|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
RS2: Vilket program du har har väl? ingen betydelse för mellangas har för mig att den alltid gjorde det oavsett program. |
|
|
Martin, Oljudet kommer antagligen ifrån diffen (beror inte på SMG II växellådan) och oftast kan det åtgärdas med en annan diff olja som BMW använder. /RS2 |
|
|
Starre, SMG II lådan ger mellangas på alla program men inte alltid utan det beror på varvtal och program eftersom växlingarna tar olika lång tid. /RS2 |
|
|
Jag fattade det som att lådan inte gav mellangas vid nedväxling och inbromsning, men att den gjorde det vid vanlig nedväxling. Och att den nya lådan i M5/M6 gjorde det även om du växla ned och bromsade. Men om ni säger att den alltid ger mellangas så jag får väl tro er då jag aldrig ens kört en bil med smg och har ganska dålig koll på hur de fungerar. |
|
|
RS2´: OK tackar för svaret.. Jag har bara märkt det 3-4 gånger nu. Får lämna in den ... Vet ni någon sida där man kan köpa takräcke/skidhållare? SMG ger mellan gas och det är låter riktigt fint =) |
|
|
Martin_mc: Har inte bmw själva sådant till E46 som borde passa? |
|
|
Jo det har dom säkert ... men bmw orginal är oftas dyrare än andra. 1 veckas skidsemester kan man lika gärna köra med kopior. Var inne på BMW i fredags och dom påstod att man inte kan koppla in deras IPOD kabel till "proffesional" steron. Endast "bussines" och navi och cd-växlar stereon. =( Vad är skillnaden på PROFF och BUISSN ??? Jag har sökt (sök. funk.) efter "IPOD" men kunde inte hitta något om dettta probl. |
|
|
Har inte tittat till tråden på ett par dagar. Fler deltagare verkar titta in. Vad trevligt. RS2: När det gäller val av utrustning tänker jag förutom SMGII närmast på navigationssystem, radio/stereo/högtalare etc. Personligen klarar jag mig utan navigationssystem, men den dagen man säljer bilen i sin tur kanske det är ett plus om den är utrustad med det. Egentligen vill jag gärna ha bilen ganska spartanskt utrustad. Desto mindre saker som kan krångla. Givetvis skinnklädsel. Såg att det fanns ett tillval med skidsäck. Det kan ju vara bra att ha. Men Parkeringsdistanskontroll, sollucka kan jag gärna vara utan. När jag tittar i tillbehörslistan under invändig utrustning ser jag att man som tillval kan få ytterligare en funktion i stolen som innebär att man kan ställa in stolen i bredd. Det känns som ytterligare en sak som kan krångla i framtiden. Får man bättre sidostöd från stolen med den funktionen eller är det en gimmick? Vad innebär "klimatkomfort-vindruta"? |
|
|
Harmon Rabb: Navi är enligt mig ett krav på en sådan bil i den pris-klassen och ja den blir berudligt lättare att sälja vid ett senare tillfälle. Skinn är ett måste skidsäck kan vara bra för några lucka tycka ja var trevligt ljust och härligt i kupen PDC nja. Jag hade inte sidorstöd men om man ska köra lite tuffare så är det säkert bra annars sitter man bra i stolarna som det är. Klimatkomfort-ruta=rutan har en grön överkant längs upp detta för att hindra så att soljuset tränger in. |
|
|
Kan också komplettera starres svar med att toningen upptill är väldigt diskret, ingen Volvo 240-varning således, knappt synbar. Har också för mig i någon "säljtext" att framrutan mer effektivt skall reflektera värmestrålningen (alltså någon form av reducering av infrarött). |
|
modano |
Klimakomfortruta rekommenderas varmt! Hade det på min -01:A. Denna rutan är mörkare än den vanliga och ger ett lite tonat intryck, mycket snyggt. Rekommenderar även PDC. Sidostöd i sätet är ett måste om man är ite mindre i kroppsbyggnade samt kör aktivt! Greppar dels in i sidorna men även en luftkudde för ryggen. |
| Breddinställning av säten rekommenderar jag starkt, gillade verkligen det. Man kan pumpa upp kuddarna rejält. Däremot satt t.ex min far dåligt i bilen och fick aldrig "till" körställningen riktigt med den funktionen. Vet inte hur en "vanlig" stol är... | |
|
Här är en länk till den tyska E46 M3 prislistan med ALLA möjliga tillval och koder för dessa. Länk /RS2 |
|
|
Martin, BMWs iPod adapter går bara att koppla in till Radio BMW Business CD (option 661+650 fr o m 09/2001 eller 661 fr o m 09/2002). Och man kan inte använda en CD-växlare samtidigt. Länk /RS2 |
|
|
