AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.800

Är verkligen E90 något att ha?

Sida 6 av 7
B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Fattar inte snacket om primeran och e90. Vinklarna på baklysena är ju direkt motsatta på de två bilarna. Håller med om att Avensis och e46 liknar varandra mer men i det fallet var det toyota som snodde designen från bmw
mattias_h
Att du körde ifrån din kompis e46 320 med en e90 325 är väl inte så konstigt?? Den har ju 48hk mer!! Fortfarande förvånad?
Det är märkligt att folk som knappt kört bilen har åsikter om kvaliteten på inredningen, vi som lever med bilen och kör den dagligen bör väl veta om kvaliteten blivit sämre. Vilket den inte har, E46 har en gummiaktig känsla i reglagen, kvaliteten är inte sämre i E90.

E90 känns mer som en 4-serie då den är såpass mycket större än E46 det är en väldig skillnad när man sätter sig i bilarna.

E36 är mer lik E46 än vad E46 är lik E90.

No More Limits!
Kul länk.

E46 är definitivt mer lik Toyota Avensis bak än vad E90 är lik Nissan Primera.

Även jag vill inte att BMW ska bli en svensson bil.

No More Limits!
En till ;) Länk
73
HåkanW
325i (E90) -05
B3:
Avensys släpptes samma år som E46 (-98)

Clubsport:
Instämmer med dig!
Men det är ju också så att vi lever med åsiktsfrihet.

Designförändringar skapar åsikter och känslor.
Vi är i dag några som har en E90 och vi har köpt den för att vi gillar bilen.
om 3 - 5 år kommer E90 att vara lika populär och vanlig som E46/E36 blev.

Då kommer många som i dag åker E36/E46 betala vad den bilen kostar.
För fortfarande är många av oss lojala med varumärket.

Och det är ändå det som är det huvudsakliga syftet för samtliga biltillverkare.

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Diskussionen går åt olika håll, verkar som många argumenterar om samma objekt men om olika saker.

Jag tror att många är 100% ense om att E90 är bättre än E46, den har bättre kvalitet, och är större och tryggare och lyxigare. Jag instämmer iaf med dessa argument till 100%

Vad som gör MIG besviken, är att E90:an är mer lyx och mindre sport, detta säger jag inte är fel ty kundgruppen med 450tkr kanske kräver mer lyx och mindre sport. Personligen så är dessa belopp absolut max vad jag betalar för en bil och jag får inte mycket "sport känsla" med E90:an för 450tkr. Dock ger mig en A4:a DTM edition väldigt mycket "sport känsla", även om den är långsammare än E90:an.

Någon nämnde om att många som skriver här inte är i BMW:s målgrupp ty de likvida medlena saknas, vilket troligen stämmer.

Så summarum... E90:an är en super fin bil, men jag tror att många inte tycker att den är "j*vligt tuff". MEN, den kommer säkert att sälja relativt bra, ty prestigen och inte utseendet är viktigast för otroligt många.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Beror ju på vad man menar med sport. För mig är det först och främst en fråga om vägegenskaper och där är E90 vassare än E46, alltså ger E90 mig mer sport än E46, eller någon annan bil i klassen. Jag har svårt att se på vilket sätt E46 är sportigare än E90.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
För mig är sport totalupplevelsen. Jag upplever en Renault Clio Sport mera sporting än en 330Ci, även om 330:an är snabbare. Jag vet att en Audi S8 är super-duper snabb, men nej tack säger jag, ge mig halva pengarna och jag köper en sportig Nissan 350Z :)

Detta är mitt resonemang gällande E90:ans sportighet. Jag vet att den är snabb, men en Opel Astra VXR (eller vad den nu heter) känns sportigare för mig :)

Min drömbil med vad jag har råd med skulle vara en 330:a i CSL utförande, mindre lyx och kolfiber delar :)
No
5.161
Nockenwelle
Audi S8 skulle jag nog inte uppleva som sportig, men jag har aldrig kört någon.
Lyx minskar i mitt tycke bara sport på ett sätt, om det ökar vikten på bilen (vilket det ju tyvärr ofta gör).
Men E90 325 är väl lite lättare än E46 325. Därtill bättre styrning, mer krängstyvt chassi, med minst lika bra balans, högvarvigare motor, osv. Jag tror att en E90 är snabbare än en E46 (givet samma motorstyrka) runt t ex Knutstorp. Då är i mitt tycke saken klar, E90 är sportigare. Design spelar därvid ingen roll alls.
Nockenwelle: 330 E90 väger 50 kg mer än 330 E46 i tjänstevikt.
325 E90 väger tydligen likamycket som E46 330.
Märkliga skillnader på 2 6 cyl valvetronic motorer.

