AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.220

Bättre bemött i trafiken när man kör SAAB?

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag körde sedan i söndags omkring i en SAAB 95 2.0t - 01 kombi (lämnade tillbaka bilen för ett par timmar sedan). Under de här 5 dagarna jag hade bilen, hann jag med att avverka lite mer än 90 mil.

Redan efter ca 30 minuter bakom ratten lade jag märke till ett beteendemönster hos de övriga trafikanterna som jag inte brukar få se så mycket av när jag kör BMW.

På de vägarna jag körde är det en fil åt vardera håll, mitträcke saknas (mötande trafik med andra ord) samt en stor och bred vägren finns. Högsta tillåtna hastighet är ca 90 km/h, de flesta kör ca 100 km/h.

Kommer jag exempelvis körandes i säg 110 km/h så är det sällan jag får se att folk går ut i vägrenen för att släppa förbi eventuella fortkörare, utan man får snällt vänta på en lucka i den mötande trafiken för att köra om. Det som jag kom att reagera på var att folk var mera benägna att släppa förbi en när man kom körandes i en SAAB kombi, jag tror verkligen inte att det är något jag inbillar mig, då jag ofta får köra på de aktuella vägarna och det är faktiskt inte så ofta flera personer kör in på vägrenen för att underlätta omkörning för en.

Under de här dagarna har det varit ovanligt många som har varit samarbetsvilliga i trafiken och/eller varit mera benägna att underlätta omkörningar, lämna plats vid eventuella filbyten osv.

En teori är att en SAAB 95 som vill köra om kanske inte känns lika aggressiv som en E39/E38 som vill köra om, vilket gör att folk är mera samarbetsvilliga...

Är det fler som upplever en dylik skillnad när man kör SAAB eller Volvo än när man kör BMW?

__
///M som i Mugge.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag kan bara jämföra E39T med V70 och jag upplever att folk flyttar på sig snabbare när jag kommer med BMW'n än Volvon. Tror att lite kan bero på att det är Xenon på BMW'n men inte på Volvon. Folk reagerar tidigt och tycker att här kommer något stort, snabbt och dyrt så det är bäst att flytta på sig.

Sen finns det väl en del som vägrar att flytta på sig just därför man kör BMW ;)

___
//Ulf
Xicaxo
jag har märkt en del sen jag köpte min bmw.

Jag har ägt en del bilar under årens lopp.. och viist är det som du säger..

tex.

jag hade en Opel Kadett -89.. var jag än körde skulle folk till varje pris köra om.. typ.. gammal bil.. jag ska om.. inte fan ska han ligga före.

jag har haft tex. Volvo 460 -91 och Audi 80 -90.. .. folk gick gärna ut i vägrenen för att underlätt omkörningar.. folk hade inte så brottom att köra om.. man flöt med i trafiken.. utan att folk brydde sig om en.. skön körning.

nu kör jag bmw.. folk flyttar sig sällan/aldrig.. ingen försöker köra om.. folk hettsar en vid rödljus.

jag kan dra en slutsats av detta:

1. en (vanlig) bil.. som ingen lägger märke till, men ändå har komfort och styrka.. bryr sig inte folk om / är mer vänliga mot (släpps fram m.m)

2. En lite äldre bil / mindre .. ska folk om till varje pris som helst, och ingen släpper fram en liten bil..

3. Bil som ser ny ut, sportig.. folk tycker att han ska inte om, han tror han e nått, känns väl rätt oki att ligga bakom honom.. se vad han går för...

kanske blev lite tokrörigt nu när jag skulle förklara.. men en kort sammanfattning...:

- Visst får man mer/mindre respekt i trafiken beroende på bil du kör

ABSOLUT
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag blir faktiskt bättre bemött i Katten än i BMWn. Möjligen för att jag kör lite lugnare, med undantag för diverase kompressorrusningar. Men visst, BMW ger upphov till en del konstiga reaktioner hos folk. Det är väl en del av charmen med att ha en...

Don't dream it, drive it
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Jag har reagerat på samma sak, men verkar ha motsatt erfarenhet jämfört med er. Mor min hade tidigare en 318 e36 cab med M-optik. När den var ny flyttade folk på sig direkt när man dök upp i backspegeln. I takt med att den blev äldre märkte jag mindre och mindre av det fenomenet.

Själv kör jag för närvarande en svensktillverkad turbobil som det är betydligt mer fart i än cabben, men den ser betydligt mer anonym ut. På något sätt verkar det som om folk antingen har monterat bort backspegeln eller ser rakt igenom mig.

På tvåfilig motorväg kan jag köra ifatt bilar som ligger i 112 km/h och kör om lastbilar som ligger 300 meter ifrån varandra. Men de vägrar att gå in i högerfil och släppa förbi mig trots att de inte skulle förlora en sekund på det. Det hände aldrig med cabben.

Den slutsatsen jag har dragit är att har man en bil som sticker ut så väljer folk att fatta ett beslut, antingen släppa förbi eller blockera. Har man en anonym bil så reagerar de inte, de uppfattar knappt att bilen ligger där.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Ett annat fenomen jag har upptäckt är att folk numera kastar sig ut framför mig från mindre vägar eller i rondeller. När de ser en Saab utgår de väl ifrån att det är en gammal gubbe med keps som kryper fram. Alldeles för ofta får jag nu bromsa för att att inte köra in i folk som inte hinner få upp tillräckligt med fart innan jag är ikapp.
Folk flyttar på sig betydligt snabbare i BMWn än när man kör andra bilar. Irriterande ibland då dom går att sidan fast man inte vill köra om...

