|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har kört ungefär 100 mil på E85, först 10 % och sen upp till 70 %, vid 70% blev motorn öjämn, jag gick tilbaks till vanlig 98 och motorn förblev ojämn, efter lite diagnos med min Peake scanner fick jag reda på att det var fel på luftmassamätaren, jag skruvada ut den och upptävkte en repa i ena keramiksensorn. Det finns inget sätt att säkerställe att det var E85 som orsakade detta och inte en slump. Nu har jag luftmassamätare och kör 98. Jag ger dock inte upp, motorn uplevdas mera pigg och drog bara ca. 25% mera bränsle vid 70% E85. Jag har köpt et konverteringskit och kommer att installere detta snart. Alla som funderar på att konvertere bör veta att det *kan* kosta kronor. |
|
|
Danskjävlen: Man kan med största säkerhet fastställa att E85 inte hade något med felet på LMM att göra - där finns bara luft och absolut inget bränsle... |
|
|
Rob. Yup, jag vet hur den fungerar, men en "kunnig" sa att det kan ha ökat temperaturen i området, tycker det är tveksamt. Men i alla fall ska man vara förberedd på en kostnad för delar som inte tyckar om förandring i mix/temp/tryck kan bli trasiga. |
|
| Du fick ingen förklaring av den "kunnige" om varför en ökad temperatur skulle repa sensorn? | |
|
Mitt avgassystem har tydligen rostat upp innifrån och spruckit upp längs med.. Kan etanolens förbränning öka rostangrepp?? Någon som vet? Eller slump? //Vyper |
|
|
Jag skulle tro att rosten i ditt system beror på korta körsträckor vilket leder till att systemet aldrig blir riktigt varmt och därav rostar pga att fukten inte dunstar. Men kör du mestadels långsträckor så kan det ha att göra med etanol blandningen, jag har för mig att någon skrivit tidigare att bilen ryker mer (vatten ånga) med etanol i tanken. Hur är det med katalysator effekten på etanol avgaserna, vad är det som förbränns i katten då man kör på etanol, nån som vet ? Mvh //Sibbe Länk |
|
kilroy |
Ofullständig förbränning kan vara en orsak till ökade rostangrepp. Om inte etanolen förbränns fullständigt bildas acetaldehyd och därefter ättiksyra som är mycket korrosiv. Det är inte speciellt ovanligt att vissa stadsbussar luktar kraftigt av acetaldehyd som har en karaktäristisk doft. Korta körsträckor ökar ytterligare risken för rostangrepp i avgassystemet. Mvh kilroy "En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift" |
|
Kan tillägga att katalysatorn omvandlar vanliga bensinavgaser bl.a. till vatten som kan lägga sig i dämparna och när sedan lite ättiksyra späds ut i vattnet så blir det rost rätt fort... Mvh |
|
|
Har nu kollat lite mha den förnämliga excel-filen tidigare i tråden. Efter att ha kört ett tag med olika blandningar så plottade jag bränsleförbrukningen vid olika inblandningshalter, och sambandet verkar närmast linjärt. Jag kör ca 14 mil per dag blandat landsväg och i Göteborg så en tank går rätt fort. Om jag har räknat rätt så uppnås max besparing (utan fullständig konvertering) vid ungefär 70% inblandning, men nästan samma besparing uppnås även vid ca 20% inblandning på grund av att ökningen i bränsleförbrukning då är marginell. Vid fullständig konvertering blir besparingen maximal, men eftersom jag testat max 75 % inblandning så funderar jag på att fortsätta däromkring. Bilen är dessutom klart piggare än tidigare. Påtagligt piggare. Resultaten är kanske intressanta för den som funderar på ett testa etanol men inte riktigt vågar, eftersom de visar att även en blygsam inblandning, alltså 20%, innebär en hyfsad besparing. |
|
|
Ärligt talat så ställer jag mig högst tveksam om era bilar verkligen blir piggare när ni tippar i E85. Saken är ju den att för att kunna dra nytta av E85 så bör/måste motorns tändning anpassas för detta bränsle. E85 ger sämre effekt på samma dos som vanlig bensin. Just därför måste man tillsätta ca 30% mer bränsle när det handlar om E85 för att kompensera detta. Samtisigt så brinner E85 långsammare vilket i sig rejält sänker effekten då man inte kommer att få rätt cylindertryck vid rätt vevaxelgrader. Alltså, om man bara blandar i valfri dos av E85 utan att göra mycket annat så känns det mesta som påstås om att bilen blir piggare som placebo. Men för att undanröja okunnigt svammel från sådana som mig, så är det kanske inte svårare än att man riggar lämplig testutrustning och kör några repor och mäter om man får någon faktisk skillnad till det bättre i acceleration. Mät gärna t ex. 100-200 på fyran eller femman. Dr Tinnitus |
