AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.036

Frågor kring M3 E46

Sida 1 av 4
Det är så att jag funderar på att köpa en M3 E46. Jag har alltid föredragit manuell låda då jag gillar samspelet mellan koppling gas. Fick tillfälle att köra en M3 med SMGII låda för inte så länge sedan. Skulle antagligen behöva någon timme i varierad trafikmiljö för att få en chans till att samla mina intryck och ge min dom. Jag hade uppskattningsvis ca 20 minuter på mig och de räckte inte. Den uppfattningen jag fick var att SMG lådan i manuella läget funkar bäst vid aktiv körning och mindre bra vid normal körning. Där verkar det automatiska läget vara att föredra. Kanske är det en vanesak. Mot slutet av provturen funkade det bättre och bättre. Jag har inte uteslutit SMGII lådan som alternativ än. Ni som har SMGII i era bilar. Hade ni gjort samma val idag eller hade ni föredragit manuell?

Nästa fråga gäller Competition paketet som lanserades i år. Är det någon här som har erfarenhet av både en "standard" M3 och en med Competition paketet som kan dela med sig av sina intryck? Motorpressen verkar göra gällande att det rent av är prisvärt. I så fall kanske man bör vänta tills man kan få tag i en sådan för rätt pengar.

Hur är M3an att köra på vintern? Förutom att den har låg markfrigång borde den funka minst lika bra som vilken annan BMW som helst. Om bilen är utrustad med competition paketet kan man fortfarande sätta på 17" fälgar på bilen eller krävs det att man går upp till 18"?

Tack på förhand.
Jaggal
Tycker personligen inte att en M3 är en bil man kör på vintern, köp dig en Saab för 5000:- istället och lämna M3an i fred tills sommaren kommer!

Vad gäller SMG så provkörde jag både och innan jag köpte min, Jag föredrar den manuella men jag vet att 90% skulle säga SMG!! Sen så vill jag inte ens tänka på vad en bil med SMG skulle kosta att reparera om lådan börjar strula!!
På vintern tar sig ju M3:an fram bättre än alla andra 3-seriebilar tack vare diffen. Hade inga som helst problem med min.

I början körde jag alltid det automatiska läget i stan osv, och det manuella vid sportigare körning. Men ju mer jag körde så körde jag mer och mer manuellt, man lär sig att hantera det så att det blir ännu smidigare än det automatiska läget. Jag störde mig mest på hur "fel" den växlade mot slutet. Ta t.ex på väg in i rondeller så vill man ju ha rätt växel innan, men den växlar ALLTID ner på väg UR rondellen... Sådana där småsaker gör att man kör manuellt till slut :D

Och CP-paketet (låter fult?!) är inte prisvärt enligt mig... Har inte kört någon, men man betalar 50.000kr för att få en annan utväxling på styrningen och några större mm bromsar. Jag menar fälgarna och det andra är ju något man byter hur lätt som helst ändå. Min åsikt dock...

Och för att svara på din fråga... En M3:a fungerar kalas på vintern. Min var väldigt sänkt, och det fungerade kanon ändå. Och framkomligheten är helt okej den med. Och jag hade valt SMG igen - alla gånger.

Mvh, Sebastian
Skall väl tillägga att jag körde 7.000 mil med min M3:a på ett och ett halvt år...
Min personliga åsikt är att priset 57 500 SEK för Competition paketet är rena rånet. Speciellt med tanke på att BMWs extra kostnad är 0 SEK (NOLL SEK) för alla de ingående delarna i paketet. I USA är priset dessutom 4 000 USD (30 000 SEK) för Competition paketet så varför ska vi betala det dubbla här i Sverige för exakt samma paket?

Angående de ingående delarna så har alla E46 M3 ifrån 11/2004 det nya sportchassit med andra fjädrar och stötdämpare så detta är inget unikt för Competition paketet. I de flesta andra länder så har BMW tvingats att ta bort denna info ifrån sina hemsider, marknads material och prislistor efter påpekande så jag vet inte varför de inte gjort det i Sverige ännu.

Vad gällande motorpressen och vad de tycker så är de rena idioter som bara upprepar exakt samma sak som BMW själva skrivit i sin press release om paketet. Jag vet ingen motortidning som gjort en riktig jämförelse eller ens kört en M3 med detta paket ännu. Eibach Pro-kit fjädrar tillsammans med justerbara Koni stötdämpare ger dessutom mycket bättre väghållning till en bråkdel av priset och sänker dessutom bilen till en lagom nivå.

CSL bromsarna är av exakt samma typ med samma en-kolvs bromsok och belägga och enda skillnaden är större skivor vilket inte förändrar broms egenskaperna något nämvärt eller hur mycket värme bromsarna tål. Man måste ändå byta ut beläggen till Pagid och stål omspunna bromsslangar samt byta bromsolja till något annat.

