AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.914

Noll efterfrågan på E38

Sida 3 av 5
BraMotorVerkstad
Wille W, "för massor med år sedan" var det kanske säljarnas marknad?

BTW - jag har lärt mig massor av att delta här. Så pass mycket att jag har börjat tänka på att söka i Tyskland. Jag inbillar mig att utbudet av L-versioner är större där, att priset är så pass mycket lägre att det äter upp startkostnaderna om c:a 7-8000 kr plus resan.

Men, planeringen är halva nöjet. :-)

Gemini__
BraMotorVerkstad: Glöm mitt inlägg, uttryckte mig riktigt knasigt. Vill såklart att bilen ska få vara orörd. Fick en lite annan mening tidigare, hehe.
Nix, men e38 var mer lättsåld än nu.
Klart du ska ha Lang!
Håller med om att planering är halva nöjet vid bilköp.
Lycka till att hitta din bil!

Mvh,
/Wille
BraMotorVerkstad
Wille W, om man får svära i kyrkan så tittar jag nu även på Mercedes, E-klassen. Det känns lite motigt att leta efter E38 i Sverige.

Jag har börjat förstå att svenska säljare av E38 egentligen är väldigt fästa vid sina bilar och tar i ordentligt vid prissättningen.

Men, men, det är bara att kämpa på. Nästa vecka börjar jobbet på allvar.
bmw,m3
Kan hålla med om att de är köparens marknad på e38,or men tycker de verkar så med dom flesta bilarna nu, verkar rätt dött.

Jag byter bil så ofta jag kan bara för nöjes skull å brukar säga till mig själv inte en e38 till men de brukar bli en sådan i slut änden igen.

håller med om att priserna är riktigt höga för e38 ännu ,inte i alla fall men i överlag tycker jag de ta den jag köpte nu , ok den är nog den finaste å välfungerande 740 jag haft å han jag bytte mig till bilen begärde 95 papp de tycker jag är i mesta laget nu har jag min ute på annons men inte mkt svar å frågor där inte.

en bjöd 66000kr hyffsat betalt men den är i för fint skick så de blir som vanligt att byta med någon som har svårt att få sin såld som kanske är sugen på ett byte antingen upp eller ner.

Tycker nästan att de skulle finnas en sida på autopower eller någon annanstans om bytesbilar för likasinande eller ?

Verkar som ni missat att titta i almenackan. Just nu är ALLA bilar svåra att sälja eftersom många människor har ebb i kassan efter semestrarna. Bilmarknaden tar inte fart igen förrän i oktober fast då naturligtvis inte cabrioleter samt marknaden för båtar och husvagnar kanske.

Att sälja bil vid den här tiden på året är alltid "dött" så har man bråttom att bli av med sin bil just nu får man räkna med låga bud tyvärr.
Tallviking,

håller på att köpa bil, måste säga att marknaden är konstig, förväntningarna om pris har gått upp på de bilar jag kollar på sedan i våras(konstigt nog). Dessutom är förhandlingsviljan om pris inte speciellt stor. Kollar iofs inte på BMW, men rent generellt. Bilarna då...ja de förblir osålda....

Det kanske är som så att folk behöver få loss pengar efter semestern eller så försöker dom sälja sina bilar och planerar för den nya bilen som kanske är i dyraste laget och därför försöker få loss så mycket som möjligt för sin gamla.

Perioden nu framöver är det väldigt många som byter bil. Dom nya bilmodellerna introduceras på marknaden (06:orna) och många före detta tjänstebilar byts in och når ut på marknaden.

Sen följer alla som katten på råttan på repet etc etc så det blir ett jättestort 15-spel där alla byter upp sig.

Priserna lär nog inte sjunka igen förrän fram i november tror jag när byteskarusellen lagt sig
Tallviking,

det du beskriver borde snarare göra att priserna sjunker som jag ser det.

Om folk är beroende av att få ut tillräckligt för sin bil för att ha råd med den nya man vill ha, lär deras prutvilja inte vara så hög.

Däremot om dom redan tecknat kontrakt/köpt den nya är det nog som du säger.
andha45
Tallviking,
det är fler som byter bil före sommaren apr-juni än efter aug-okt. De flesta struntar nog i ny årsmodell. Kolla reg.statistiken.
andha45: Anger inte reg-statistiken bara nybilsregistreringar ?
BraMotorVerkstad
Nu har jag tillbringat en hel del av min semestertid med att surfa runt
till olika begagnatsiter som bytbil.com, blocket.se, torget.se,
tradera.se, m fl.

