|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
STi |
I vinter kommer jag att lämna in min topp (m20b25 toppen) för portning å mirrafräsning av ventiler. Fixar nya ventiltätningar och byter alla vippor å axlar i toppen. Sen kan jag inte bestämma mig för om jag ska sätta i en orginal kam eller en trimkam. Ska inte göra nått värsting trim. Vad är det för gradtal på orginal kammen? Vad är det för gradtal på kammen som är lite vassare än orginal? Hur många hk tror ni att jag kommer att få ut om man sätter i den kammen som är lite vassare än orginal och sen portar å mirrarfräser toppen? Övrigt om bilen är sportsystem å sportfilter. Någon som gjort detta? Hur pass förändras avgasvärdena med den lite vassare kammen? Vilket märke bör jag ha på kammen? Shrick? Catcam? Något annat? //Tacksam för svar och erfarenheter |
svintoleffe |
orginal kammen är på 260 grader. Dr-shrick kammen den första kammen är på 272 grader, nästa kam efter det är på 288 grader. Jag köpte kammen till 325 det är en 280 graders kam den köpte jag av ppf gänget då dom är klart billigast Länk Bimmern MVH Leffe |
STi |
Vad har du gjort mer med motorn? Märks det stor skillnad med annan kam typ 272 eller 288? Hur blev dina avgasvärden? |
|
STi: min kusin här på forumet (Dookie) har satt i en nyrenoverad samt portad å mirafräst topp och en 288 kam. Den går något otroligt bra, accet gynnas ju dock utav att han har kvar sin 320 utväxling (4:10).. Hade jag varit i dina kläder hade jag direkt köpt en 288 kam. eventuellt lämnat in den till tex enem.se eller accracing.se.. Mvh Uffe |
|
| Lämnat in din org kamaxel menar jag, så kan du ju säga hur du vill ha den ;) | |
STi |
Måste man ha hårdare ventilfjädrar vid en sådan kam? Har han gjort något med ventilerna eller vad bytte han vid renoveringen? |
svintoleffe |
Nope du behöver ej ha andra fjädrar, fjädrarna jklara av 7000 tusen varv, sen behöver du byta fjädrar. Jag kan säga att det blev en väldig skillnad jämnfört med orginal, då är dte byt kam ökat bränsletryck. samt annat avgasrör. hade inga som helt problem igen bes, hade 0,0 i avgasvärden. Länk Bimmern MVH Leffe |
STi |
Hur lyckas du få 0 i avgasvärde? Hur ökade du bränsletrycket? Hur mycket? Måste väll vara 200 hk iaf? |
STi |
Hur lyckas du få 0 i avgasvärde? Hur ökade du bränsletrycket? Hur mycket? Måste väll vara 200 hk iaf? |
svintoleffe |
Jag ställde in det själv med lite fusk hjälp av lmm. jag tog o klämnde ihop en 320 btr, så det blev ökat bränsle tryck. Jag vågar ej säga hur många hk det är. Länk Bimmern MVH Leffe |
STi |
Du får gärna gå in i detalj hur du ställde in värdena ;-) |
STi |
Du får gärna gå in i detalj hur du ställde in värdena ;-) |
svintoleffe |
Det där, beror alldeles på hur du ställer in lmm, o i mitt fall, så snålade jag in på lite nesin när jag körde ditt, så ställde ner lmm, så bilen fick mindre bränsle. Sen när man åkte hem ställde man upp skruven lite mer, då ger man den m,er bränsle o högre co halt. Länk Bimmern MVH Leffe |
| Trodde inte man kunde skruva på CO halten på LMM på bmw? | |
STi |
Jag har heller aldrig hört talas om det. |
STi |
Vilken kam tycker ni att jag ska ta? har svårt att bestämma mig. Ska ju inte trimma nått speciellt mycket, vill ju inte byta ut ventilfjädrar å sånt. Vill heller inte att ventilerna ska hälsa på kolvarna :( Är det stor skillnad mellan orginal och 272:an ? |
svintoleffe |
Det är ganska stor skilland , men som sagt jag skulle ha satsat på en ppf kam, då dom är klart billigast o köpa kam av. Den enda gånger du behöver byta ventilfjädrar det är när du börjar komma upp i 300 grader på kammen, eller om du ska varva mer än 7 tusen varv. Om ni kollat på era lmm, så ser ni antingel ett blått litet plastlock, o innan för där siter det en skruv, där man man ställa CO halten. Länk Bimmern MVH Leffe |
STi |
Om jag nu tar en 288 graders shrick kam byter alla vippor åderas axlar. Portar och mirra fraser. Något mer jag MÅSTE göra om jag sätter i den kammen? Det är ingen risk att ventilerna slår i kolven eller nått annat? Blir bensinförbrukningen högre med en trimkam? |
svintoleffe |
Det är inget annat du måste göra efter det, du kan öka bränsletrycket lite då, då får du ut liter mer effekt ur kärran. Efter som att du typ helrenoverar din topp, så funkar det säkert bra, jag kan dock ej ge några garantier Länk Bimmern MVH Leffe |
STi |
Men jag behöver inte oroa mig för fjädrarna? Kostar dom som är hårdare? Kan det vara någon nackdel med hårdare fjädrar ? Ni tror inte att det blir dålig tomgång eller att bilen går orent på lägre varv med den kammen? |
| 1000 spänn tror jag ppf tar för en fjädersats som du kan varva 8000rpm med så det kan det väl kanske vara värt? inga stora pengar när du ändå kostar på toppen så mycket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.