AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.940

Är verkligen E90 något att ha?

Sida 3 av 7
christer.n:
Skön inställning, funderar på att göra samma sak om jag bestämmer mig för en 330 coupe...

No More Limits!
Jag hade 195:or på första 320 E46 och 205:or på 323ci och 320 2.2 och dom vandrar verkligen i sidled. Har kört mycket 330 E46 då jag var väldigt nära att köpa en sån i vintras och att köra den i farter över 170 var inte kul den kändes orolig. Jämfört med E90 så är E46 inte alls lika stabil.

E46 är ju känd för att vara spårkänslig, och väldigt känslig med framvagnsinställningen.
Både farsan och jag lämnade in våra bilar för att dom skulle åtgärda detta, men det blev ingen skillnad.

Sen beror det väl helt enkelt på hur känslig man är. Och vad man kör på för vägar. Att en E46 med 225:or fram inte är spårkänslig låter konstigt, men då har du väl en perfekt inställd framvagn.

No More Limits!
wendtan:
Vet inte om vi talar om samma gnissel, men vi var flera som fick problem med gnissel när framrutorna hissades upp.
Det var ett känt problem hos BMW på 99:orna.

No More Limits!
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Snackar vi E46 eller E90???
Har precis suttit och räknat på en 330xd tycker den blir nog så dyr ungefär som 530d. blir kul att få se kombin funderar starkt på en sån.

Men nya lexus is 250 såg inte dum ut den heller.
christer.n:
Vi snackar båda...

No More Limits!
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Jag tycker det är viktigt att du köper 18" med 245 bak och 225 fram annars tycker jag att bilen blir instabil, även sportchassi är att föredra. Jag provade en 325 med 17" idag och tyckte det var stor skillnad, särskillt i höga farter. Även när man bromsar in från höga hastigheter är det gött med så låg profil och breda däck som möjligt.
Tobbe_E90:

Dom ska funka i vanligt vardagsliv också, väldigt låg profil på däcken gör inga underverk för komforten..

Jag funderar på att köpa dom fälgarna som sitter på Stcc´s pace car. 18" turbinliknande fälgar eftersom jag aldrig får nått pris på på M-fälgarna.
BMW har noll koll på sina E90 fälgar, dom 18" fälgarna finns inte med i fälggalleriet på bmw.se utan endast i E90 Tillbehörskatalogen och M-fälgarna finns på bmw.se sen över en månad men ingen på BMW Sverige vet varken pris eller om det överhuvudtaget går att köpa dom utan M-paket.

No More Limits!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport

Kan du länka till nya M-fälgarna som passar E90?
Andre:

Länk

Länk

No More Limits!
Ni
221
Nick3
318i-91
tycker att e90 är tråkig invändigt mätarna har flyttats isär och instrumentbrädan planats ut mycket tråkig. E46 känns mycket trevligare invändig och e90 har ju inte några som helst roliga nya grejer utan det känns som en försämrad upprepning dom kunde ju fixat mätarna lite snyggare och klimapanelen med manuella vred...Har en kompis som har en e90 inte imponerande för 350000:-utvändigt är den väl helt ok förutom baklysena (hoppas verkligen det finns snyggare lysen att få tag i)och ja 18" ett måste med mindre ser det ju ut som en leksaksbil...
Får väl hoppas på en snyggare 3serie vid nästa karosserie.

Bmw für alle
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Har du kört E90? Det är då dess starka sidor framträder. Min uppfattning om E90 är att den är så bra att jag inte skulle dra mig för att köpa den även om dess exteriör var ful som en rutten potatisåker. Sitter jag bakom ratten är det de som jag kör om som får lida av den fula exteriören, inte jag. Nu tycker jag inte att E90 är så ful, men E46 är snyggare. E90s interiör tycker jag är lika snygg som E46, fast på ett annat sätt.
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Det är ju alltid så med nya modeller som man jämför med föregående.
E46 är en modell som har blivit gammal men håller stilen ännu,jag tycker att E90 skall synas som en helt ny modell av 3 serien.
hade man köpt en -04 så skiljer den sig inte mycket från en från -98 när det gäller utseendet.
När E60 kom tyckte jag att den var riktigt ful,men nu har man vant sig och tycker att den är nästan snygg.
73
HåkanW
325i (E90) -05
Är det inte lite klassiskt att när BMW släpper en ny modell så väcks det känslor.
Jag gissar att det är ett av de syften BMW har med nya modeller.
För övrigt så fick jag min egen E90 för snart en månad sedan.
Utseendeässigt så gläder det mig att det är blandade känslor runt nya E90.

