|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
STi |
Nej det är klart. Är det någon nackdel med sådana fjädrar om man bara kör heltoriginal? |
|
Det krävs väl högre tryck för att trycka ihop dem så det borde väl kanske slita lite mer tycker man, men det kanske någon som har provat kan svara på? Säg att det sliter dubbelt så mycket, så kanske det ändå dröjer mer än 10 tusen mil innan du behöver renovera igen. |
|
svintoleffe |
På tomgång, komemr typ bilen o låta som en fiskekuter, men det är inget dom säger något om på bes. Killen skrattade åt mig, o sa skön tomgång så flinade han. Angående fjädrarna, så stämmer det nog med det som föregående talare säger. Länk Bimmern MVH Leffe |
STi |
Har kollat på motornord funderar på att köpa allt därifrån. Vad tror ni om det? Har räknat på ungefär vad det kommer att kosta, ca 12000 med portningen å det... |
|
Be om kostnadsförslag från fler firmor också tycker jag. Om du gör det så får du gärna skriva priserna här då jag är intresserad av att göra något liknande så småningom. |
|
STi |
Jag lämnar in toppen till en kille i åtvidaberg. Ulf nåntinge hter han. Han ska porta å mirra fräsa ventilerna för ca 3-4k kr resten är ju delar. Vet dock inte om motornord är billigast. Har itne bestämmt mig för om jag ska ha en Cat Cam eller en shrick, någon som kan hjälpa mig att bestämma mig. Vet helelr inte om jag ska ha en 272 eller en 288... Hjälp... |
| Sätt dit en shrick 272graders kam. | |
svintoleffe |
Gå in o kolla på denna hemsida, dom är klart billigast vad dte gäller kammar, samt ventilfjädrar, fråga även dom vad dom tar för Portning av toppen. Länk Jag tycker att du ska satsa på en 288 graders kam Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Det går inte att slipa om en original kam eftersom bascirkeln blir så liten att det inte går att justera ventilerna. Z45 kammen på 280 grader oc h11 mm lyft är den absolut vanligaste, den gör vi både som turbo och sugmotorkam och det är den vi gör till ovan nämnda företag. Det finns vassare för den som vill, en 296 graders kam med 12.25 mm lyft. mvh/Jan Carneborn janc |
|
svintoleffe |
Det går visst o slipa om en orginal kam. men då måste du använda lasch caps, då kan du ställa ventilerna. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Hmm, vad jag har förstått så finns det ingen standard för hur man ska ange durationen på en kamaxel. Då är det faktiskt svårt att jämföra kamaxlarna. Rätta mig om jag har fel. |
|
STi |
PPF tog 3700 för kammen å sen tar dom 1500 för fjädrarna som ska vara till den kammen. |
STi |
Jag ringde till dom innan å då skulle dom ha 1500 för fjädrar till 280kammen... |
STi |
Med orginal kammen så drar bilen som mest vid 3-4000 varv (Mest vrid). Men vart drar den mest med 272 kammen respektive 280 och 288 kammen? |
svintoleffe |
JAg vågar ej exakt säga, vart den verkligen den börjar o dra som mest. Länk Bimmern MVH Leffe |
STi |
Men det är väll inte uppåt en 7000rpm? Kan det ligga runt 4000-5000 rpm? för en 272? |
svintoleffe |
nope det är inte uppåt 7000 tusen vargv, dels så har du ju varvstoppet om börjar o slå in vid 6200. Jag tror 325 börjar o vakna en hel del vid 4-5000 varv med 288, men allas om har åkt med mig har sagt att jag behöver flytta varvstoppet, för o få kammen o göra sitt rätta Länk Bimmern MVH Leffe |
STi |
Du har en 288 kam eller var det en 280? Och har inte chippat den? Vad har du bytt ut i toppen andra fjädrar också? |
svintoleffe |
Nope jag kör med orginal fjädrar i bilen, funkar hur bra som helst. Jag kommer ej ihåg om det är en 288 elelr en 280 kam i den. Nopåe jag har ej chippat den, men det kommer nog ochså. Med orginal fjädrar klarar 7000 tusen varv, sen möter ventilerna kolven. Länk Bimmern MVH Leffe |
STi |
Varvar du till varstoppet nu när du pressar eller hur gör du? Hinner orket avtå innan dess? Känner du behov av att höja varvtalet för effektens skull? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.