Instämmer inte i ditt uttalande om sportighet, så fort något är snabbare kring en bana så är det automatiskt sportigare?

Så en lättad Volvo 745 med jätteturbo och vässat chassi är mer sportig en lotus Elise bara för att den åker ifrån den på en bana ? :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
wendtan du hårddrar min bild av sportighet. I inlägget kl. 11:33 skriver jag att det först och främst handlar om vägegenskaper. I inlägget 11:46 skriver jag att jag tror E90 är snabbare runt t ex Knutstorp, varvid parentesen "givet samma motorstyrka" är betydelsefull. Bilar som går snabbt runt en bana på grund av extrem motoreffekt är inget jag suktar efter, utan det är när vägegenskaperna gör snabba varvtider möjliga som en bil blir sportig enligt mitt sätt att se. Just därför valde jag också att exemplifiera med Knutstorp, eftersom den banan inte premierar motoreffekt i så stor grad som många andra. Med andra ord vill jag hävda att jag inte står för uppfattningen att "så fort något är snabbare kring en bana så är det automatiskt sportigare". Det finns flera förbehåll. Jämförelsen mellan Lotus elisen och 745:an känns rätt irrelevant för min del.
Jag vill dock betona att jag givetvis inte vet att E90 skulle vara snabbare runt exempelvis Knutstorp. Min E46 fungerade väldigt bra där, men någon E90 har jag ju inte kört på bana, tyvärr.
När det gäller vikterna för E90 uppger BMW tydligen 1490 kg för 325i och 1525 kg för 330i, medan E46 väger in på 1485 kg (325i) och 1505 kg (330i). Jag mindes tydligen fel vad gäller 325, men en skillnad på 5 kg märker nog ingen av. Lite märkligt att det skiljer mer mellan 330-modellerna än mellan 325-orna.
Jag jämförde med 330Ci som väger 1505 kg. Jag var ganska övertygad om att Sedanen vägde likamycket. Det skiljer iaf 50 kg mellan E90 330 sedan och E46 330 Ci.

Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Ang likheter i designen.
Länk
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Enligt den katalog som jag har väger E90 330i 1525 kg. Det får jag till 20 kg mer än vikten för E46 330i (som väger 1505 kg enligt den PDF-version av katalogen för E46 jag har). Om 330 Ci väger 1505 kg så är det samma som BMW uppger för E46 330i sedan. Fast tyvärr så väger min 330i sedan mer än så enligt bilprovningens vägning, vilket antagligen beror på att BMWs viktuppgift avser en bil utan några "options".
Jag använder mig av Länk

Länk
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Gjorde inte Teknikens Värld en test angående vikter för något år sedan, och man kom fram till att många tyska bilar är överviktiga, i och med att de sällan säljs utan comfort/lyx&flärd paket. Jag antar att en 3-series vikt mäts med comfortpaket och 16-tums fälgar, inget kjolpaket etc. etc...

Franska&Japanska bilar däremot har oftast inte så "intressanta" extrautrustningspaket vilket leder till att dessa oftast körs med den vikt som tilverkaren angivit.

Sämst i testet klarade sig Mercedes och BMW 7-serie.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Clubsport: Kan ju också vara så att du inte vill se skillnaden i materialen eftersom du köpt bilen. Dvs, vi ser alla med olika ögon, och känner olika känslor.

Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det här med primera likheten är inget att hänga upp sig på. När jag hämtade min förra e46:a sommaren -98 tjatade alla om att BMW inte hade någon egen profil längre, den såg ut som vilken japan som helst ( avensis blablabla) kort sagt så är det med de flesta bilmodeller ( e 60 och 65 undantagna då de i stället blivit utskällda för att man inte vet vad de liknar!) Försäljningsstatisitken för BMW talar dock sitt tydliga språk oavsett vad vi tycker och tänker på denna siten varför det bara är att lyfta på hatten för BMW:s ingenjörer och designavdelning som i vilket fall har lyckats med konststycket att gång på gång bygga bilar som tilltalar alltmer folk som är beredda att betala lite mer för sin bil dvs den nisch som man riktar sitt försäljningsintresse mot.
No
5.161
Nockenwelle
Lustigt wendtan, då framför BMW olika uppgifter, i officiella dokument. Siffrorna för E90 som jag angav kommer från den broschyr som BMW-handlarna delar ut till hugade spekulanter. Det jag funderar över är om de anger vikterna vid olika utrustningsnivåer, vilket gör det oklart hur pass jämförbara de är med E46.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.