AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.916

Noll efterfrågan på E38

Sida 5 av 5
Tallviking:
Jag anser 189.000kr vara ett rimligt pris. Varken dyrt eller billigt. Anledningen till att din bil ännu inte blivit såld är antagligen delvis att bilen är lite för ny för att vara av den "gamla modellen". Folk lägger hellre till (visserligen en hel del) för o få den nya modellen eller väljer en typ 97/98/99 istället för mindre pengar.
BraMotorVerkstad:
Din personliga häxjakt på Tallviking börjar bli en aning tröttsam att följa i denna tråd!
BraMotorVerkstad
Rolex, jag tycker nog att det mest är Tallviking som jagat mig, pådyvlat mig åsikter och har synpunkter på vilken bil jag ska köpa eller inte köpa. Jag har protesterat mot det. Och, Rolex, häxjakt är ett mycket starkt ord.

Du kan också notera att ibland säger jag emot Tallviking och ibland håller jag med honom. Den sorten av omväxlande kommentarer utmärker inte den som sysslar med "häxjakt".

Hej
Jag var själv på jakt efter en BMW 750 95-, men har givit upp efter fantasipriser och driftkostnader. Att köpa en bil som drar minst 1,5l/mil och har höga driftkostnader är galenskap.
Förvisso är 750 en kanonbil och säkerligen ganska driftsäker om den är välskött och servad enl. rekommendationer.
Men att begära 189.000:- för en -01:a som enl. min uppfattning borde ligga runt 125.000:- max. är tufft, men så tycker jag det är bland dom flesta 750 annonser, man begär allt för mkt. Det är ju bara att gå till en bilhandlare så får man ett riktpris på ett ungefär, så vet man vad man skall betala. Så nu har jag lagt 750 på hyllan t.v. och tittar efter annat ex: mindre modeller som Z3, Z4.

mvh
Micke
BraMotorVerkstad
M.J. har du kollat denna?
Länk

Jag har provsuttit, men blev inte så imponerad - min oerfarenhet till trots. det krävs förmodligen en kännare för att göra en kvalificerad bedömning. Den har en något brokig ägarhistoria.

Men, den är billigare. En framlykta har kondens. Klar prisreducering.

Firman finns även på Svarta listan, fast de var trevliga och tjänstvilliga. Enligt bilpriser.se är deras pris rimligt.
Ja, för fan. Jag bjöd dom 100.000:-, 10.000:- kontant och resten inom en vecka, men dom ville inte gå med på detta, konstigt?
Nää, jag skojade bara, det känns inte rätt att äka så långt för ett sådan bil med detta överpris och som du säger brokig historia.
Fick du se serviceboken, såg den ok ut, vilket intryck fick du av bilen, säljarna?

mvh
Micke
BraMotorVerkstad
De har haft bilen ett tag. Den står numera ute på gården. Serviceboken missade jag.... Men, det borde de skriva ut i annonsen om den fanns. Firman (Michaelsson & Nelin AB) är stor.

Jo, den är stor, så frågan är hur dom har kommit över 750:in och framförallt hur länge dom har haft den?
Normalt sätt så brukar större bilhandlare akta sig för dessa modeller (med tanke på efterfrågan), jag skall till Stockholm i morgon, men tyvärr så hinner jag inte titta på denna, men den lär nog finnas var ett tag till.
Vad har du haft för intryck av dom 750 du har kollat?
Själv så har jag fått känslan av att dom flesta säljarna är seriösa, men tyvärr så övervärderar dom bilarna en hel del.
Var näre i våras att köpa en 750IAL -96, men priset kändes för högt, tror att han begärde 110.000:- och fick den såld för
typ 95.000:- (enbart spekulation), jag hade nog tänkt mig betydligt lägre, men ack vad jag bedrog mig.

Micke
BraMotorVerkstad
M.J. Jag har ny på BMW och har för lite erfarenhet för goda bedömningar.

Men jag har kommit fram till att E38 (1994-2001) är den klart både vackraste och mest finessrika bilen, till ett hyfsat pris. Det blir driften som blir högre, typ 8000 kr/mån (allt inräknat), vid 1500 mil/år.

Sen vill jag ha en iAL - och hamnar väl då på importerad bil.

För mig får det räcka med 730-740. Med 1999-2000, 10-15 000 mil, "med allt" och servicebok räknar jag med 130-160 000 kr.

Vad säger du om mina beräkningar?

BraMotorVerkstad,

8KSEK/månad känns väldigt högt. det skulle innebära 64kr/mil.

BMV> Om du är beredd att betala dessa pengar för en 730-740 -99-00, så är mitt förslag att sätta in en annons om köpes, jag lovar dig att du får många svar.
När det gäller smaken och driftkostnad så instämmer jag helt med dig.

Personligen tycker jag väl att 740:in är mer prisvärd än 750:in, men än V12 är en V:12:a!!!

Lycka till i jakten.

mvh
Micke
simon_en> Det kan vara lite högt, men med tanke på värdeminskning, skatt, bensin, försäkring (beror på ålder och vart man bor, själv så är jag 42 och bor i en liten "håla"),däck osv, så är det nog inte så orimligt att anta den kostnaden. Men då förvisso så sköter man bilen pedantiskt. Personligen så tror jag att min "månadskostnad" skulle hamna på ca:5000:- om jag använde bilen max:1500 mil/år (BMW 750).

mvh
Micke
BraMotorVerkstad
Ja, jag tror att det är något som många missar. Om man verkligen ska ta hand om sin E38, då kostar det.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Citat : Börn B, du hävdar samtidigt två olika ståndpunkter.

1. "om du ska sälja din bil bestämmer köparna vad den kommer att kosta."

2. "en säljare kan påverka köparnas vilja att betala både mer eller mindre." Slut citat.

Vad jag menar är:
Köparna är inte beredda att betala exakt samma peng för alla e38:or (givetvis). Som säljare kan du få mer för din bil genom att marknadsföra den på rätt sätt. Ren snygg, bra annons och uppträd som det anstår en seriös säljare.

Men sedan är säljaren helt beroende av vad köparna vill betala oavsett vad bilpriser.se, värderare på detta forum, grön listor mm mm säger.

Ang. bilen som länkas ovan:
Jag har varit och provkört den, hittade inga större fel faktiskt (massage-stolarna funkade inget vidare dock)

Firman är det inga problem med, de hade lite trassel för ett par år sedan, rörde sig om importerade bilar som inte skattades för (togs in via privatpersoner), jag tycker firman är bra och ärlig.

Tyvärr säljer de alldeles för mycket bilar, de har ju för sjutton 15 volvos av varje motoralternativ och färg!

Bilen är utrustad med hydraulisk bagagelucka, blev riktigt förvånad när jag öppnade den faktiskt! (Den åker ju upp hela vägen till skillnad mot soft-close som bara öppnar låset och skjuter upp en liten bit)

/Marcus
BraMotorVerkstad
Darklight, pratar du om M&N AB, jo lokalerna är stora, rena och ljusa. Försäljarna ser trevliga ut, i alla fall. :-)

Att ställa en 750 på gården... nä, det passar liksom inte - eller hur?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.