AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.802

Är verkligen E90 något att ha?

Sida 5 av 7
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
KN, jag gjorde precis som du, provade en A4 2,0 TFSI dagen efter att jag körde 325i E90 och visst pinnade Audin på bra, men jag upplevde den inte som vassare än 325:an, tvärtom snarare. Skulle aldrig föredra den motorn, för den hade inte samma precisa gasrepons och lät dessutom inte lika trevligt.
Håller med dig Nockenwelle. Jag tyckte dessutom att Audin kändes mycket trängre i kupén. En sak som jag tyckte var värdelöst var att audin som jag provade låg på ca:330000:- och då ingick INTE elhissar bak. Kanske en struntsak, men jag störde mig på det.
Clubsport: Jag vet inte om du räknar in mig i "bitter" klubben över E90.

Om du tror att jag är bitter över E90 så är verkligen så inte fallet.
Jag är bara besviken på vissa av E90ns egenskaper.
En ny 3serie har stora krav på sig, allt skall bli bättre, vilket jag personligen
inte tycker är fallet med E90. Designen sen är ju sen en smaksak.

Räknar du sen in ekonomiska aspekter i ditt uttalande om bitterhet så är du ute på hal is.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag upplevde inte A4 2,0 TFSI som vassare än 325i men rejält vrid på låga varv gör den mer användbar vid omkörningar mm.
325i är nog piggare på riktigt höga varv och låter trevligare också.
Jag tycker 325i har en fin motor men jag hade hoppas på lite mer kraft när jag provkörde den.
No
5.161
Nockenwelle
Skall i och för sig tillägga att Audin jag körde var fyrhjulsdriven, vilket både stjäl lite motorkraft och dessutom adderar en hel del vikt. En framhjulsdriven Audi hade kanske kännts piggare, men å andra sidan skulle jag inte köpa en Audi utan fyrhjulsdrift, när alternativet är framhjulsdrift.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med övriga talare att motorn inte riktig lever upp till de förväntingarna jag har, däremot är motorn i nya 330 en riktig pärla dock.

Tycker det är konstigt resonemang från Clubsport över att folk är bittra, hade diskussionen varit om en Mercedes, Audi eller något annat bilmärke hade det absolut inte tagits som "bitterhet". Bara för att man inte gillar den fula rumpan på en 645:a så betyder det inte att man är bitter på något sätt. Snarae bara att man köper en 997a istället!

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Hahha... CLubsport, bitterhet, kanske men jag skulle snarare kalla det "besviken". Jag (säkert många andra också) vet att om 1-3år blir det bilbytardags igen, och då kanske man måste välja annat märke för E90:an är ful och inte sportig och snygg.

Så joo, jag är besviken, när jag hade Audi och Honda så blev jag glad över nya modeller som oftast var snyggare&tuffare&bättre... men BMW, right, troligen bättre men jag vill inte köpa en ful bil.

Ps. Vem tycker att nya Audi A4:an är snyggare än gamla A4:an ? Jag! och jag tror att många många andra tycker samma sak. Saab 9-3 mot nya 9-3SS ? 9-3SS alla gånger... E46 mot E90, hmm... Nissan Primera är också snygg :)

Besviken!... men inte på Audi A4 med sportline kittet :)
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Måste prova en E90 snart, så sugen.
Hur är den jämfört med E60?
8500rpm: Där slog du huvudet på spiken. Tror ärligt talat att ingen är totalt okluven angående E90:s design. Inte ens E90 förespråkarna kan med gott samvete påstå att dom spontant föll för designen. Eller har jag fel? Dom där legoknapparna kan väl inte allt för många bli glada av heller? ;)
Wendtan, värst vad du tog åt dig och var har jag lagt in ekonomiska aspekter? Och mot dig dessutom! Jag riktade in mig på Powermac.
Ja, ja. Hacka på mig bara. ;)
No
5.161
Nockenwelle
Powermac, jag är en av dessa E90-förespråkare, men jag håller med dig, jag föll inte spontant för designen (den utvändiga) och inte tycker jag den har växt särskilt mycket med tiden heller. Å andra sidan kan jag säga att jag föll inte spontant för E46 eller E36 heller. Över huvud taget tycker jag att mycket få bilar är speciellt snygga. Tyvärr har de som är riktigt snygga det gemensamt att de är oanvändbara för vardagligt bruk.
För övrigt kan jag inte begripa varför så pass många bryr sig särskilt mycket om hur en bil ser ut utvändigt. Titta på något annat medan ni går till bilen, kliv in i den, starta motorn, kör iväg och njut av köregenskaperna i stället.
När jag först såg E90 presenteras i Teknikens V. Så var min första reaktion, hur ska man kunna leva med ett sånt utseende. Man vänjer sig och körmässigt slår den alla konkurenter. Det är viktigast för mig. Instrumentpanelen ser ju likadan ut på alla nya BMW. Med I-Drive är den inte vacker...
BMW är en elitprodukt som har fruktansvärda krav att tillgodose. Vi som köper BMW förväntar oss att bilen skall vara körgladast, snyggast, tystast, snabbast och snålast i klassen. Dessutom så måste den nya modellserien överglänsa den gamla. Sen så FÅR inte den gamla modellen likna allt för mycket den nya då varumärket kan bli skadat om citat "kreti och pleti" kan köra runt i en gamal bil som ser ut som den nya halvmiljonsbilen. BMW vill helt enkelt skaka av sig kebabstämpeln och sjukdesignar hellre än tappar anseende för varumärket...
Såg en svart E90 med 18" i helgen att nån tycker den är ful är helt obegripligt. Fick dessutom låna hem en 325 aut då jag hadde in min för garanti åtgärd. Passade då på att prova mot min kompis 320 04 man han blev duktigt frånkörd så att den är slö håller jag absolut inte med om.

