|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Jag tänkte precis delge lite information om min bil som nu har rullat ca 25 mil efter min första tankning.. De första milen så gick bilen dåligt samt att jag har märkt att den drar mer soppa. Förbrukningen ligger nu på c:a 1.03 istället för 0.96 ung som den borde ha legat med 98 Oktan. Lite landsväg mycket stad o acc.. Något som är lite märkligt är att jag tror nog motorn faktiskt är piggare mot vad andra har påstått här på forumet.. Den verkar starkare bottendragsmässigt och verkar komma upp fortare när jag kör typ 40-50 upp till 100strecket på trean .. Tror mest att vridmomentet har ökat (Placebo??) Har en 328i E36 97 års modell med sportluftfilter KN o sportavgassystem.. Vet ej om den är chippad eller så. För mig känns det som att bilen har ställt om tändningen mer och mer mil efter mil och den verkar bara gå bättre o svara mer distinkt på gasen dag efter dag.. Tycker detta som sagt är konstigt iomed att folk säger att bilen drar så mycket mer och verkar segare, hänger inte med där riktigt.. Har någon något att invända?! | |
| Vad kan hända om det vill sig riktigt illa om man blandar i för mycket Etanol? | |
|
Vyper: Jag tror att du chockade motorn lite ;) man ska börja försiktigt med inblandning av E85: 1:a tanken 15% E85, 2:a tanken 30% E85, 3:e tanken 40%, 4:e 50%, 5:e 60%, 6:e 65% och sedan +5% på varje ytterligare tankning. Om du märker att motorn börjar gå dåligt igen så backa 5-10%. Mvh |
|
|
Rob: Jo det har du iof rätt i men jag blir så förvånad över att den verkar gå bättre och bättre, det är fan mer bottenvrid från låga registret o upp.. Skiter i höga varv då man har en 6 cyl jaggare o växlar oftast av vid c:a 5000 cirkus.. //Vyper |
|
|
Att den går bättre kanske beror på det högre oktantalet, E85 har ju 104 Oktan. Mvh |
|
|
Rob: Jo det måste väl vara det men att boxen kan ställa om det så fort o justera sig är ju fan nästan lustigt.. //Vyper |
|
|
Etanol har en jämnare förbränning än bensin. Det är nog också en av förklaringarna att den har bättre vrid. Det har jag på min 520 också. Kör på 100 % e85. www.etanol.nu Björn J Hova |
|
|
Jaha då har man kört 67 mil redan då.. Funkar kalas detta.. Kör nu 50% 50% o testar.. |
|
|
Jag kör 100% i min 518i -90 nu, inga problem. Har tom kört utan höjt bränsletryck och den var fullt körbar dock blev jag lite rädd för konsekvenserna typ att den skulle bränna hål på en kolv eller nåt så nu kör jag med 5kg bränsletryck. Men det är förbannat skönt att få en full tank för 500:- :)) |
|
|
markkus: Hur långt kommer du på en tank? Min: Länk |
|
|
Är det någon här som vet hur det blir när man alltid kommer att fortsätta köra blandat med bensin och etanol om det där med bränd kolv etc uppstår eller ev. andra saker som man bör tänka på i det långa loppet?! //Vyper |
|
| Med 5kg:s tryck så drar den ca 1l/mil, ev något mer. Med 95 så har jag legat kring 0.8. Men har sänkt trycket idag till 4kg pga att jag vill iaf vara under en liter, men vi får se vart det landar då. Den går iaf som en stövel dem första hundra metrarna, oavsett tryck, sen som vanligt. | |
|
Markkus hur går en bil som går som en stövel???? :-)) Förstår vad du menar, det var bara ett kul uttryck. Men beskriv gärna ändå. Fransosen |
|
|
Har nu kört min 318-00 på 75 % E85 i några veckor, förbrukningen har ökat med 18 % och bilen har faktiskt blivit piggare. inga startsvårigheter (än, kan kanske bli annorlunda när kvicksilvret kryper ner en bit under nollan) och bilen går rent från första stund. Startade direkt med 75% etanol en dag när tanken var praktiskt taget tom. Undrar dock om det är någon av er som testat med gradvis inblandning som har räknat på om det finns någon optimal inblandning ur ekonomisk synpunkt? Vet inte riktigt hur det funkar men kan tänka mig att bränsleförbrukningen inte stiger så mycket som 18 % vid t.ex. bara 30 % inblandning? Nånstans kanske det finns ett optimum, eller är det så att det helt enkelt blir billigare ju mer etanol man kör på, oavsett ökningen i förbrukning? |
|
|
Jo den rycker lite, som en stövel ungefär :P Tror att det blir billigare ju mer etanol man har, det måste fasiken vara så. Men jag är ju ingen kärnfysiker... |
|
|
Testa denna och se.. Länk //Vyper |
|
|
Mr Shhh: Jag själv har märkt att blandar man mer än 70% E85 så ökar förbrukningen ganska markant, tippar på att jag idag har 85% och den drar ganska rejält, i stort sett som när jag körde på 100%. Har inte laborerat så mycket "neråt", men kan tänka mej att det bästa ekonomiskt är 50-50 blandning, vad man hört och sett så är förbrukningen i stort sett oförändrad vid den blandningen. MvH Thomas |
|
|
Den bästa blandningen när det gäller förbrukning och prestanda brukar ligga på 20-30% ungefär. Beror självklart på vilken bilmodell det gäller. Hälsningar Björn J Hova. |
|
rsarits |
Etanolen har väl c:a 30% lägre energiinnehåll, så det går väl att räkna på optimal inblandningsmängd. E85 kostar c:a 66% av vad 95 kostar, 10 liter 95 = 119,80, 10 liter E85 = 78,30. 78,30 x 1,25 = 97,87. Sparat på samma körsträcka är ju 21,93. Det verkar som om även E85 är ekonomiskt. Priserna jag räknat med är dagspriser hos Shell Förbrukningsökningen är vad jag läst att den ligger på, c:a 25%. |
|
Här kommer en liten formel som jag plottat i Matlab: x=0:0.1:1; y=(x*7.93+(1-x)*12).*(1+0.3*x)*1; x är andel E85. x=0 bara BF95, x=1 bara E85. Pris E85=7.93:- OK/Q8 Pris BF95= 12:- (x*7.93+(1-x)*12) anger alltså priset för blandningen E85/BF95. (1+0.3*x) tar hänsyn till att förbrukningen ökar med E85. Faktorn blir 1 med 100% BF95 och 1.3 med 100% E85. Det sista talet är satt till 1. Där kan man stoppa in vad man har för förbrukning med BF95, dvs i detta fall 1 liter/mil Se kurvan här: Länk Svekke |
|
|
Någon som testat sin M-bil med delvis etanol ? Kan något skadas ? Jag testade på min vinterbil men den går rätt dåligt med c:a 1/3 etanol(Honda Civic-88) Mvh //Sibbe Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.