat bredvid mig använder min bil som dörrstopp!!!!!!!
När jag parkerar på en offentlig parkeringsplats så ställer jag mig nästintill alltid där jag är ensam, men nog f.a.n så står det en bil bredvid min och det är inga större utrymmen heller. Många gånger så ser man en bilbarnstol i framsätet vilket gör att man kan vara säker på att det finns någon form av nytt märke i bildörren/listen.

Likadant var det med min förra bil en Caddy. Den var också importerad från Tyskland och jag hade haft den i 6 år innan den såldes. Det fanns inga uppslagsbucklor när jag köpte den men när den såldes så såg den ut som månens uta med alla dessa små kratrar.......

För ett par år sedan så lånade jag min gamla mammas bil för att jag skulle köpa lite skrymmande saker (hon har en kombi), när jag håller på att lasta in så hör jag en lätt smäll när en idiot öppnar sin bildörr bredvid morsans bil. Jag frågar vad han håller på med. Då får jag till svar att "det var ju inte så farligt" Då såg jag bara rött och frågade "VAD FAN MENAR DU MED DET...." Han bad sedemera om ursäkt när jag var klar. Nu blev det ingen buckla denna gång eller skada.

Så den stora frågan är. Varför skall det vara så svårt för de svenska bilisterna att ta hänsyn och respektera andras egendom och försöka vara lite varsamma och hålla koll på sina bildörrar, och hur kommer det sig att när man parkerar ensligt för att slippa andra dårar bredvid sig så kan man ge sig på att det står en bil bredvid trots att det finns mängder av andra platser lediga....
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag håller med. gör som jag, ta med din nån som handlar, släpp av hon och åk en sväng medans hon handlar och kom tillbaks när hon e klar :D
Vid stormarknader brukar jag parkera min bmw så lång bort som möjligt från entren, hellre går jag en 100 meter än få ett par dörruppslag. Äger man en fin bil så parkerar man INTE nära entren till affären för att då är sannolikheten stor att du får en buckla. Det finns tydligen 2 sorters bilägare här i Sverige, den ena som tar hand och bryr sig om ens egen bil. Den andre bilägare som bara har bilen som transport från A till B utan den lilla minsta kärlek till sin bil som sen hamnar i kategorin misskötta bilar. Men vad hjälper det om jag är väldigt noga med vart jag parkerar min bil, när någon dag senare får jag inbrott i bilen mitt ute i en by långt från storstan?? hur man än vänder på saken så är det något som vi bilägare får acceptera att tex bilen kan råka ut för tråkigheter. Men bil är bara en bil (plåtburk). Det viktigaste av allt är att vi har vår hälsa och att vi e friska.

Min vackra Länk
Mvh Dragolito
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker att även de gånger man parkerar låångt bort från alla andra bilar så står det ändå en bil bredvid när man kommer ut. Det verkar som många behöver en bil att parkera bredvid så att dom har något att rikta efter, dvs dom klarar inte av att komma rätt om det är en tom parkeringsplats...

När jag köpte V70'n förra året så var det inga märken på någon av dörrarna. Nu har jag 3 rejäla gropar höger bak samt ett antal repor som förmodligen kommit av att personer stött i med väskor, kassar eller jackor.

På 530'n har jag inga märken än...men det är ju tyvärr bara en tidsfråga då man trots allt måste använda sin bil i vardagen.

Jag har barnstol i båda bilarna men jag är alltid jävligt försiktig när jag lastar i och ur lillgrabben, både för att jag rädd om min egen bil men också för att jag inte vill göra märken på någon annans.

___
//Ulf
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Njae, släppa av andra halvan är nog inte så populärt i längden ;-) men tanken är god......

Jo, det där med att parkera långt borta från andra gör jag stadigt, men som det påpekas så kan man nog ge sig den på att det står en bil bredvid när man kommer ut.

Det går nog inte att komma ifrån dörrstoppsbucklor. Men fortfarande så kan man undra varför det fungerar i Tyskland och inte i Sveriga.....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tror problemet ligger i helt olika synsätt på bilar. För de flesta som använder ett forum som detta är bilen mer än bara ett transportmedel. Oftast är det en stor investering som man lägger mycket tid och pengar på, och ser ett rent nöje i att hålla det rent och snyggt.
För en "vanlig Svensson" (Jag ber i förebyggande syfte alla som känner sig träffade som vanlig Svensson om största möjliga ursäkt) är bilen bara ett transportmedel, inget mer. Och som transportmedel är den precis lika funktionsduglig med lite bucklor och repor...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ja det finns en defekt hos de flesta: Man måste parkera direkt bredvid en bil oavsett omständigheterna.

Parkera i mitten på två platser, fungerar utmärkt. De flesta svenskar har en enorm respekt för målarfärg i gatan, så de parkerar snällt på nästa lediga "ruta". Dvs det blir då 1-1.5 meters mellanrum och det finns därmed ingen risk för skador.

Visst kan det finnas någon som stör sig på detta men jag tar hellre en irriterad småbarnspappa än bucklor i dörrarna.
Jag brukar alltid försöka parkera nära "fina" bilar, och i största möjliga mån välja platser så att endast ena sidan av bilen riskerar bucklor . Det har funkat bra än så länge, men det är väl bara en tidsfråga innan Murphy får säga sitt :(

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Kalle Hansens tips fungerar utmärkt. Leta reda på en ren,
välvårdad, lite "dyrare" bil, och parkera bredvid den.
Då vet du att ägaren förmodligen är lika rädd om sin kärra.

