AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
32.038

Postväxel, hur säkert?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag ska sälja min bil imorgon, har köpt och sålt alla mina bilar kontant då det har kännts bäst med riktiga pengar ( ja jag vet jag lever kvar på medeltiden).
Personen som ska köpa bilen envisas med att ge mig postväxel eller banköverföring via internet, men eftersom vi inte har samma bank så ser jag inte direkt pengarna på mitt konto när han fört över dem.

Så nu till min fråga. Hur vet jag att hans postväxel är äkta och att där finns teckning för pengarna? Kan jag bli blåst? När kan jag hämta ut pengarna? Jag vill inte ha pengarna via mitt konto utan direkt i handen då jag ska till Tyskland och köpa ny bil.

Tacksam för tips och svar.

P.S Detta är inte min första bilaffär, utan min första affär utan kontanter inblandade, det är därför jag e rädd att sitta utan bil och utan pengar. (Nån gång måste man ju kliva in i 2000-talet) D.S

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Gå till din bank tillsammans med köparen och lös in postväxeln på plats så blir det garanterat inte några problem! Postväxlar har för övrigt vattenstämplar precis som sedlar, så det kan ju vara en bra första koll :)

Förra bilen såldes mot postväxel+kontanter, och nuvarande köptes för postväxel+kontanter, utan några problem. Tycker att det funkade smidigt och bra, men för maximal säkerhet - lös in postväxeln tillsammans!

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Säkrare än pengar, bara den som den är utställd på kan lösa in den. Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Post/bankväxel kan även överlåtas på tredje person om man skriver det på baksidan av växeln.

mvh

528:Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kalle: Det är en ganska stor summa pengar (ca 150 000) , måste man inte förbeställa? Köparen hävdar prompt att hans bank (Föreningssparbanken) måste ha minst en vecka på sig.

Förbeställning är nog att rekomendera. Inte många banker som vill sitta på för stora summor med tanke på rånrisken.

/Udo Dirkelsniff

Länk
-Bjudko-
Tror de sa 3 dagar när jag skulle lösa ut en på Nordea och växeln var på mer än 30 papp.
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Post/bankväxel behöver man inte förbeställa. Den får du direkt över disk på banken.

Större mängder kontanter måste dock förbeställas. Men varför man skulle använda kontanter för stora summor när man kan göra upp affären på banken eller använda en växel förstår jag inte. Innebär bara felräkningsrisk och rånrisk.

Om möjligt gör upp affären på banken genom en direkt överföring till ditt konto.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Platypus: Läs det första inlägget en gång till...

___
//Ulf
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det finns alltid möjlighet till större kontantuttag i storstäderna och då du bor i GBG så är det inga problem. Varje bank har ett kontor som har möjlighet till större uttag. Dock varierar de kontor från dag till dag pga av rånrisk.
Då du skall till DE så kan du ju ta ut en del av växeln i EURO, en del i dollar och sista i SEK. Gå sedan och växla resterande till EURO.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Herr Gaspedal,

Om du ska ha kontanter måste du förbeställa, men varför ska du ha det? Lös in postväxeln direkt till ditt konto istället, då behövs ingen förbeställning. Eller så ber du bara bankpersonalen kontrollera så att postväxeln är OK, sedan kan du ju lösa in den senare när du fått dina förbeställda pengar.

Mvh,
Kalle
_______
En kompis till mig jobbade på TV3 förut med TV-programmet "Efterlyst"

Där gjorde dom ett inslag om förfalskade postväxlar som tydligen inte var alldeles ovanligt trots vattenstämplar och liknande

Så absolut säkrast är att genomföra affären på banktid med en postväxel som ni tillsammans går in på din bank med och sätter in på ditt konto

Har ni inte möjlighet till det så se till att genomföra affären innan kl 17 en vardag så du kan ringa det nummer som står på postväxeln och kolla så det finns täckning för den och att den ställts ut av det kontoret med det datumet.

Det är på detta sätt t.ex Forex genomför kontroll av postväxlar
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kalle: Jag behöver pengarna i kontanter då jag snabbt och smidigt ska kunna växla in dem på forex. Jag köper nämligen bil av en privatperson därför så tycker jag det blir smidigast att dyka upp med kontanter. Euro tar inte så mycket plats. =)

Smidigt men också en viss risk att ha 150 000 i fickan...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Herr Gaspedal,

Sorry, missade stycket om att du ska raka vägen till Deutschland och köpa nästa bil! Då måste du mycket riktigt förbeställa pengarna på banken om du inte går till det kontor som för dagen tillåter stora uttag.

Mvh,
Kalle
_______
Du kan väl skicka in pengarna på ditt konto och sen köpa euro hos forex med visakortet....
BraMotorVerkstad
Checker (växlar?) som visar sig sakna täckning kan göra att banken efteråt kräver tillbaka pengarna från dem som fått pengarna - inte från den som ställt ut den falska checken!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns ett telefonnummer på växeln som man kan ringa och kontrollera äkthet.
Se till att den är utställd på dig, alternativt skrivs över på dig på växelns baksida.
Bäst är såklart att ni tillsammans knallar in på din bank och löser in den, då vet du att pengarna kommer till ditt konto.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Betalar ni via internet kan väl köparen hämta bilen dagen efter han har satt in pengarna? Det är ju bara att skriva ett kvitto som båda skrivit under.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Gick affären bra, Herr Gaspedal?

M V H Johan

Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Affären gick åt skogen. Han fick inte köpa bilen för sin pappa. Jag tycker det är fruktansvärt oseriöst från köpares sida att säga att han ska ha bilen men inte konsulterat sin far innan, speciellt när jag varit schysst och släppt 15000kr på priset och tagit mig stor tid.
Men men, det finns många clowner och jag kommer garanterat stöta på fler.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.