AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.066

Vinterdäck E90

Sida 1 av 5
Det är kanske lite tidigt att börja fundera på vinterdäck redan...! Jag får bilen i slutet av september. Jag har dock inte beställt vinterdäck. Hade tänkt mig att ta dubbfria. Ska man köpa däck och fälg hos BMW eller ska man vända sig till någon annan firma? Jag kan tänka mig att ha plåtfälg och strunta i run-flat däck under vintern. Hur har ni andra gjort som har E90?

Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Jag ska sko om fälgarna som följde med dynamic paketet med dubbfria 17" 225/45. I vår köper jag nya större sommarfälgar och däck. Antagligen kommer vinterdäcken att få runflat men sommardäcken kommer inte att få det.

/Fredrik Swärd
Jag hade tänkt mig att nöja mig med 205-55-16 under vintern. Det är väl så smala som möjligt som är bäst vid halt väglag?
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Jag har beställt en E90 Touring med leverans V41, jag tänker lägga på 205/55-16 vinter dubbat på orginalfälgarna och sen köpa 17" till våren (stort utbud på fälgar hos fälgleverantörerna till E90)
Både Nokian och Good Year har rätt vinterdäck.
//Är själv i däckbranchen.
Jag kan ju hoppas att min återförsäljare kanske har något erbjudande när säsongen närmar sig.

När beställde du bilen Christer? Jag beställde min V.20 och har ännu inte fått något leveransdatum.
Jag kommer att köpa 17" lm-fälgar hos BMW och köpa dubbdäcken hos däckfirma.
Köp inte däcken hos BMW dom är dyra på däck!
Hade tänkt snika med 16" men dom passar inte på 330 eller M3 så då får jag köra på 17".

No More Limits!
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Hjälp mig att tänka är ni snälla: Om man sätter fälgar med ET 20 (från E60) på en E90 som skall ha ET 35 visst blir spårvidden 15 mm för bred på varje sida då, dvs 30 mm bredare totalt? För det är väl inte tvärt om?
Hälsn O.
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Jag betällde bilen första veckan i juli månad-
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Svar till ET-Inpressning
Fälgar med 20 m.m passar inte däcken går utanför skärmarna
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Christer.n => Ok bättre att skaffa nya då alltså. Tack för svar!
Clubsport är du på gång att beställa en 330? Eller till och med en blivande M3?
mattias h:
Mina tankar går så här:
1. 330 med leverans i juli.
2. 330ci tänkte vara först med den i stan om den nu ser bra ut.
3. M3 E46 -03 i vinter om jag snubblar över rätt bil.
Vänta 2 år och slå till på en E90 M3 om den kostar max 600.000.

No More Limits!
Ser att man inte är den enda som har beslutsångest.

Alternativ 2 lät bra tror den blir grymt snygg. Och du kliver upp hyfsat mycke i prestanda. Sen när den är för slö köper du M3 E 90 då får du en 2 stegs raket och har inte hoppat på det vårsta direkt.

Kul att se att man inte år den enda som lägger alla pengar bilar.
mattias h:
Känns ju lite roligare och byta till en annan bil som inte ser likadan ut som den man redan har.

Om man räknar med att M3:an kommer nästa höst så kan det nog vara smart att vänta ett år till då E46 M3 hade motorkrångel på dom första bilarna.

Sen så har jag aldrig beställt en bil utan att ha provkört den, vore lite kul att prova på det...

Det lutar starkast åt en 330 coupe.

No More Limits!
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
ollen

Det finns en annan tråd med bilder på en E90 med E60 fälgar. jag tycker att det ser riktigt bra ut fastän de sitter i yttersta laget. För lång ut är ju snyggare än för långt in. Vad jag förstår har du redan ett par E60 fälgar. Prova att skruva på dem och se hur det ser ut. Du kan absolut inte köra på dem utan att byta däck men för att prova upphissad på domkraft borde det fungera med fel däckdimension.

Länk

/Fredrik Swärd
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
svard> Ja jag tänkte nog så också. Och visst ser det rätt ok ut på de bilderna. ca 15 millimeter för brett borde ju kunna funka. Original 17 tum med 225:or ser ju ganska små ut bak. Problemet är att jag får min bil i slutet av okt men med lite tur så kommer inte snön så tidigt i år.
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Ah, inte levererad än. det var ju en detalj jag inte tänkte på;-)

/Fredrik Swärd
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Någon som vet var man kan köpa run-flat däck till E90 på nätet? Även E90 fälgar är intressant. Vilka märken gäller för run-flat däck?
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Mitt råd är att inte köpa däck på nätet.
Åker du till en lokal däckhandlare får du proffsig hjälp och service.
Kommer du dit med däcken i handen vill dom som regel inte ta i dom,eller så blir det dyrt som F-N.(Garantin)
www.dackonline.se

Finns Pirelli och Bridgestone med run-flat hos dem tror jag...
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Det finns Nokian och Good Year också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.