|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Harmon Rabb, Om det är M3´n i Helsingborg du syftar på, så är det en bilhandlare som lånade en M3 SMG av BMW Helsingborg... Kollegial avåkning kan man säga:-) M3/// Mullret |
|
Lars Jakobsson |
På tal om förbrukning, åkte för nån vecka sedan ner och hälsade på morsan i Nice.. sedan tog vi vägen förbi Paris när vi åkte hemåt. Låg i snitt på mellan 160-180km/h med några toppar och en del stadskörning. Förbrukningen stannade på : 1.01 efter 580mil och knappt en droppe olja(inte synbart iallefall). Provade igår att faktist nästan köra lagligt och då går han jäkligt snålt, väldigt imponerande för en så trimmad motor! Vid mer "inspirerande" körning runt 1.3...jäkligt bra det med. Min älskling: Länk |
|
Lars: Du måste va bra känslig på gasen om du får ner den till 1,3 i stadskörning. I stan har jag aldrig kört under 1,7 och är ofta över 2,0. Stan för mig är mellan Fridhemsplan och Gärdet i Stockholm i rusningstrafik med 85% av tiden i bilkö. När jag bränner som hårdast landsväg ligger jag runt 1,5. Min snittförbrukning för varje tank brukar ligga runt 1,6 - 1,75. Så, om jag jämför med andra bilar jag haft vilka legat i samma hk område fullkomligt dricker denna bensin. Dessa bilar har varit turbo el kompressor bilar då. |
|
Lars Jakobsson |
Jag bor ju i en rätt liten stad (Örebro), så stad körnigen blir ju ganska korta intervaller. Kör oftast på automat läget då och ingen sportknapp. I snitt på datorn har jag aldrig haft över 1.32 och kan inte säga att jag är speciellt lätt på gasen. Min älskling: Länk |
|
0,95L/mil drog m3an den senaste tankningen, iofs 50 mil bara landsväg i tempo 110-130, helt ok tycker jag! Sen tror jag inte att den drar så mycket mer i lite högre hastighet under jämn belastning precis som Lars säger. |
|
Grubbe |
Hur kör ni egentligen? Original körde vi på 0,76 när vi hämtade den och med kompressorn monterad drog den exakt 0,99 på hemvägen. Bara landsväg då förståss. :) |
|
Snittet på mina två resor till Tyskland ca:250-300mil(enkel resa) låg jag under litern.Då var merparten på motorväg fyrfilig ganska lite bilar dvs allt från 120-200++ när det var glest ca:170-200 i flera mil och då drog det som sagt lite bensin. I sverige sjönk hastigheten men den drog mera antar att det var alla stop and go som blev med trafiken rytmen. |
|
| Blandad körning ligger min på ca 1,3 och vid "inspirerad" körning minst 1,9. | |
|
Hehe.. Ni som tycker 2,0 i snitt genom Sthlms tyngst trafikerade citykärna i rusningstrafik låter högt kan ju ställa bilen på tomgång o bara med jämna mellanrum gasa upp den lite lagomt i 30min så får vi se om det blir bra snitt =) Jag ringde t.o.m Borgs Bil här i Sthlm ang förbrukningen och fick bara ett leende i luren. Vet folk med nya M5 an som inte kommer under 2,5 här i stan. Tur man är chef på ett bensinbolag =) |
|
| Stadskörning med en del gasningar osv ligger min bil på 1.3 liter milen. Tycker jag är sjukt bra för en prestandabil! | |
|
Jag har en -04'a med smg för andra sommaren. Jag förstår dilemmat mellan manuell och smg. Jag hade samma funderingar inför mitt val. Jag fick provköra en bil med smg under ca 30 min och upplevde det som trevligare än jag förväntat mej. Oavsett körning, vardags eller "avancerat", kräver smg en del övning för att bli riktigt bra. Med min nuvarande erfarenhet, ca 3000 mil och en par banträffar, skulle jag aldrig välja något annat än smg. Min lägsta förbrukning ligger på 7,9 L/100km och en normaltank brukar hamna på 9,0-10,5 l/100km. Vi bankörning vill den ha uppemot 50 l/100 km. Jag upplever förbrukningen vid kökörning som hög. Hälsningar Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.