Att parkera bredvid en rostig Ford Sierra -87, med bilbarnstolar
överallt, är som att be om ett dörruppslag.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Problemet är bara att när man kommer ut igen så är den "fina" bilen borta, och nån skrothög har parkerat jämte. Jag brukar också ställa mig långt från entrén, över två platser, då är risken betydlgt mindre.

BMW CS #5206
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har samma fråga som faktor och kör med samma lösning som starkid och christer silvén. Det verkar vara det enda som fungerar nästan perfekt.

Det är surt och j-t irriterande att man inte kan vara försiktig med andras saker. Och när man påpekar det vid nåt tillfälle blir man bemött som om det var jag som var dum i huvudet.

Speciella finbilsparkeringar? Det finns ju barnparkeringar som är bredare närmare ingången till köpcentrat!! Och det är från såna bilar de allra flesta uppslag kommer. OBS, har själv två barn, men dom har lärt sig att ge f-n i dörren, det är jag som öppnar och stänger.

Fransosen
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Det finns värre ställen än Sverige kan jag meddela. I Paris t.ex. finns det ingen anledning att ha något annat än en Renault Clio -96. Ett dörruppslag är en fullständig petitess. Fransmännen kör för det mesta med fickparkering genom att köra in i bilen framför och bakom hela tiden...
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jo, det kan ju vara en ide att ta upp två platser :-)
Men om man hittar en annan fin bil att parkera bredvid (om det finns just då) så kan man ge sig sjutton på att den bilen är borta och som det påpekats står en gammar sur Ford bredvid, när man kommer ut....

@Crisse
Det finns många andra länder än Frankrike som också har detta jäkla oskicka att inte bry sig om andras bilar, men vi svenskar har normalt ett inbyggt vetande om vad som är rätt och fel även om det på senare år har urholkats till viss del.

Även om nu Tyskar bryr sig lite mer om sina bilar rent generellt så ser man många som putsar och fejar på sina bilar här hemma också, men som sagt var när man skall handla och parkerar någonstans så verkar allt vett försvinna och man bryr sig inte om bilen bredvid.
Man ser ibland folk som öppnar sin bildörr försiktigt mot en bil bredvid och därefter slänger sig ned i förarsätet, till följd att när fjädringen rör sig så kommer ett märke att uppstå på andra bilen.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det bästa som jag ser det är att parkera så långt bort som möjligt, gärna mellan 2 riktigt blanka och fina bilar eller bredvid 1 fin bil, så har man åtminstonne en sida skyddad.
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Ja parkerar mitt mellan två rutor, har ännu inte fått en lapp kanske för att ja jämt handlar på kvällen efter att "lapplisorna" slutat för dagen. =)

MvH Björn
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte risken är så stor att få böter på köpcentrum för att man parkerar över två rutor däremot är nog risken större att det är någon "hobbypolis" som börjar tjafsa ;)

___
//Ulf
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Jag skulle aldrig våga parkera över 2 rutor. Nycklare dras till sådana som flugor till flugpapper.
Jag har fått för mig att det mest är kvinnor som slår upp dörrar på andras bilar... Dom är genom-onda dom små liven :)

Själv har jag klarat mig än så länge men de är väl bara en tidsfråga trots att man parkar längst bort på stormarknaden. Undrar om man skulle kräva ersättning om man skulle komma på nån
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
En gång parkerade jag mellan en rostig gammar vit Open och en sprojlans Porche Boxster cab i Sigtuna. Satte mig rakt över gata för att äta lite lunch och för att ha koll på den gammla Opeln... Ut till Opeln kommer en gammal dam och gubbe som FÖRSIKTIGT öppnar deras bildörr och kliver in. Hmm? tänker jag och fortsätter med min lunch.
Då hör jag en smäll och tittar snabbt upp... Ägarinnan till Porchen har precis SLÄNGT upp dörren i min sida. JAG SER RÖTT!!! Självklart springer jag dit och börjar gapa högt. Hon säger: "Jag har inte gjort nåt". Kan till lägga att hennes ca. 17 åriga dotter i passargerar sätet tyckte förmodligen att det hela var ganska pinsamt. Matgästerna från andra sidan gatan tykte nog det hela var rätt roligt... Inte jag. Förstörde hela min dag.

DANNE
Min bil: Länk
Har också noterat att kvinnor verkar stå för merparten av dörruppslag.

I förrgår när jag skulle tanka så glider det in en fin Z3:a med två blondiner i 25-årsåldern, spanar in dom och tjejen på passagersidan smäller dörren rakt in i papperskorgen mellan pumparna, hon skrattar till stänger dörren och gör samma sak igen, lika glad... Dom tankar och åker iväg inga sura miner från föraren där inte... Var säkert pojkvännens bil så det gjorde väl inget...

No More Limits!
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Om ni vill ha dörruppslag så är det en bra ide att åka till Finland.
Svenskreggade bilar har låg status och man bucklar gärna till dom lite extra.
Till och med min finska sambo som är totalpatriot var tvungen att erkänna att många finnar beter sig som svin när de kommer i närheten av en svensk bil.

/N
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.