Komplett svensk prislista inklusive alla möjliga options för årsmodell 2005. Men jag tror att vissa tillval, priser och färger har ändrats fr o m 09/2005 (årsmodell 2006). Jag tror även att standard utrustningen för svenska bilar kan ha ändrats något. /RS2 BL91 BMW M3 Coupé 549 000 ------------------------------------- Paketutrustning ------------------ 7MA M3 Competition paket 57 500 Växellåda/hjul ---------------- 792 Lättmetallfälgar 19" M dubbeleker 67 16 500 793 Sekventiell M växellåda (SMG II) 34 200 Utvändig utrustning ---------------------- 302 Stöldlarm med fjärrkontroll 4 300 313 Elektriskt infällbara och uppvärmda ytterbackspeglar 2 000 320 Utan modellbeteckning 0 326 Utan spoiler bak 0 354 Gröntonad överkant vindruta 900 358 Värmereflekterande vindruta 2 600 403 Elektrisk taklucka i glas med komfortstängning 9 900 508 Parkerings distans kontroll (PDC) 3 800 521 Regnsensor 0 522 Bi-Xenon strålkastare 0 754 M spoiler bak 6 800 760 Högglanspolerad Shadowline 4 600 Invändig utrustning ---------------------- 261 Sidoairbag baksäte 3 800 319 Garageportsöppnare 2 400 415 Elektrisk solgardin bakruta 2 600 423 Golvmattor i velour 1 100 431 Automatiskt avbländande innerbackspegel 0 434 Interörlister i svart högglans 0 440 Icke-rökarpaket 0 441 Rökarpaket 0 459 Elektrisk stolsinställning fram med minne 0 464 Skidsäck 1 400 473 Mittarmsstöd fram 1 600 473 Mittarmsstöd fram (med 493) 0 484 Sportstolar fram 0 490 Elektrisk inställning av ryggstödets bredd och svankstöd 7 000 493 Förvaringspaket 1 600 495 3-punktsbälte mitten bak inkl nackskydd 0 534 Klimatautomatik 0 737 Interörlister i borstad Aluminium Shadow 3 500 771 Interörlister i Titan Shadow 800 771 Interörlister i Titan Shadow (med F2, N5, 793) 0 774 Interörlister i matt högglans ädelträ Eucalyptus (med N5) 4 000 775 Individual innertak i antracit 0 Radio/högtalare/telefon/färddator -------------------------------------- 601 TV-funktion (med 609) 9 900 602 Färdmonitor med TV och färddator 19 700 602 Färdmonitor med TV och färddator (med 638/644) 16 000 606 Radio med navigationssystem 17 700 606 Radio med navigationssystem (med 638/644) 14 200 609 Navigationssystem med färddator 23 500 609 Navigationssystem med färddator (med 638/644) 20 000 620 Röststyrning (med 638/644) 4 200 638 BMW GSM trådlös telefon 14 200 640 Förberedelse för GSM biltelefon 2 800 644 Komplett förberedelse för Bluetooth biltelefon 10 200 650 CD-spelare (med 602/609/661) 0 651 MD-spelare (med 602/609/661) 2 300 661 Stereo BMW Business 0 663 Stereo BMW Professional 3 000 663 Stereo BMW Professional (med 638/644) 0 672 CD-växlare BMW för 6 CD 4 100 674 HiFi högtalarsystem Harman/Kardon 8 700 676 HiFi högtalarsystem 5 700 692 Förberedelse för CD-växlare BMW 600 853 Instrumenttext på engelska 0 885 Svensk dokumentation 0 Lackering/klädsel -------------------- 011 Metallic lack 5 700 G8 Impuls tygklädsel/Nappa läder 0 F2 Sportive M-mönster Alcantara/Nappa läder (med 771) 0 N5 Spirit Nappa läder (med 434/771/774) 12 800 Lackering ----------- 300 Alpinvit 405 Imolaröd 668 Svart 354 Titansilver 416 Carbonsvart 445 Phoenixgul A07 Mystikblå A08 Silvergrå A30 Interlagosblå (med 7MA) Klädsel -------- G8AT Antracit tyg/nappa läderklädsel F2AT Antracit alcantara/nappa läderklädsel N5SW Svart nappa läderklädsel N5IM Imola röd nappa läderklädsel N5ZM Kanel nappa läderklädsel N5TT Grå nappa läderklädsel N5OV Kiwi gul nappa läderklädsel |
|
|
Harmon Rabb, Jag har de flesta tillvalen på min bil... :-) Jag funderade över vad det var jag inte ville ha istället. Men jag skulle definitivt rekommendera navigationssystem, Harman/Kardon högtalare och taklucka på grund av att jag tror en sådan bil är mer lättsåld i framtiden. Jag är tudelad om den värmereflekterande vindrutan. Dels så är den lite gröntonad och sedan är den mer känslig för stenskott. Men å andra sidan så gör den vanliga vindrutan att det blir väldigt varm på sommaren. Det finns även en vindruta med bara den gröna överkanten. Det mest onödvändiga jag har på min bil är nog de högglanspolerad Shadowline listerna runt sidoruterna men det är tyvärr nästan en nödvändighet om man har en metallic lack och speciellt Carbonsvart. Jag kan också rekommendera den elektrisk inställning av ryggstödets bredd och svankstöd och komplett förberedelse för Bluetooth biltelefon samt förberedelse för CD-växlare (eller CD-växlare) så att man har allt kablage i bilen. /RS2 |
|
|
Martin, Mitt svar ovan gäller E46 M3 och om du har en MCS så är säkert svaret ett annat. /RS2 |
|
modano |
RS2, jag bytte till värmereflekterande ruta efter stenskott och denna ruta var inte alls grön, snarare lite bruntonad... och den reflekterande värmen rejält... |
modano |
förresten, Phoenixgult är såå snyggt.. såg att även Z4 har fått phoenixgult med som ordinarie tillvalsfärg! |
| RS2: Nä jag hade en MCS innan med växlare och där kunde man koppla ur växlaren och ersätta med en ipod istället. Nu har jag precis köpt mig en e46 m3a med en "proffesional" stereo. Frågan var om man kan koppla in en ipod svar till denna ? Vad jag förstod så gick det inte utan bara till navi och buissness.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.