AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.048

e46, min motorlampa, den gula lyser. Avgasvärden ! hur kan man åtgärda det ?

Sida 1 av 2
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Behöver hjälp med min lampa som lyste igår, vet inte anledningen till varför, står på instruk.bok att avgasvärden är inte rätt , kör till närmaste bmw...är det nån som vet nåt om detta !!? det är en e46...

BMW - Bil Med Wingar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Med lite flax så hittar en BMW verkstad detta fel direkt...I annat fall så kan det ta "flera månader" innan man till slut hittar felet..Allt ifrån luftmängdsmätarfel till lambdasondsstrul eller fel på någon slang(hål eller dyl.)..T.ex.

Mvh Janne.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Hejsan Janne

Jo jag har bokar tid hos bmw den 1 sept. Men är det ofarligt att köra med lampan lyst hela tiden !? samt jag hade detta problem tidigare o då sa bmw att det fanns smust i avgas röret...så de nollställde det samt fick ut smutsen, men nu lyste lampan igen....

BMW - Bil Med Wingar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm..."smuts i avgasröret"(antar dem menade svartsotig i avgasröret)...tyder ju på att motorn går för fett,dvs får för mycket bränsle o dålig förbränning m.a.o.
Dvs fel på insprutningen eller tätt luftfilter..t.ex.

Kollade BMW t.ex luftfiltret då?Eller stiften?

Om det är ofarligt att köra så länge med denna lampa lysande?Jag törs inte svära på att det är "ofarligt"...beror på vilket sorts fel det är..

Mvh Janne.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Alltså kan det vara för mycket olja eller för lite !? för att varje gång jag startar bilen så varv mätaren flyger upp till 3 o det hörs som en diesel bil men sedan sjunker den snabbt och är normalt igen. för mycket bränsle !? ,,,kanske borde byta till sportluft filter...

BMW - Bil Med Wingar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja..Inte ska du byta till sportfilter,blir inte bättre av det iaf,räcker med ett nytt original luftfilter(om nu det nuvarande är skitigt)

Låter lite galet att den ska dra iväg på varvtalet till 3000rpm vid start,lite högre än tomgångsvarvtal brukar det bli vid kallstart men inte så högt,visserligen så har jag aldrig kört en 328 E46 så jag vet inte riktigt,men det LÅTER absolut inte rätt iaf.

Att den låter som en dieselbil vid start är "normalt",det tar en stund för oljan att komma upp till toppen där ventiljusteringen sker hydrauliskt med hjälp av oljan..Prova att göra en oljeservice så kanske det missljudet blir bättre/alternativt försvinner.

För mycket olja?...Det kontrollerar du på vanligt sätt,med oljestickan.

Det jag menar med för mycket bränsle är att av någon anledning så är din insprutning ej helt kurant när det nu verkar som om du har ett svartsotigt avgasrör..Dvs du bör låta en kunnig verkstad göra ett test på dels dina felkoder + att du gärna kontrollerar själv ditt luftfilter med hänsyn till "skitighetsgrad"...be gärna BMW kontrollera dina stift också för om möjligt ge någon ledtråd i ditt fortsatta felsökande...Även tändspolarna kan ge upphov till felaktiga avgasvärden,vilket en verkstad ev kan ge besked om,din bil borde iofs då gå ojämnt och allmänt taskigt om det börjar bli fel på någon tändspole..

Jaja...lite fler tips blev det iaf :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tänkt lite till nu :)

Det där med "dieselljudet" vid start av maskinen har nog att göra med att varvtalet på din maskin går upp så högt vid just starten där det inte är speciellt nyttigt för en maskin att gå upp till dylika varvtal+att när oljan "inte är uppe vid toppen" på studs så får du missljudet som ett brev på posten..

Försök hitta felet med ditt alldeles för höga varvtal vis start så tror jag att du får bort en hel del av dina nuvarande fel...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En sak till...Om/när du vet vad som felade så återkom gärna hit o berätta det :)

Blir liksom lite mera användbart detta forum då..Bara en stilla önskan från min sida..

Mvh Janne.
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Haft samma problem jag med, med en STOR skopa tur så hittar din BMW verkstad felet direkt... istället för att slarva bort tiden och delar och dina pengar på annat som inte har med felet att göra (som Borgsbil i Vällingby gjorde på min bil).

I mitt fall var det luftmängdmätaren som hade pajat...