|
| Nu är det ju inte en ev prestandaförbättring (?!) som är intressant utan om man kan minska det vansinniga soppapriset något. Och ändå köra på. Och det är det som alltså verkar funka. Fler rapportörer? Har själv inte testat ännu... | |
|
Hej Dr Tinnitus: Det där med att ställa upp lämplig testutrustning kan ju faktiskt vara läge, vad vet jag? Det kanske blev bättre iomed att min ljuddämpare sprack upp på sidan så flädet blir bättre vid acc?!?! Om någon kan så skulle det vara bra.. Kör 100% bensin o mät tider, sen med tex 40% etanol o köra tider.. Vid 40% märkte jag av det i alla fall. Nu däremot när jag kört MER etanol har jag märkt att den har lite tändmisseffekter när man kör jämn fart i runt 100 km/h.. Då har den fått för sig att nu tändmissa lite svagt.. //Vyper |
|
|
Installerade en ekstra tryckregulator i går, fyllde på 36 liter etanol och höjde trycket till 3.5 bar, bilen kör som en dröm och är piggare. Kommar att gå till 100% E85 inom några veckor och kan posta löpande här om det finns intress. |
|
|
Piggare....? Kan du verifiera detta på något vettigt sätt mer än bara "känslan"?? Har du ändrat tändningen något på bilen eller bara ökat bränsletrycket och tankat E85? Dr Tinnitus |
|
|
Att det skulle bli generellt högre effektkurva är ju svårt att utlova om man inte har mätt. Däremot är det ganska många i olika forum som säger att 'bottenvridet' upplevs starkare. Jag har också upplevt det på mina två bmw-bilar. Jag gissar därför att det troligtvis också är så. Effekt vid högre varvtal såsom toppeffekt kan jag inte uttala mig om. Svekke |
|
|
Min bil är definitivt inte piggare, kanske inte direkt slö heller men troligtvis har nån kuse sprungit sin väg. Skulle säkert gå att locka tilbaks dom med lite komphöjning och ändra tändningen, men inget jag tycker är värt att lägga energi på. Men som sagt, definitivt inte piggare !! MvH Thomas |
|
|
Det enda jag kan ha som utgångspunkt är våran rondell i anslutning till samhället där jag bor. Efter rondellen kommer en 90 skylt relativt fort efter den och det brukar nästan vara lite standard att man trycker gasen i botten efter rondellen.. När jag körde på bensin så kan jag faktiskt inte direkt säga att jag var uppe i 90/100 innan jag passerade skylten vilket är ett faktum idag.. Jag växlar om till 5an idag strax innan skylten och det gjorde jag typ efter skylten innan etanolexperimenten.. //Vyper |
|
|
Jag skrev tidigare att jag fått tändmisseffekter.. Vet inte om det var det det berodde på men jag hade läckage i min ljuddämpare så mottrycket var ju inte rätt då med andra ord.. Nu när jag bytte till en hel ljuddämpare så "verkar" det faktiskt ha försvunnit, nu märker man ju iof inte av tändmissarna lika mycket iomed att jag satte på ett originalavgas med ett sånt där spjäll i ett av blåsen som öppnar vid 2500 rpm.. Återkommer senare beträffande detta och ger en update. //Vyper |
|
|
Danskjäveln: Självklart vill vi veta vad du har att delge.. Information är det bästa botemedlet mot spekulation. :) //Vyper |
|
|
So far so good.... Kör nu 100% med 4 bar på ekstra tryckregulator. Bilen är pigg och kör som den skal, avgas luktar inte etanol vilket indikerar rätt mix och förbränning. Kall start på morgonen (i varm garage) tar ungefär 2 1/2 sekund så jag mistänker att det kan bli vinterproblem. Höjde trycket till 4 1/2 bar i morse efter start, skal se om det ger bättre start i morgon men det är tveksamt. Skal till att kolla på bensinvärmere. Bränsleförbruk vid stadskörning är inte specielt mycket högre med E85. några procent. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.