AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.913

Noll efterfrågan på E38

Sida 4 av 5
Min 735iL finns inte i listan men en vanlig 735iA med allt i övrigt samma skall enligt bilpriser kosta privat mellan 180 och 193tkr på bilpriser.se så mitt begärda pris för en long-modell på 189tkr lär inte ligga fel i nivå med andra ord !
bmw,m3
Hej!

Jag begär ungefär runt hälften av bilpriser.se å bilen är i kalasskick.

Mvh
Min andra bil som jag har till salu skall enligt bilpriser.se kosta privat 184-196tkr och jag begär 179tkr så inte heller där är det något fel på bilpriser.se-listans priset så jag vet inte hur BraMotorVerkstad beter sig åt för att få deras priser till 20-30% under vad folk begär.

bmw,m3: Du kanske skall tokhöja ditt begärda pris och hänvisa till bilpriser.se !!! LoL :-)
BraMotorVerkstad
Tja, har den gått högst 7000 mil?

Ups!!!. Kör ni via Dagens Industris hemsida så kolla miltalet som den räknar efter. Körde 5 test och 2 gånger gick den tillbaka till 6000 mil trots att jag matade in 9000 mil !!

Korrekt värde för en 735iA där skall vara 170-183tkr säljpris så 189tkr för en L-modell är ändå inte fel i BEGÄRT pris innan förhandling.
BraMotorVerkstad
Tallviking, du utgår från dig själv och undrar hur jag kommit fram till de procentsatser jag angav.

Svaret är att jag inte gjorde en undersökning på dig,men på ett antal annonser på olika beg,bil-siter jag angav.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tallviking, jag ger heller inte mycket för bilpriser.se. Spelar ingen roll vad siten säger om priset, om du ligger rätt eller fel märker du på köparnas intresse.

En bil är värd precis så mycket som någon är beredd att betala för den.

Hur går försäljningen?
bmw,m3
Ursäkta mig.

kollade fel skrev in att den va importerad + intagen -97 då blev de väl en -97?

så priset sjönk en del men är alldeles för högt ändå över 100.000 usch (enligt mig)

tror riktigt fina -95.or går för runt 70-75 mer räknar inte jag med att få om jag säljer den ändå de fina skicket men visst rätt person så kanske de kan bli någogra xtra kronor men men de får tiden utvisa, blir väl att jag byter bort den mot någon annan som har något svårsålt istället.

Mvh
Försäljningen går bra med hänsyn taget till säsong, biltyp och begärt pris. Normalt med intressenter.
Intressant det här med bilpriser.se

Körde min 735iL igen men valde att ange den som svensksåld

Då åkte värdet upp 30tkr !!!! Problemet är väl att det inte finns några svensksålda 735:or av min årsmodell ! :-)
parolof
just därför är den ju så dyr;-)
Mitt begärda pris är väl inom vad den skall kosta som importerad och några konkurrerande "svensksålda" finns ju dessutom inte ! :-)
Tallviking,

inte bara vad säljarna begär styr priserna, vad köparna är beredda att betala styr också.....

simon. Precis det kom vi ju fram till här ovanför. En kombination av vad säljaren begär och vad köparen är beredd att ge avgör om det blir någon affär och till vilket pris

Vissa verkar antyda att alla priser ENBART avgörs av köparen och det lär knappast vara aktuellt för då skulle ju alla begära att få allt gratis och då få det

Det är MASSOR av faktorer som tillsammans avgör vad en bil säljs för och dessa faktorer varierar för varje enskild såld bil.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Känns som den här frågan snurrat hundra varv runt autopower med diverse bilmodeller.

Jag gjorde ett experiment i somras med en VW Polo 1.4 -03. Jag slog vad med en kompis om att jag kunde sälja hans Polo före, och till ett högre pris. Sagt och gjort, jag var väldigt snabb med digitalkameran, en tydlig, informativ annons. Jag fick inte en enda fråga om bilen (mer än av en idiot som uppenbarligen inte läst annonsen). Polaren tog ett kort, skrev en annons som rätt många annonser ser ut dvs, polo 1.4, silver, ac, elhissar, 4000 mil samt pris. Resultatet? Efter 6 dagar hade jag sålt bilen, polaren hade ett bud som var 7000 kr lägre än vad jag sålde bilen för. Jag hade haft 2 visningar och budgivning om bilen.

