AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.079

bas i E46

Sida 1 av 2
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Jag har en original business cd spelare i min e46:a och vill ha bättre bas. Jag har kollat fram och tillbaka på forumet och blir alldeles yr i mössan av alla tips och för en novis som jag i detta ämne är väl det då inte så konstigt kanske.
Min fråga är: Funderar på att installera en baslåda till originalcd´n via ett 250w slutsteg (har förstått att det inte är lågnivå på cd´n och att det går att fixa med en omkopplare...), kan man få ett relativt bra bastryck då? Eller ska man byta ut originalspelaren mot en Pioneer DEH-P6700MP som jag har. Är väl inte så främmande att byta trots att interiören får sig en törn... Kan nämnas också att jag har skidlucka med borttagen plåt. Ska man vända högtalaren mot luckan och vilken typ av låda är bäst för detta ändamål?
Väldigt tacksam för ett tips.

$
Har du en skidlucka så monterar du antingen en sluten låda eller en portad där både element och port spelar in mot kupén. Täta runt högtalaren så ljudet bara går in i kupén så får du mest utbyte av det hela. Att bara byta stereon gör knappast nån skillnad på basåtergivningen i bilen.

FP
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Ok, thanx...

Min bil:
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Se till att lådan är tät mot ryggstödet genom att skruva på lister runt kanterna så du får ca5-10cm i avstånd. Om du får bra bas beror ju på bas och steg , 250w tycker jag låter klent om det inte är ett värstingsteg.
Om det är 250 riktiga watt som går in i högtalaren så är det knappast klent...) Fast från specar på pappret och dit kan det vara en bit förstås i många fall.

FP
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Så med ev. ett värre steg och en låda tätt mot baksätet så kan man behålla original cd´n och få ett bra ljud ändå?

Min bil:
Länk
Visst, alldeles säkert.

FP
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Har fått tag på en hemmabyggd portad låda på 65L. I den sitter ett GAS Silver 12" element på 350w och 4ohm. Verkar vara ett rejält bygge, stoppning på alla innerväggar. Passar precis i bakluckan mot ryggstödet.Han vill ha 700:- för den...
Ska man slå till?
Hur pass kraftigt steg behövs för att driva den?

Min bil:
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Som jag skrev så räcker 250W om det är ett bra steg , vad är det för märke/modell på steget?
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Road Gear RGMF-1250 heter det visst....

Min bil:
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är för klent för att du skall få ut max ifrån basen.
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
ok, då får vi uppdatera...
vilken effekt bör man upp till?

Min bil:
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Se din andra länk
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Ett slutsteg med en "High Input" kontakt (5 stift) kan alltså kopplas direkt till t ex en bakhögtalare för att få signal?

Finns såna kablar att köpa hos vanliga radiohandlare?
Löder man fast kabeln på högtalarens kontakt?

Min bil:
Länk
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Har nu testat att koppla in mitt (lilla) steg till baslådan: Ström, jord, remote till vit/lila kabel och även kopplat in den speciella kabel till "high input" som följde med steget. (hittade den...) På den är 5 kablar varav 4 till högtalare och en till jord. Kopplade jorden till jord och två av kablarna (+ och -) till höger bakhögtalare, (brun och blå tvinnad kabel).

Problem: Steget lyser men det bara "poffar" svagt ur lådan (elementet), även när stereon är avslagen men tändningen är på.
Vad är fel? Kan steget vara så svagt att det inte alls orkar driva elementet eller har jag månne kopplat nånting fel? Ska kanske även de andra högtalarkablarna kopplas in till vänster bakhögtalare?

Min bil:
Länk
Nja, det borde spela om det kommer signal in och steget är friskt. Om steget så bara är på 50-100W så borde det spela rätt så bra faktiskt.
Att tänka på är att högtalarutgången på nästan alla nyare bilstereo (alla som påstår sig ha mer än 2x5W uteffekt) är bryggkopplade vilket innebär att utgångarna har likspänning (= halva matningsspänningen, c:a 6V) i förhållande till jord. Om man då kopplar in sig direkt på en ingång, t.ex ett externt slutsteg) där ena branchen är jordad kommer slutsteget i stereon att i bästa fall slå av (gå i protect mode) och då kan resultatet bli nåt sånt här.
Normalt bör en "high level" ingång på slutsteget vara galvaniskt isolerad från chassi (jord) för att förhindra detta problem men alla är bevisligen inte det. I vissa fall kör man sönder slutsteget i stereon om man har otur med liknande inkopplingar, försiktighet är att rekommendera.
Spelade det fortfarande bra ur högtalaren där du samtidigt tappade av signalen? Isf är det lugnt, och nåt annat som inte stämmer med inkopplingen.

FP
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Originalhögtalarna låter precis som vanligt...
Corny...

Min bil:
Länk
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
Kan även nämna att "poffandet" kommer med jämna stötar hela tiden...

Min bil:
Länk
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
liksom pulserar........
... å det försvinner när man kopplar bort stiftkontakten till högnivåingången....

Min bil:
Länk
Jo det brukar det göra. Slutar det när du lossar de brun/blå trådarna?
Det känns som ingången inte är isolerad från jord osv. En "quick and dirty" lösning att testa är att ta ett par elektrolytkondensatorer och lägga in imellan, en på varje tråd, pluspolen på dessa vänds mot högtalaren. Tag t.ex ett par på 100uF/25V och testa, kostar inte många kronor. Alternativt testa med tongenerator eller annan signalkälla på samma trådar, helst en batteridriven sak som är helt isolerad från bilen osv. Får du ton/ljud då så är det som jag beskriver ovan.

FP
zt
80
zteine
E71 X6 40d -13
och om så är fallet då bör jag........?
som sagt, är man novis så är man...

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.