AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.361

Drivknuts damask byte 325IX

Sida 1 av 3
Hej!

Jag ska byta damasken på den inre drivknuten vänster fram på min 325IX-Touring 89. Skulle behöva någon slags guide eller dylikt hur man gör detta, har gjort detta för på andra bilar så man är inte helt "tappad".
Dock skulle någon slags fingervisning skulle göra saken mindre smärtfri..:)
För delbara finns väl inte...;)

Förövrigt kan jag nämna att damasken var billigare på Bmw än på Micro!

Mkt tacksam för svar!

/Micke
E3
1.828
E36
USA bilar
Finns iaf töjbara damasker som funkar kanon!
Töjbara?
Utvecka gärna! Och vart kan man hitta dessa?

/Micke
Reven
Jag vill också ha en guide då jag ska byta höger fram på min=)!
ingen som gjort detta tidigare och som har en steg för steg lista?

Mvh Jocke.

___
Jocke, Driver med alla.
Ja någon snäll själ måste ju gjort detta och vill dela med sig.
Berätta gärna mera om töjbara damasker hur funkar dessa?

/Micke
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Det är inte så svårt.
Du måste ta loss drivaxelmuttern som sitter mitt i hjulet. Den vid hjullagret. Men ni kanske fattar. Sedan måste man ta bort länkarms infästningen under fjäderbenet, behöver inte ta bort stystag o krängstag. Det går ändå. Men har ni inget bättre för så ta lossa dom å. Näsr ni har gjort det så drar ni ut fjäderbenet så att drivknuten åker ur fjäd..... Håll fjäderbenet åt sidan medans ni rycker ut drivaxeln ur diffklumpen. kanks emåste ha lite hjälp att hålla fjäderbenet åt sidan.
Sitter drivaxeln fast är det bara ta åt ännu mera. Man behöver inte lossa något annat för drivaxelns skull. Tänker mest på höger sida där det siter ett stödlager på klumpen för drivaxeln. Låt det sitta kvar.

När ni har fått ut drivaxeln ser ni hur man tar loss den innre knuten. Det går inte att byta den yttre bara den innre knuten det kanske ni vet redan.
Lycka till.

Ska hålla lite koll på denna tråd ifall ni behöver hjälp.
Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Det finns delbara på VW Custom & Speed Parts AB i hyllinge

MVH Daniel

Daniel.Clausen finns det även till Bmw 325IX??
Ok jag ringer i morrn och kollar med dom, hittar inget på deras webb varje fall.

Tack Duffyman nu har man nåt att börja med om man inte hittar delbar.
Töjbara drivknuts damasker som man trär över drivknut och allt finns hos Veidec: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Sökning på autopower "töjbar drivknut damask" resultat = noll.
Och på Veidec.com måste man vara företagskund för att iöverhuvudtag kunna se på produkter...Får slå dom en pling.
Du får som sagt ringa Veidec och höra om dom vill sälja direkt till dig eller det finns nån i din hemtrakt som kör med deras fin fina produkter så du kan köpa en damask av

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
E3
1.828
E36
USA bilar
Delbara damasker har ganska dåligt rykte!
Men de töjbara är smutta som bara den! Dessutom, eftersom de kan töjas så bra, så bör de klara kyla mm bättre!
De monteras enklast med en kona och ett monteringsverktyg
Jag har köpt såväl kona som verktyg själv
Kona gick på ca 100:- Verktyget ca 100:- en sats med damask, fett och klammer ca 60:-!!
Såg att det finns en liknande grej för styrväxeln också, komplett med kona och två damasker 50:-
Låter ju hel nice E36 fanns allt detta hos veidec?
Man får inte handla hos Veidec som privatperson......:(
parolof
Theb, du ska söka på t.ex

töjbar AND drivknut AND damask
drivknut AND damask

m.m m.m se Söktipsen
Haha jarå jag har gjort det, får denna tråd som enda träff, men tack för tipset.

/Micke
Hej!

Nu har jag börjat riva lite, ska byta bromsskivor och klossar fram samtidigt,så det har jag rivit bort
Har beställt töjbara damasker som kan träs på över knutarna/axeln.
Nu är frågan kan man lossa den innre knuten ifrån "klumpen" som man kan göra i bak? Ser annorlunda ut i fram är tex inga insex som man bara lossar och sen släpper en hel "platta". I fram verkar axeln och innre knuten gå in i "klumpen". Det sitter bultat med ett gäng 13 i cirkel men har inte vågat lossa och testa.
Eller ska man utgå utifrån och slå ur axeln ifrån fjäderbenet(splins?) och sen lossa alla stag mm och trä på därifån?

Tips uppskattas väldigt väl just nu..:)

/Micke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Theb:

Vart fick du tag på de töjbara damaskerna?

Mvh
www.wennstromracing.se
En oroligt trevlig kille, dock vet jag ännu inte om produkterna är något att ha.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Theb:

Du har mail
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.