No More Limits!
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Exakt. Extra irriterande om man har en liten motor och inte hinner om före en kurva...
Kan ev bero på att det har blivit vanligare med realtivt nya BMW bland ungdomar. Tyvärr finns en hel del BMW-förare som kör onödigt aggressivt, typ lägger sig 2 meter bakom i 110, kör om med möte etc, vilket gör att folk inte är så villiga att hjälpa till, speciellt om den är stylad/sänkt.

När jag hade en silverfärgad E46 kupé för 5 år sedan så kastade sig folk ut i vägrenen när jag kom ikapp, när jag körde en imolaröd E46 sedan med M-paket några år senare så flyttade ingen på sig. Vet inte om det var färgen eller utseendet som gjorde det, men det var en märkbar skillnad.

Volvon jag kör nu verkar ingen bry sig om ... :´-(
När jag kör E38:an så upplever jag en stor skillnad när jag kör med Xenonljuset tänt respektive släckt.
Det verkar som om det vita ljuset får folk att flytta på sig snabbare, antingen för att de ser en tidigare eller för att de tror att det är en dyr bil som kommer.

När jag däremot enbart kör med parkeringsljuset så verkar min 2-tons bil vara näst intill osynlig, ett märkligt fenomen.

När Xenon blir standardutrustning så tror jag att effekten kommer att avta tyvärr.
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Har noterat att andra BMW-bilar (t ex E36/46:or med kepskillar i, och då menar jag inte gubbkepsar) har tendens att gärna vilja göra tajta omkörningar och varva vid rödljusen när jag kör E24:an... Trist och töntigt, gör att BMW snart är ett riktigt raggarfabrikat...
Samma sak med småkillar i mercor, höll nästan på att bli prejad på E18 vid Hjulstakorset...

Inte samma beteende när jag kör compacten.
Mugge: Jag brukar akta på mig när de kommer 9-5 Kombis utav den enkla anledningen att civilpolisen kör sånna i skåne :)

Min egna observation är nog att en "låg" coupe med xenonljus flyttar på de mesta i trafikväg såvida de inte är sura gubbar i framförallt mercor.

Med min E46 Sedan utan xenon var de betydligt svårare att få folk o akta på sig.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ti
124
Tim Strindeborg
Bmw M Coupe -00
Bmw 120d M-pkt -08
en teori kan ju vara att polisen kör oftast saab 95.. alltid när vi är ute o kör på lite större vägar har man alltid lite respekt för dom bilarna eftersom det kan vara civilpoliser.. vi blev stannade för ett tag sen av just en saab 95 som visade sig vara en civilpolis..
sen tror jag med den teorin om att xenon ljusen kan stämma, dom ser man ju mkt snabbare..
Mvh
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Civilpoliseffekten finns helt klart. Jag brukar ha lite kul med det ibland. Om någon kör förbi mig i lite för hög hastighet kör jag ibland ifatt och lägger mig bakom i samma hastighet. Då brukar de genast sakta ner. Speciellt om man är två resliga personer i framsätet och sträcker lite på sig. Det är väl dock ungefär en promille av Sveriges befolkning som håller koll efter civilpoliser.
Tim: Just därför ska man absolut inte hålla av för saab och volvo.
Xicaxo
haha...helt rätt.. lägg er vid mittlinjen när det kommer en saab eller volvo :P
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har nog inte lagt märke till att folk skulle flytta sig snabbare för att man kör med Xenon ljus...

men vi har ju Xenon på E39an, så jag ska testa...

__
///M som i Mugge.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med wendtan. Vet inte om det är pga xenonljusen eller en snabb röd bil.
MYCKET MÖJLIGT:
Det säger sig lite självt, tänk om du möter killen som alltid har snefylla på krogen, han som alltid misshandlar sin tjej då han kommer hem, tror ni inte att han får damp då det ligger en jävligt snygg bmw bakom då han själv kör en saab?, tror ni han kör ut på väggrenen då en bmw vill köra om?, tror ni han låter bli att göra dörruppslag i avund på systemet parkeringen?. Jag tror ändre saab symboliserar lite av att man är likgiltig och obrydd eller bara snål. visst är svenskar lite egna av sig, precis som många alkolister kör saab eller volvo, precis som killen som gör dörruppslag. Många människor i allmänhet behandlar medmänniskor bättre ifall de inte har mer än de själva. BMW anses väl i sverige oftast som "mer". Människan är egoistiks men många saknar karaktär, Spelar nog ingen roll vilket märke man kör i det stora hela, det är människan bakom ratten som avgör.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tycker jag blir bemött ganska bra även fast jag kör en lite "ungdomligare" BMW. Visar man respekt för andra trafikanter genom att hålla avstånd får man oftast det tillbaka genom att de går ut i väggrenen. Sen finns det naturligtvis surt folk som jävlas och de skulle nog jävlas oavsett om jag körde en SAAB eller BMW.

Brukar åka lite V70 ibland och jag märker ingen direkt skillnad mellan den o min bil. Enda skillnaden jag märker är att annat BMWfolk ofta vill gasa lite när de ser en annan BMW. (det gäller även mig själv) :)

mvh

Ibland när man ser en sprillans ny BMW eller E90 glidandes upp bredvid så vill man ju heja lite, kolleger emellan så att säga.
Men det sitter alltid en sur tant i 50+ åldern i bilen, och dom skiter fullständigt att det står en likadan BMW bredvid dom.

No More Limits!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.