AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.458

Vad är det för gradtal på kammen som är lite vassare än orginal?

Sida 3 av 3
STi
CatCam är det bra kvalité på deras kamaxlar?
svintoleffe
Behov av o höja varvstoppet, det tycker polarna att det behövs, själv vågar jag ej svara på det=(((.

Catcams, vågar jag ej svara på, hur deras kvalitet är.

Länk Bimmern
MVH Leffe
STi
Dom är ju 1100 billigare än shrick. Men sen är det ju om det är samma kvalité. Ingen som vet?
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Säg att de är sämre kvalitet än shrick så tror jag nog ändå att de håller 10tusen mil.. å de får du slita bra länge för att köra =)..

lämna iväg toppen på en riktig portning, sätt dit extractor och ett fillflödes avgas å satsa på en kam mellan 280 - 290.. Gärna montera ett unichip eller något liknande (Unichip hittas här www.tsmotor.com)

Mvh
Uffe
STi
Vad tror du att man får ut i effekt vid ett sådant jobb? Iof spelar effekten inte så stor roll.
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Svintoleffe, Vad vet du om slitage på toppens alla delar vid tomgång?

Endel kammar som är riktigt vassa ska ju ha ett tomgångsvarv över 1000rpm. Vet du nått om det? Går ju inte att ställa in på m20 motorn, så hur skall man lösa det då? eller behöver kammen ingen höjd tomgång?

Ingen som vet hur man kan höjja tomgången lite? Sätta på någon annan tomgångsmotor? :| Måste ju gå på något sätt.
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Säg aldrig aldrig.

Med min PPF 270/280 11mm så fick jag fräsa ventilurtag på kolvarna, och dom var ändå svarvade 0,5mm under deck.

Imo så skall man alltid kolla då man byter kam om dom tar eller inte, för varken återförsäljaren eller tillverkaren tar på sig ansvaret.
svintoleffe
JTP.

Men om jag minns rätt då, så var din topp svarvad ochså, eller minns jag fel.?

Så som sagt, svarar man toppen, då måste man göra ventiluttag i kolven annars blir dte kollision

Länk Bimmern
MVH Leffe
svintoleffe
Amplify

Tomgång går visst o ställa på m20 motorn ända fram tills 86, kan du ställa den, sen kommer tomgångsmotorn.

Vill du sttälla tomgången ialla fall, då tar du bort tomgångsmotorn o ersätter den med ett rör med en skruv i, som du justerar själv.

Eller som en jag känner, han satte ditt ett rör o klämde ihop gummit med en klamma, då kan du justera tomgången själv.

Ja en del riktikt vassa kammar ska ha högre tomgångs varv för att du ska få avgaserna renare samt att dom kanppt går under dom varvtalet samt att du får en bra tomgång.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visst kan du slipa om en std kamaxel och lägga dit lash pads - men geometrin på vipparmen blir helt fel. Det finns stor risk att kontaktpunkten mellan kam och vippa hamnar utanför vippans slityta, dessutom blir utväxlingsförhållandet fel, ventillyftet och belastningen på vippan blir inte vad som var tänkt.
Nästan alla kamtillverkare i Europa använder samma råämnen, det finns i princip bara en leverantör. Om det sen är Schrick, Kent Cams, Piper, Cat Cams eller ENEM så slipas de på s k chill cast ämnen som är i det närmaste oförstörbara.

MvH/Jan Carneborn

janc
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Min topp är var svetsad och blev riktplanad dvär lite, samma höjd på min topp som en vanlig M20 topp.. Så det bör inte ha varigt där problemet var.
svintoleffe
JTP jasså, , jadå kliar jag mig i skallen ochså, då kan man ju börja o funderar vart problemet var.
Om den inte var planad sen tidigare.

Länk Bimmern
MVH Leffe
STi
Nu har jag mer eller mindre bestämmt mig. Shrick kam på 272 grader.
Frågan är bra om jag ska ta andra fjädrar eller inte? Vad hade ni gjort?
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
svintoleffe: Bra fråga, inget fel på något annat.

Toppen är ju mätt och så, kompressionen stämde innan kolvarna svarvades e.,t.c. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.