Alltså, för att sälja en bil måste du ha kunnande, tid och faktiskt veta ett par saker om försäljning. Jag tror att utslaget inte hade varit annorlunda oavsett bil mellan mig och min kompis.

Oavsett vilken bil så är konkurransen mellan de olika bilarna som är tillsalu stenhård. Du ska presentera din produkt på bästa sätt, du ska marknadsföra den på bästa sätt och du måste kunna övertyga köparen om varför just DIN polo av 100 andar polos är den rätta.

Kontentan. Det finns väldigt många dåliga säljare därute, och även väldigt många dåliga köpare.

Snacket om att det skulle vara omöjligt att sälja en E38 tror jag inte ett smack på, det gäller bara att ha rätt bil och försöka tillräckligt hårt. Att ha rätt bil när man säljer kan man själv påverka genom att köpa rätt bil från början (åter okunniga säljare/köpare). Dvs har du köpt "fel" bil från början kommer du få större svårigheter att sälja den senare.
BraMotorVerkstad
Tallviking, vilket snack du kör med: "Vissa verkar antyda att alla priser ENBART".

Med vissa avser du mig. Var så mycket karl att du skriver det i klartext. Dessutom jar jag inte skrivit det du antyder. Jag har ovan angivet faktorere som ingår i en formel för beräkning av ett rimligt pris, inkluderande bl a köparnas inställning, säljarnas förväntningar, skadereglerares erfarenhet, mm.

Nu har du tagit väldigt mycket plats här i debatten för något som inte är så mycket mer än en argumentation för att få sälja dina egna bilar till ett gott pris.
Acey: Mycket bra skrivet. Håller med till 100%

BraMotorVerkstad: Bara i den här tråden har 3 personer hävdat att det är köparen som styr priset. Och som bl.a acey skriver här ovanför är det massor av olika faktorer som styr och det har disskuterats på många olika platser i det här forumet och av många olika personer så du är absolut inte någon speciell person som jag attackerar personligen

Men som har konstaterats återigen, även här. Massor av faktorer styr det slutliga priset och köparen är bara en av dom.

Och jag säljer min bil på dom ställen där det är bäst att göra det och det är normalt inte på autopower.
BraMotorVerkstad
Tallviking, jaså, vilka tre personer är det som hävdat att "det är köparen som styr priset"?

OBS som du formulerar dig betyder meningen: det är köparen - ensam - som styr priset.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag hävdar igen att om du ska sälja din bil bestämmer köparna vad den kommer att kosta.

Genom att bla utforma sin annons väl kan man få köparna mer intresserade och sugna och därmed tänka sig att betala mer.
Och en säljare kan påverka köparnas vilja att betala både mer eller mindre.

Klart att köparna vill ha bilen gratis och är ingen köpare är beredd att betala något är inte bilen värd mer än så.
Men så fort någon är beredd att betala en viss summa får bilen detta värde.

Säljaren kan egentligen bara välja att acceptera köparnas bud eller behålla bilen.

Tallviking, om du tycker att 189' är rätt pris för din bil och ingen vill göra affär tycker du fortfarande att det är rätt pris?

OBS! Jag har inga synpunkter på om 189' är rimlig för den typen av bil men jag tycker diskussionen om hur marknaden fungerar är intressant.
BraMotorVerkstad
Börn B, du hävdar samtidigt två olika ståndpunkter.

1. "om du ska sälja din bil bestämmer köparna vad den kommer att kosta."

2. "en säljare kan påverka köparnas vilja att betala både mer eller mindre."

Den semantiska konflikten kan nog lösas i ett klargörande mellan begreppen "bestämma" och "påverka". Tallviking skriver "styr" vilket inte löser den konflikten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.