AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.805

Är verkligen E90 något att ha?

Sida 4 av 7
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
clubsport
tror att nick3 menar att det är lite biege att en sån ny bil har
har manuella vred...
fattar inte heller att 18 tum kan vara mindre stötiga än 17 jag menar det är väl ändå profilen på däcken som avgör hur stötigt det blir.

hade 17"/45 på min från början och det var ju rena drömmen mot 18"/35
på dålig väg villsäga..
en fråga...
Var har man reservdäcket om man byter ut sina rundflat mot vanliga eller
chansar man ???

mvh
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är väl bra med manuella vred för kliman, lättare att ställa in temperaturen med sådana än med knapparna jag har i E46.
Korak:
Jaha då fattar jag...

Jadu, det är en fråga det. Köper BMWs kompressorkit och en flaska däcklagning eller vad det nu kallas.

No More Limits!
Tycker också att manuella vred är bra, det går fort att ställa om värmen.
Lite jobbigt att trycka sig fram som på dom andra 3-serie klimorna.

No More Limits!
I det stora hela verkar folk vara relativt nöjda med E90 i denna tråd. Själv måste jag säga att jag är ENORMT besviken. Åkte upp till BMW här i stan vid premiären och skulle provköra en 320 manuell + 325 automat. Sagt och gjort, båda bilarna inspekterades nogrannt inuti och utanpå, sedan följde en provkörning av de båda bilarna.
Men vilken besvikelse!!!! 325:an var ju såååå slö!!!!
Jag o farsan började fundera om det var något fel på bilen eftersom den totalt saknade ork i motorn. Vart fanns vridet????

Innan provkörningen så var farsan en relativt hugad spekulant på en ny 325 men när vi åkte därifrån så var han totalt besviken. Hans nuvarande bil är en MB C320 som också har 218hk (visserligen större cyl.volym) men denna är erhört rapp och full av ork trots samma antal hk som 325:an.

Någon annan som upplevt detta scenario????
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Måste få framföra raka motsatsen mot va Rolex påpeka. Jag var nämnligtvis ute på bmw i örebro med min far som oxå kör en MB c320 (04) och vill påstå att 325:an kändes rappare och upplevdes som otroligt körglad!!
da
47
dala68
i4 M50 -24
MB A220
MB's 320 motor har 50 nm mer än 325'ans och det märks! Jag har 325'an nu och körde SLK 320 innan. Bottenvridet i Mercan klår utan tvekan BMW'n men när de kommer upp i varv är de mer jämbördiga. 0.7 liters cylindervolym kan man inte skoja bort...

För övrigt är jag jäkligt nöjd med kliman och dess vred för inställning.
73
HåkanW
325i (E90) -05
Merc, eller BMW.
Jag provade båda.
Den kraften känns som om den egentligen kvittar.
Det som fick mig att stanna kvar med BMW´n primärt var mycket
hur bilen är att köra.
Mercan är ju en guldbil att köra mellan Stockholm och Göteborg.
Mjuk, stabil och tyst.
BMW´n i sin tur ger ju betydligt mer utrymme för aktiv körning.
Åtminstone enligt min egen uppfattning.
Sen är det ju så!
Alla går ju inte runt i blå Levi´s jeans.
Tur är väl det.
Håller med Rolex, förstår inte vart alla 218 hk är gömda nånstans.
Hade räknat med ett jäkla drag men det var som att köra vilken volvo
eller familjebil som helst. Rent acc. mässigt alltså. Chassie,körställning,
växellåda och motorljud är ju på topp.......
E90 är en besvikelse på nästan alla plan. Detta faktum kan nog glädja en och annan E46 ägare då modellserien inte kommer att rasa som ett klippblock framöver. Troligtvis så kommer E90 att konkurrera om titel "tidernas snabbaste facelift", som i dagsläget innehas av X3. ;)
No
5.161
Nockenwelle
Powermac, jag känner inte till någon bil i det aktuella segmentet som kan mäta sig med E90, så om den är en besvikelse på nästan alla plan måste konkurrenterna var fullständigt mediokra.
Vad gäller körupplevelse så är E90 bra. Påminner mycket om E39 faktiskt, (fast sämre) ;). Den är i alla fall milsvidd bättre än ettserien. Sen så kommer vi till design och materialval där jag tycker att dom har misslyckats totalt. Designen är inte tilltalande på något vis. Interiören är högst märklig och upplevs plastigare samt billigare än E46. Men allt detta är självklart subjektiva bedömningar. När det är dags att öppna min plånbok är också en subjektiv bedömning. ;)
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Ja ja, rönnbären är sura i år....
73
HåkanW
325i (E90) -05
Vet egentligen inte varför jag ger mig in i diskussionen.
Men att kalla E90 "en facelift" kan ju enbart grunda sig i okunskap.
Framförallt när chassit är helt nytt.
Såväl innermått som yttermått är förändrade.

