|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Tänkte kommentera vinterkörning samt hur den känns efter några tusen mil. Bilen får lätt svansviftning på vintern men det excellenta DSC hanterar det utan problem. Jag kör odubbat då jag bor i Stockholm men det blir nog dubbat nästa gång, då det känns lite säkrare. Min bil har gått 6800 mil och fungerar som ett klockverk. Om 500 mil skall den in på inspektion 2 och då skall det bli intressant att se om den nya bakaxeloljan får bort det förbenade klonket, men annars så är bilen hur go som helst. Jag har åkt på tre långsemestrar på cirka 300 mil vardera och att bilen skulle vara jobbig att åka långt med har jag aldrig märkt. Om jag lägger mig och kör i snitt 110 så ligger bensinförbrukningen på cirka 0,82-0,85. Om jag kör mer inspirerat så höjs den såklart dramatiskt, men som jämförelse - min gamla Peugeot 406 Kombi med 195 hästars V6 drog cirka 0,95 vid landsvägskörning så..... /Freppa Ps. SMGII är en vanesak och once you gone there, you do NOT want to go back.... |
|
|
"kör i snitt 110 så ligger bensinförbrukningen på cirka 0,82-0,85. Om jag kör mer inspirerat så höjs den såklart dramatiskt, men som jämförelse " Oj, jag har aldrig varit under 1,2 i snittförbrukning. |
|
|
Lyfter tråden lite. Var inne hos en handlare och såg att de hade två begagnade M3or till salu. Den ena var SMG och den andra manuell. Ett perfekt tillfälle för någon som har huvudbry om vad som passar dem bäst. Säljaren var mycket tillmötesgående och uppgav att det var inga som helst problem att provköra dem. Dock regnade det den dagen så jag fick rådet att återkomma en torr dag, något jag har full förståelse och respekt för. Idag var en sådan torr dag som jag väntat på. Tyvärr för min del fanns inte M3an med SMG kvar. Det var inte någon annan som provkörde den vilket låg närmast i hand att tro, inte heller hade någon köpt den vilket var det andra antagandet. Fick veta att någon hade totalskrotat den eftermiddagen innan. Mycket tråkigt. Hade verkligen sett fram emot att jämföra en SMG och manuell vid samma tillfälle. Inte mycket att göra åt saken. Jag är i alla fall otroligt tackam för att jag fick möjligheten att köra den manuella. Lådan var lite kärv när den var kall men det släppte allt eftersom den blev varmare. Det kändes som man har en helt annan kontroll på bilen med den manuella lådan än den provkörning med SMG jag inledningsvis skrev om när jag startade tråden. Det är möjligt att man med tiden lär sig anpassa sig till SMG tekniken. Den något kärva lådan fick mig att fundera över hur en SMG låda funkar vid körning vintertid direkt efter en kallstart. Får den in växlarna eller kämpar den? Som människa kan man ju med lite finlir komma runt kärvheten. I huvudtaget hur är kvalitén på SMG lådan. Sliter den mer på kopplingen än vad den manuella motsvarigheten. Vi förutsätter att föraren kör hårt utan för den delen misshandla bilen. Är det mycket problem med mjukvaran? Själva växellådan är ju exakt densamma så den lär ju hålla ihop lika bra. Vad jag försöker fråga är om människan är snällare än SMG funktionen mot växellåda och drivlina under olika förhållanden. |
|
|
Harmon Rabb: Under mina ca:2000mil med SMG fungerande den perfekt kanske att den känns något något trög vid en kall start-20 men det är samma sak med en manuell låda. Den kämpar inte emot utan bara lite trög men efter ngr hundra meter är var/är den perfekt och kanske är man snällare med SMG än en manuell, för min egen del testade jag aldrig LC eller snabbaste läget det fanns ingen anledning till det. Som jag har sagt tidigare jag skulle aldrig köpa en M bil utan SMG |
|
|
Jag körde 7.000mil SMGII utan ett enda problem med just växellådan. Körde även min bil på vintern, inga problem med att få i växlar eller något. Jag körde min bil väldigt hårt för att vara landsvägskörning... Kan varmt rekommendera SMGII! starre: Vad har vi sagt om att testa LC ;) |
|
|
Starre och Imola tack för era snabba svar. Jag ska ha dem i åtanke. Känns bra att höra att era SMGII lådor varit problemfira. Jag ska försöka ordna ytterligare en provkörning med SMGII förhoppningsvis under mer givande förhållanden än den förra. De vägar jag nu framförde den manuella M3 gjorde att jag fick ett helt annat intryck. Det var inte bara växellådan som bidrog till det. Synd att jag inte fick chansen med SMGII versionen. Är det någon här som känner till omständigheterna kring en avåkning med M3 SMGII E46 -02 tillhörande en auktoriserad handlare i södra sverige? Som jag uppfattade det kopplade föraren ur antisladd systemet och försatte sig på egen hand i en sitation som han sedan inte kunde reda ut. En ren singel olycka med andra ord. Kan inte föreställa mig hur pinsamt det måste varit att kontakta firman i fråga och bekänna att man gjort bort sig. Självrisken är i det fallet det minsta bekymret även om den är omfattande i sig. |
|
|
Harman Rabb: Jag känner bara till två st av åkningav av test(demo) bilar en M3 Solna och en M3 i V-by ingen av dessa så vet jag vet var med SMG. Imola: Har du kvar din gamla mejl adress? |
|
|