Är faktiskt först på senare år som bmw har börjat göra snygga bilar.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Väntar på att få se E91án, tycker själv att denna harmoniserar bättre sedd bakifrån samt snett bakifrån!
Tycker E90`s front och i profil är mycket snygg, tonade bakljus skulle nog
lyfta bakdelen! Kommer som tillbehör snart tror jag?
I övrigt finns det inget att klaga på, slaår alla övriga bilar i segmentet
med hästlängder Hmm jo prisglappet imellan 325 och 330 är nog en 20000:-
för mycket! provkört dem bägge och tycker att 325 är en kalasmotor som
även verkar gå snålt som f..n enligt tidigare trådar!
Någon som sätt M-pkt live än ?

"Z4 love it"
Visa användare
6
tobias2000
320i -01
Till er som tycker E90 är ful.

E36 betraktades också som ful när den kom, -för att sedan leva i nio år och vara älskad av många.

BMW kommer alltid vara "före sin tid".

Tobias

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Ford Sierra betraktades också som ful när den kom...

Igentligen tycker jag inte att E90:an är så ful, men man väntar sig något snyggare från BMW, nu kan jag bara prata för mig själva och vad jag pratat med mina kompisar med E46 Coupe har tyckte jag samt de flesta jag kände att var sk*t snygg direkt ! Jag var inte en BMW fantast för 6 år sedan, men E46:an konverterade mig... Undrar hur många E90:an övertygar att detta är det snyggaste du kan köra med :)
B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Smaken är ju högst individuell. När e60 kom var jag skeptisk. Sedan provade jag bilen och såg den bredvid en e39 och insåg att e39 tillhörde historien rent designmässigt. Den såg helt enklelt gammal ut om än inte mindre vacker för det. När sedan e90 kom så var jag också lite skeptiskt men denna gång betydligt mindre än när e60 visades. Baklysena är inte helt "tyska" om man så säger. I övrigt fanns ingen tvekan om att bilen är hur brutal som helst. Lysena tillsammans med de stora breda hjulhusen fram är en njutning att skåda. Sidorna ligger därtill helt rätt i tiden. Tror att Bangel´s designspråk kan vara svårt att förstå och ta till sig av direkt. Uppfattar det själv som att de nya bilarna blir snyggare och snyggare för varje gång jag ser på dem. Detta gäller särskillt e60. E90 har alltid föllit mig i smaken. Vad gäller interiören i e90 så måse jag säga att snacket om plastighet och bristande kvalitet är bullshit. Vill påstå att kvaliteten blivit bättre och det är ju otroligt med tanke på kvaliteten i e39 och e46. Sportstolarna är underbara och mycket bättre än de gamla. Idrive rules!
Tror att det är många som kommer att ändra uppfattning om e90 när de börjar komma begangnade i en prisklass lämpligare för majoriteten av de som sitter på autopowers forum. Vet dock inte om det är det jag vill. Kanske vore bäst om de flesta bytte märke så att BMW inte förblir den svensson bil som den är på väg att bli. Jag undrar hur många pessimister det har funnits genom historien som, om de hade någon talan, skulle har medverkat till att bilarna idag skulle ha sett ut som på 70-talet? Detta är det nya designspråket , och vänta bara.... snart kommer andra att ta efter.

Vad gäller körningen av e90... otroligt fin bil. En mindre bil men med komfort som i en e39... ja till och med bättre och det även med sportchassi. Aktiv styrning är ett måste och en revolution i bilutvecklingen. Bra med benutrymme bak till skillnad från gamla modellen som man knappt tar sig in i. Motorn är ju också ett tekniskt underverk. Ok att 325 med sina 218 inte känns som ett skott men samtdigt räcker det till gott och väl. De som har större krav kanske också har större börs och tycker att det är värt 60 papp extra för att det skall gå en sekund snabbare till hundra. Personligen tycker jag inte det och då kör jag ändå en Alpina b3 3.3.

73
HåkanW
325i (E90) -05
Liknelserna är rätt intressanta!

Jag vet inte om ni minns när E46 lanserades.
Väldigt kort efteråt jämfördes E46 bak med Toyota Avensys.

Nu kom E90. Och då är bakdelen lik en Primera.

Kolla in den här länken och se likheterna.
Länk

Enligt min egen uppfattning så är E46 baken betydligt mer lik en Avensys än vad E90 likna Primeran.

Om det ens är någon likhet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.