Den direktare styrningen på 5-6% är inget man ens märker dock så verkar styrningen vara mer känslig runt mittläget vilket förbättrar känslan. M Track är kanske kul men tänk på att du förlorar alla andra knappar på ratten som styr stereon och navigatorn plus att man tappar farthållaren helt och hållet.

Jag vet de som fått sin CSL ratt med Alcantara utbytt fyra gånger på garanti redan på grund av att den slits så snabbt och man får noppor på den. Enligt vissa obekräftade uppgifter så kommer alla M3 med detta paket att leveras med en annan typ av ratt istället som har perforerad läder och ett mer markerat grepp (jag har även sett en bild på denna ratt).

Avseende priset igen så kostar CSL fälgarna lika mycket som de vanliga 18" original M3 fälgarna och alla övriga ingående delar i paketet kostar lika mycket eller mindre än de som de ersätter så BMWs extra kostnad är verkligen 0 SEK och de höjer sin marginal rejält genom detta paket. Valet av interiörlister är en smaksak beroende på val av klädsel och färg.

Så det enda jag skulle vilja ha i paketet är den direktare styrningen och jag skulle kanske betala 5-10 000 SEK för hela detta paketet. Jag har själv haft en diskussion med BMW om priset på paketet och jag skulle aldrig betala 57 500 SEK för detta.

Innan Competition paketet lanserades officiellt så sa BMW M i Tyskland att priset skulle hamna på ca 4-5 000 Euro inklusive SMG II växellådan vilket kanske hade varit OK om man verkligen fått motsvarande CSL chassit som är lägre med hårdare fjädrar och krängnings hämmare.

/RS2

Harmon Rabb:

Innan jag bestämde mig för växe låda körde jag en manuel i ca:200mil sen läste jag och studerade olika forum hur SMGII fungerade. Sen testade jag en SMGII på Solna i ca:30min efter det var/är jag såld om jag köper en M-bil igen komme jag att beställa en med SMG helt oslagbart perfekt superlativen räcker inte till.

Jag körde en kort vinter med 17" odubb och precis som Imola säger så funkar det helt ok. Min var helt orginal till skillnad från Imola som var tok sänkt och visst bor man på landet kanske man får agera som plåg, men för min del som bor i stan gick det bra. Det är inte det att bilen inte klarar av vinter utan det att många andra bilar kanske inte har så bra koll på bilen speciellt i en stor stad oj kom vintern så snabbt man kanske inte kan hålla 3cm avstånd som många i stan gör under vintern.....DÄrav av köpte jag exkat som en skrev nämligen en saab som jag körde under vintern efteråt.

Gällande CP så håller jag med RS2 på alla punkter lättast så:)
Tack för era utförliga svar. Hur är det med själva utrustningen. Vilken utrustning bör man välja att inkludera alternativt undvika?

Imola: Hur är driftsäkerheten på M3an? Känns bilen fortfarande fräsch efter drygt 7000 mil? Då tänker jag på stötdämpare och så vidare.

I nuläget har jag en Alfa Romeo GTV 3.0. Den har jag haft i drygt 6 år och kört närmare 10 000 mil med. Den är inte direkt praktisk men för mina ändamål har den funkat utmärkt- även som vinterbil. Den är i mycket fint skick fortfarande. Köper jag en M3a kommer jag att sakna motorljudet från V6an. Det motorljudet är svårslaget. En av anledningarna till att köpa just en M3a är just för att den är praktisk och går att använda i vardagen och ner på en alp resa med skidor och så vidare om man skulle känna för det. Där har t ex alfan sin begränsning. I likhet med en Porsche 911 saknar den utrymmen för t ex skidor och till skillnad från den går det inte att fästa en skidbox på taket. För min del känns det inte vidare praktiskt med två bilar. Det är en för mycket och även en skitbil kräver underhåll för att förtsätta vara "driftsäker". Jag är osäker på om man verkligen tjänar så mycket på att ställa av en M3a över vintern med tanke på värdeminskingen. Den kommer ändå att överstiga kostnaderna för att köra bilen året runt.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Kör min på vintern, funkar utmärkt! Har samma säkning som Imola hade + att jag bor på landet ;)