Martin, Nu finns det två olika BMW iPod adaptrar till E46. En iPod adaptrar till Radio BMW Business CD (option 661+650 fr o m 09/2001 eller 661 fr o m 09/2002) som har uppdaterats och en helt ny iPod adaptrar till Professional Navigation System (option 609 fr o m 03/2001) eller On-Board Monitor with TV (option 601 + 602 from 03/2001). Jag tror den uppdaterade iPod adaptern till E46 med Radio BMW Business CD bara har en ny program version men det kan även vara andra skillnader. 65 41 0 395 290 iPod Interface E46 till Radio Business CD (from 09/2001 or 09/2002) 65 41 0 409 608 iPod Interface E46 till Radio Business CD (from 09/2001 or 09/2002) 65 41 0 409 609 iPod Interface E46 with Navigation or On-Board Monitor (from 03/2001) /RS2 |
|
|
starre: Japp, bara att maila på till den adressen som står i profilen här :) |
|
|
Harman Rabb: Jag känner till allt om avåkningen. Två killar lånade bilen i förrgår och gav sig ut och körde. Dom tappade kontrollen över bilen och slog runt två varv i diket. Båda klarade sig utan större skador, men klagade över smärtor i nacke och rygg. Bilen kommer bli skrot. MVH / Jacob |
|
| Det låter synnerligen som samma olycka Jacob_M3 av händelseförloppet du beskrev. Jag trodde att det var en ensam förare. Får hoppas att de inte får några bestående men efter olyckan. Man kan ju alltid hoppas att de har lärt sig att ta det lugnare i fortsättningen. En olycka händer lätt, i synnerhet om man kör över sin förmåga i en bil man inte är van vid. Efter en incident som denna förstår jag att handlarna lite ofrivilligt släpper ifrån sig demo bilar för provkörning. Tyvärr är det väl varken första eller sista gången något sådant händer. | |
|
Är det inte bättre om handlaren sitter med i bilen? Hade jag haft bilfirma då hade jag nog velat sitta med, inte bara för säkerhetens skull utan för helheltsintrycket. NÅja, hoppas boyzen klarar sig. Börjar bli småsugen på m3e46 oxå, den som lever får se. |
|
| Jag lyfter tråden, då jag försökt få svar på min fråga utan resultat... Är inne på en M3, svensksåld, 02-03, och står verkligen i valet och kvalet gällande SMGII eller Manuell... Skall jag vara ärlig hänger det mest på vilken som är snabbast... I Teorin borde ju SMG vara snabbare, men jag får känslan av att den manuella är snabbare 0-100, för köper man en M3 vill man ju vara snabb, och inte förlora tiondelar pga. ett extratillbehör... Jag kör gärna manuell om den är snabbare, även om SMG nog ligger mig närmre om hjärtat. Så min fråga är... Vilken låda är snabbast... SMGII eller Manuell? Länka gärna till sidor/trådar som avhandlar detta då jag inte hittat ngt. själv. Tack på förhand! Mvh /Henrik | |
|
Henrik77: Enligt olika tester som gjorde under 2002 så fann man att SMG var något saktare men det var marginelt och föraren var proffs. Vill minas att Bilsport eller automobil testade bilarna kan ha fel. Mao skulle en vanlig dödlig testa så är det nog ganska lika i ett race om du är ute efter en snabb bil 0-100km/h skulle jag nog titta på andra bilar, en M3 är bästa på en fyrfilig väg I tyskland. |
|
Grubbe |
Henrik, I staterna är det väldigt många som åker strippen med sina M3 E46or och den generella uppfattningen bland hundratals M3-ägare är att den Manuella är mycket snabbare. SMG:n går inte att slira iväg från stillastående på samma sätt som med den manuella. Sen klarar dom flesta av att växla snabbare än Smg:n då det handlar om ett vanligt rödljusrace eller ett race på motorvägen. Detta är även den generella uppfattningen av smg-ägare. Visst, kanske inte på det här forumet där dom flesta försvarar sina egna val och bilar in till döden. Men överallt i resten av världen så. |
|
Köp det som känns rätt, prova både och, själv kör jag SMG och skulle nog aldrig varit lika nöjd med manuell, men det beror ju på vad man ska ha bilen till också! Sen, vad är det för anledning att välja den som är "snabbast" 0-100? Du får en snabb bil vad du än väljer, ska du åka rattlås så finns det nog andra bilar som är snabbare. Bara min syn på det hela. |
|
|
Jag provade båda (innan jag köpte en med manuell låda)och upplever manuell som vassare, men det kan ju vara så att man ska "lära" sig köra smg för att få ut bästa prestanda, kan rekomendera manuell efter mina erfarenheter iaf. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
|
"Detta är även den generella uppfattningen av smg-ägare. Visst, kanske inte på det här forumet där dom flesta försvarar sina egna val och bilar in till döden. Men överallt i resten av världen så." Och du har manuell låda eller hur?. |
|
Lars Jakobsson |
Jag har varit fram och tillbaka, men får hålla med föregående talare att desto mer man kör med smg desto mer manuellt blir det, och man uppskattar lådan mer och mer. Sen hoppas jag att LC:n ska vara tillräckligt snabb för att inte tappa allt för mkt mot en manuell. Dock så har jag sett uppdateringar som ska göra smg:n både snabbare och mindre "stötig". Kanske kanske får manuella M3:or se upp framöver? ;) Min älskling: Länk |
|
Själv skaffade jag mig en med SMG pga att jag ville prova nåt annurlunda. Hade en RS4 tidigare. Gillar SMG lådan starkt men det är som andra säger. Ju mer man kör den och blir vad den desto mer gillar man den. Själv känner jag att en manuell M3 är mer som vilken bil som helst att köra, men SMG känns det mer annorlunda och som sagt, det var just det som jag var ute efter. Mvh Fredde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.