Måste vara ruggigt dålig kvalitet på luftmängdmätarna till E46, jag tycker det borde vara garanti eller goodwill på det där. Hört talas om många som fått byta den.

Sen tycker jag BMW´s diagnossystem måste vara det sämsta som finns eftersom dom inte kan se vart felet ligger med hjälp av detta.
parolof
vet nån exakt vad som brukar gå sönder i luftmängdmätaren?? är det p.g.a sportfilter??
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Vad kostar det att byta luftmängdmätaren då !? jag har inte tid förrän 1 sept gällande problemet hos BMW, men jag hoppas att de hittar den direkt....

Jag återkommer med svar 1 sept om problemet...och vad som har skett...

tack alla för tips o råd

BMW - Bil Med Wingar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gissning på pris på en ny lmm>>Ca 3'-4'...Går ju att hitta en på skroten också för kanske en tredjedel av det.

Inget svårt jobb med detta byte...En kvart kanske med lite otur :)
Viss reservation att man måste in på verkstaden för att "programmera om" den(vilket en del säger)...

Mvh Janne.
pzytekz
Fick samma problem igår (torsdag) att motorlampan lyser och började forska i det hela. Insåg att jag inte är alltför duktig och hittade inget direkt så ringde jag BMW verkstaden och dom råkade precis få en avbokning och kunde ta mig direkt. Däremot när jag startade bilen igen idag (fredag) så var lampan borta. Trots det åkte jag dit för att iaf få ett konstaterande vad det kunde ha varit. Dom tog in den för diagnostik och kom fram till att "insugningsslangen" hade fått en spricka och borde helst byta den. Javisst för jag åker på semester på söndag. 1 timmer senare var allt klart och fixat.
Pris för detta blev 412kr +moms för insugningsslang.
Totalt 1016kr med moms och arbete samt klammer, ring, bälg och övrigt som behövdes.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Hallå Pzytekz

Aha oki, hoppas det blir så för min del också att det är bara insugsslangen,

för att första gången lampan tändes så åkte jag direkt till bmw det var då jag skrev ett inslag om detta att de var så generösa att de fixa det utan kostnad, men det var bara nollställning samt snabb kontroll om vad det kunde vara

men efter 2 veckors körning då lyste den igen, och då boka jag tid och så skulle de kolla på det igen..och läsa av den o hitta felet....

BMW - Bil Med Wingar
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Samma problem med Fruns 318 -00
har varit hos bmw 6ggr samma fel symtom varje gång men dom kan ej svara på vart felet sitter.deras gissning är lmm,lamda eller tändspolar men att prova sig fram blir dyrt.dom har släckt lampan varje gång och den håller sig släckt ett tag efter varje gång. ibland några dagar och ibland några veckor..

Någon som har nåtot svar på det här med lampan eller är det ett mysterium :)

Fel beskrivningen som man läser ur datorn är "för mager blandning"

Jag har sökt beg lmm på alla skrotar utan att hitta någon så det verkar ju vara åtgång på dem

MVH Robban
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

robban bagio>>>>Lmm tror jag på....OBS! TROR.

Som sagt,verkar inte vara någon "höjdarkvalitet" på lmm till iaf E46:or av -00 årsmod.

Mvh Janne.
mo
9
moove
320D-09
Min 318-02 fick gula motorlampan tänd idag så ett besök på BMW verkstad resulterade i att tändspolar skall bytas då analys visade på överslag i tändspolarna.
Detta resulterar naturligtvis i att bränslet ej förbränns riktigt !

Mvh

Ci
531
CiM
325ciM-04
jiiiiiiiiises.

någon som vill köpa en fin 325-a? :-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

moove>>>Lite nyfiken bara :) Får du detta på garanti?
Hur långt har den gått?

Blir ju "hyffsat dyrt" annars om alla fyra ska bytas "ur egen plånbok" s.a.s.

Mvh Janne.
mo
9
moove
320D-09
Hej Janne T,

Bilen gått 6700mil och garantin gått ut så jag får pröjsa själv men tror inte det bir så dyrt.
Man byter en eller två tändspolar.
Allting är ju relativt.
Har inte fått fakturan ännu !

MVH

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Två tändspolar kostar väl i runda slängar ca 1400kr...skulle jag tro.

Visst,egentligen inga summor naturligtvis om det räcker med att bara byta dessa...Vilket jag tror och även hoppas på ska räcka för att släcka denna lampa.

Lycka till!

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.