/Robban
Jag får väl ta tillbaks det där med att ingen motortidning har testat en M3 med Competition paketet ännu eftersom Automobil har en artikel i nya numret (8/2005). Dock så kvarstår min kritik då de inte har en aning om vad de skriver då artikeln baseras på BMWs egen press release och de har inte gjort någon riktig jämförelse med en vanlig M3 och dessutom är den är full av faktafel. T ex så skriver de att fjädringen är modifierad fast den är samma, att CSL fälgarna är av magnesium vilket inte är sant då fälgarna är exakt samma (förutom bredden på fälgarna fram), att ratten är av mocka när den är klädd i Alcantara, att SMG II lådan inte ger mellangas vid nedväxling vilket den visst gör, osv. Dock så håller jag med om alla superlativ om bilen... :-)

/RS2
Harmon Rabb,

Jag har inte kört min M3 på vintern men det beror på att jag också har en quattro... Med de större bromsskivorna om du beställer Competition paketet så måste du ha 18" fälgar vilket kanske begränsar urvalet något av vinterdäck. När det gäller tillval så är det enkelt, sätt kryss överallt! :-) När det gäller dina intryck av SMG II så håller jag med dig och det tar ett tag innan man lär sig men jag skulle nog ändå råda dig att välja SMG II idag. Skriv gärna ner de tillval som du funderar på så kan vi diskutera det mer.

/RS2
Jodå, bilen känns fräsch fortfarande. Inga allvarliga fel p.g.a daglig användning som jag ser det iaf.

Jag hade ju ändå en hel del problem med min bil, men det är nog ett måndagsexemplar. Men bromsarna var bytta på min bil jag vet inte hur många gånger... 4-5ggr kanske. Och det är ju ganska dyrt om man inte har garanti förstås. Men att behöva lämna in bilen för det är ju halvjobbigt.

Från det att jag hämtade ut min bil i maj -03 till det att jag sålde den i början på 05 så var den väl inne på reparationer på BMW runt 15 ggr exkl. service. Men det är nog mer måndagsexemplar.

Och att köra på vintern ser inte jag som något hinder. Bilar är till för att användas...
Som ni ser så säger bara RS2 exakt samma saker som mig fast 10ggr bättre ;)
Grubbe
Visst måste E46:an hålla en jävligt hög kvalitet invändigt? Materialen i inredningen måste vara ruggigt fina. Jag har haft två e46:or varav den ena hade gått 12500 mil när jag sålde den och den kändes banne mig hur fin som helst invändigt! Mycket finare än dom andra bilarna jag har haft och dom hade gått 2000-7000 mil.
Jag hade väldigt mycket skrammel i min... Särskilt i bältessträckaren. Men jag har bara haft en E46, kan inte säga om det är måndagsexemplar eller ej. X5:an är ju klart högre kvalité på enligt mig.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Imola: En polare har samma problem med bältessträckaren (konstigt?) bytte du bara den på BMW?
Dom "fixade" den några gånger och bytte den någon gång tror jag... Men det började låta om igen hela tiden. En kompis till mig har samma problem på sin M3:a...
Ma
47
Martin_mcs
BMW M3 E46 -03 carbonsvart
Jag fick min e46 m3a i tisdags... och hittils super nöjd.
Fast när jag var ute igår och körde så upptäckte jag ett konstigt ljud från bakvagnen när jag svängde, men tydligen så gör den det ibland på smg lådorna
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Måste se kaxigt ut med takbox på en M3 haha...

Nu vet du - köp en med SMGII-lådan så du kan köra rätt märke. Sen är ju BMWs sexa rätt känd för sitt excellenta ylande, du kommer alltså glömma din V-sexa efter 300mil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
RS2, I Automobil skriver dom detta : "I paketet ingår även kosmetiska detaljer som 19-tumsfälgar i CSL-design (dock i aluminium istället för CSL-modellens dyra superlätta magnesiumfälgar)" Så där var du nog lite ouppmärksam när du läste de.
Sen vid SMG-lådan säger de att den inte ger mellangas vid nedväxling och inbromsning. Jag har aldrig kört en sån här bil. Men jag tror att de borde ha märkt att den ger mellangas om den gör det. Kan det vara så att lådan skiljer mellan nedväxling och nedväxling vid inbromsning?

Ville bara påpkea att andra än Automobil har faktafel i sin text... ;)
Grelle:

SMG ger mellangas vid nedväxling jag vet se min profil:)
Grelle,

Läs vad jag skrev ovan! CSL fälgarna är inte gjorda av magnesium som de påstår i artikeln utan CSL och M3 med Competition paketet har exakt samma aluminium fälgar (förutom bredden fram). Vad är det som säger att de överhuvudtaget har kört bilen? Artikeln bygger ju helt och hållet på press releasen ifrån BMW. Och SMG II växellådan ger mellangas vid nedväxling. Tro mig, jag har kört E46 M3... :-) Men det är som du säger att den inte alltid gör det beroende på varvtal, växel, program, osv.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.