Körupplevelsen!
Min bil har aktiv styrning, sport chassi med Bridgestone 18" ( Run Flat )
Under ett par veckor körde jag på original 17" med Michelin.
Skillnaderna mellan dessa två olika däck är som natt och dag.
Med original 17" var bilen väldigt stötig och understyrde lite för tidigt när det började svänga. Dessutom var det ett rätt högt vägljud inne i kupén.
(Jämfört med X5:an som jag hade )
Nu konstaterade jag att Michelindäcken är symetriska i sitt mönster, och dessutom rätt hårda.
I förhållande till Bridgestonedäcken som är lite mjukare och Asymetriska så fick jag en bil som låg avsevärt bättre på vägen, tystare och betydydligt stabilare på krokiga vägar.

Så att provköra en demobil på BMW och sedan göra en bedömmning gör inte bilen rättvisa.

Chassit för övrigt är väl något av det som imponerat mest på mig.
( Med 18" )

Sen inredningsmässigt känns bilen mer modern än E46. Men det är min helt egna uppfattning. Sportstolar med elstyrning lämna otroliga möjligheter att hitta en bra körställning. Det jag saknar dock är elstyrningen av ratten.
( Vilket jag inte beställde )

För övrigt så är jag otroligt nöjd med bilen.
Den har kanhända lämnat "busbils kategorin" med den nya designen. Men den är ädå betydligt roligare att köra än tidigare bilar jag ägt.
Nick3:
Låter som att du är lite avundsjuk på kompisen.
Ettan, Trean, Femman, Sexan och Sjuan har alla den nya instrumenteringen med endast hastighets och varvtalsmätare. E90 är den mest konservativa av dom nya BMWarna.

Vad mear du med manuella vred, det har väl E90 om man bortser från fläktstyrkan.

No More Limits!
HåkanW:
Hänger inte med riktigt, menar du att bilen var stötigare med 17" än med dina 18" run-flat?

No More Limits!
73
HåkanW
325i (E90) -05
Yes!
Michelindäcken är betydligt hårdare än Bridgestonedäcken.
Jag blev aningen förvånad när dom lagt på de nya däcken.

Dessutom blev det tystare i kupén.
Det har jag fått förklarat för mig beror på att
Michelindäcken är symetriska i sitt mönster.
D.v.s däcksmönstret ser lika ut runt om.
Bridgestonedäcken har ett asymetriskt mönster vilket då givetvis innebär att avståndet mellan "räfflorna" skiftar runt däcket.

Vetenskap....
Men det funkar
Ok, synd att jag har Pirelli då...
Funderar som bäst på om jag ska ha vanliga 18" eller köpa runflat. Tycker att mina runflat funkar helt ok, iof vet jag ju ej hur det fungerar med vanliga däck.

No More Limits!
73
HåkanW
325i (E90) -05
Frågan är väl egentligen vad du är villig att betala för däcken.

Jag har inte riktigt förstått innebörden av att köra på standard däck kontra runplat. ( Vad det gör med tekniken i bilen )

Men priset!
18" Runflat kostar per/st ca: 6 000:- hos BMW.
( Jag har inte kollat någon annan stans)

Standard däck är väl halva priser tror jag.

73
HåkanW
325i (E90) -05
Frågan är väl egentligen vad du är villig att betala för däcken.

Jag har inte riktigt förstått innebörden av att köra på standard däck kontra runplat. ( Vad det gör med tekniken i bilen )

Men priset!
18" Runflat kostar per/st ca: 6 000:- hos BMW.
( Jag har inte kollat någon annanstans)

Standard däck är väl halva priser tror jag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.