Vad jag däremot kan instämma i är upplevelsen av kraft.
Då jag har en 320 -02 att jämföra med så upplevs den som "rappare" i acc än 325 an. Den enda tolkning jag kan få ut av det är dels att den nya lådan i E90 i förhållande till E46 är annorlunda stegad.

Då utgår jag från min 6 växlade automat.
jämfört med en 5 växlad manuel ( som sitter i E46:an)

Motorn kräver lite högre varv.
När varvet väl är där så känns bilen extremt rapp i till exempel omkörningar, och rödljus acc.

Sen bara som ett tillägg i debatten bra eller inte.
Att bedömma bilar utifrån en provkörning på 20 - 30 minuter är fundamentalt fel.

För att få en bra uppfattning av en bil så behöver du åtminstone köra bilen under lite längre tid och olika förhållanden.
Gissar att det är därför många journalister kör bilarna under 3 - 5 dagar.

Men som jag nämnt i tidigare inlägg så gläds jag åt det faktum att jag i dag äger en bil som väcker blandade känslor.
Det känns rätt skönt.

Det är alltid skoj att vara annorlunda.
Annars hade jag behållt min XC90.

HåkanW: Jag har inte kallat E90 för en facelift. Bara antytt att den är nära förestående. Kanske... ;) Fast du kanske syftade på något annat?
Jag gillade inte heller E90 till en början, alltså utseendemässigt. När jag väl provkörde bilen så fastnade jag direkt. Hade i stort sett bestämt mig för en V50 T5, allting var klart...kontraktet skulle bara skrivas på. Jag var inne på BMW med min Mini då airbag lampan hade börjat lysa(igen). Provkörde då 325:an och fastnade. BMW:n var betydligt roligare att köra på alla sätt, kan klart erkänna att det var bättre bottendrag i volvon(320nm). Provkörde även MB C320 i våras och den kändes slöare än både volvon och bmw:n. Jag trodde att det skulle vara riktigt bra tryck i den. Får väl hålla med teknikens värld när de skrev att det enda MB320 motorn var bra på var att dricka bensin. Visserligen var det när den satt i E320.

Ville bara skriva hur jag har upplevt det hela! Det är självklart att vi är många som tycker olika.

No
5.161
Nockenwelle
När det gäller väghållning så är E90 mycket bättre än E39, som är ganska sävlig i kurvorna. E39 var bra på en krokig väg för sin tid och i sin storleksklass, men mot E90 står den sig slätt. Jag tror den gode Powermac hängt upp sig lite väl mycket på en design som inte faller honom i smaken.
Edit: E39 med M-pkt skall det stå i mitt inlägg. Jag upplevde det så rent subjektivt i alla fall. Det är väl kanske lite sura rönnbär i år trots allt. ;) Ni som är nöjda med era E90 skall givetvis fortsätta med det. Nöjd och glad gör själen bra, eller nått sånt...
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag blev också lite besviken på den 325:an jag provad, det kändes inte alls som om det var 218 hk.
Några dagar senare provade jag en A4 2.0 TFSI med 200 hk och den motorn skapade ett otroligt habegär, vridstark och pigg på höga varv. Synd att inte BMW har någon turbomotor.
PowerMac:
Somliga går igenom livet bittra...
Många E46 ägare verkar väldigt bittra mot just E90, undrar vad det beror på?
Bitter över att just deras bil är ersatt av en nyare modell?

No More Limits!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.