Sedan har jag jämfört reg.nr mot bilpriser.se

Trenderna är klara.

E38-försäljare och bilpriser.se är inte alls överens. Försäljarna går ut
med priser om 20-35% över bilpriser.se

För Mercedes (E-klassen) däremot skiljer prissättningen 0-10% !
BraMotorVerkstad

Det är nog på grund av att E-klasse just nu är iskall p.g.a alla problem med rost, elektronik och bristfällig kvalitet som den lider av

Många här på detta forum och även på andra forum har konstaterat att priserna på bilpriser.se varierar enormt mot verkliga sålda bilars priser. Speciellt på lite mer udda bilar som t.ex E38

Volvo V70 och SAAB 9-5 är nog lite mer normala och stämmer bättre överrens med bilpriser.se

Och det är ju vad säljarna begär som styr marknaden. Inte vad bilpriser.se säger.

En fin välutrustad E38 av nyare modell med lägre miltal skiljer inte direkt i pris här i Sverige gentemot vad dom kostar i Tyskland+hemtagning och registrering.
BraMotorVerkstad
Tallviking, nja så många är det inte som tycker bilpriser.se ger dåliga besked. De som protesterar mest förefaller vara de personer här som har E38 till salu. ;-)

Bilpriser.se är ju uppbygd av en formel som väger in relevanta faktorer för prissättningen, inklusive vad försäljarna vill ha och vad slutpriset blev. Därtill kommer skaderegelerares erfarenheter.

Visst kan man säga att det index som bilpriser.se konstruerat inte är perfekt - men det är nog det minst dåliga som finns.

I varje fall tror jag mer på det än vad jag tror på en person som själv vill sälja en bil - som du.

Dina synpunkter på E-klassen (som jag är benägen att tro på) skulle jag verkligen vilja ha utredda, men tyvärr inte i detta forum - förstår jag.

Synpunketrna på E-klassen och på prissättningen på bilpriser.se är inte MINA åsikter

Dom är hämtade ur motorpressen och disskutionsforum på olika bilsidor.

Och om alla verkar vilja ha för mycket för sin E38 enligt dig så vad kan du göra åt det ? Du får helt enkelt köpa något billigare då ju !
BraMotorVerkstad - Det är många som inte anser att Bilpriser.se är ens hälften så bra som du tycker, däribland jag. Och de flesta av oss står faktiskt inte i begrepp att sälja varsin E38. Det är trevligt för dig att du uppskattar Bilpriser.se och jag hoppas att du kommer att köpa dig ett medlemsskap där i höst när det blir aktuellt, men vänligen tala inte om för oss andra vad vi ska tycka och tänka om sajten eller varför vi tycker som vi gör.
BraMotorVerkstad
Tallviking, nu är du där igen och söker styra mitt val av bil... :-/

Vad jag lärt mig under resan är att vid köp av E38 finns ett reellt - och större - underlag för prutande än vad är fallet med andra bilar.

Många E38-ägare håller uppenbarligen mycket hårt i sina bilar. Men då är det ju bara att gå vidare till andra säljare.

Det är ju en köparnas marknad. ;-)

Precis. Så om det inte finns någon köpare till det pris man kan acceptera säljer men ju inte om man inte är i desperat behov av pengar eller upptäcker att det priset man satt är betydligt högre än motsvarande andra bilar till salu.

Det är bara desperata eller ljusskygga typer som låter köparna styra helt.

Jag anser nog att det är en noga sammanvägd blandning av vad köpare OCH säljare är beredda att gå med på som avgör säljpriset

Tror inte du kan gå in på BMW och erbjuda 30% under vad dom begär på skylten i fönstret och tro du skall få den för det med argumentet "det är köparens marknad"

Och om du hittar en E38 som ligger 30% under vad de flesta vill ha för sina bilar så lycka till med köpet.
Om jag hittade en sådan bil skulle jag vara MYCKET tveksam till varför den är så mycket billigare

Jag väljer ALLTID mitt begärda pris efter vad andra privata säljare begär för motsvarande bilar i landet just vid det tillfälle jag säljer bilen och jag har ALDRIG haft några problem att bli av med bilen efter den principen

Vad du köper är din ensak och vad jag är beredd att sälja för (och som det verkar vad de flesta andra också är beredda att sälja för) är vår ensak

Har vi inte samma åsikter så blir det helt enkelt inget köp av
bmw,m3
Bramotorverkstad. Du får gärna köpa min häck från -95 om man går efter bilpriserna på den sidan, min blir värderad till 145000kr inte illa för en gammal e38:)

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.