|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
-Bjudko- |
Halvrisiga E30 med 6er som tenderar att ligga i priser under 10 papp till unga killar på landet. Sen fina exemplar av ovanligare bilar som cab |
|
Kan nog hända ett det är e30 o. e36 coupé som är mest eftertraktad bland oss ungdomar. Alla som jag känner som är intresserade av BMW talar alltid mest om just dom modellerna. Även om jag själv nog är mest lockad av 525i e34 med 24 ventilaren. |
|
|
Det är alltid utbud och efterfrågan som avgör. Många här verkar tro att besökarna på det här forumet eller personer i den egna umgängeskretsen är representativa för Sveriges befolkning. Så är det långtifrån. Störst efterfrågan är det på relativt nya bilar, 1-3 år alltså nuvarande design, med hyfsat bensinsnåla motorer. När bilarna är alltför nya är det svårt att sälja dem privat eftersom många känner sig säkrare när de köper hos handlare och dessutom ofta får lite garantier. På dessa bilar finns det också ett ganska normalt utbud. På lite äldre bilar, 4-8 år, finns det för tillfället ett onormalt stort utbud på grund av importen. Detta gör att de är svårsålda, framförallt de större modellerna eftersom personer med gamla bilar verkar vilja ha små bilar eller kombi. Gamla bilar varierar väldigt mycket i skick. De riktigt fina exemplaren går säkert att sälja till entusiaster. Om de är lättsålda vet jag inte, men jag tror att de upplevs ganska lättsålda eftersom det finns intresse för dessa bilar och det inte gör så mycket för säljare om det tar någon månad att sälja bilen då man ändå har en bruksbil. Enligt ovanstående resonemang är alltså e60 och e46 facelift lättsålda för tillfället. Nästa bil som blir svår att sälja är e46an, när e90 blir vanligare, eftersom den ligger efter e60 i fas. |
|
| Problemet är priset när det gäller E60 och till viss del e46, därför tror jag att 1-serien är den bil man lättast blir av med. En 116i begagnad borde ligga en bit under 200k och är därför tillgänglig till en mängd människor. Någon på forumet sålde sin på under 24 timmar om jag inte minns fel. | |
Gemini__ |
BjörnB: Om du inte redan vet om det kan jag tipsa dig om ett trevligt reportage i senaste (nr.8) "AUTOMOBIL" där en M3 SE figurerar. En trevlig 968 CS är med också. Kanske kan vara intressant, eftersom du har denna klassiker i din ägo. Mvh: Thomas Länk |
Gemini__ |
Edit: Lite OT dock, jaja. |
|
Tack för tipset, Gemini! Ser till att skaffa den tidningen snarast. |
|
|
523 touring. Bra med utr och manuell låda. 316. Billig bmw |
|
|
Jag hade min X5 -02 ute på annons i 6 dagar ( Här ) Såldes över telefon. Jag fick pruta 5 000:- Däremot har jag under väldigt lång tid försökt sälja en E46 -320 -02 Med facelift. Känns hopplöst. |
|
|
En sak jag alltid undrat över är om det finns någon prisgräns var de flesta bilar blir mer lättsålda ? Under 200tkr ? 100tkr ? 300tkr ? Personligen hade jag inte råd till en bil för 250tkr när jag var 22år gammal, men nog till en bil för 120tkr, frågan blir då...Om det finns många som vill köpa bilar för 100-150tkr då är det ju ganska svårt att sälja en något år gammal "prestige bil" för 250tkr, det är ju bara äldre som kanske köper då, och vad vill de köpa ? Joo, en kanske ny bil :) Alltså, mitt resonemang är att jag skall inte sälja min 330Ci förrän marknadspriset är nere på 130-140tkr, då finns det kanske en hel hög med folk med "sitt första jobb" som har råd till den ? vad tror ni ? resonerar jag fel ? |
|
|
Tror e34 touring är ganska lättsåld. E36 touring? Någon som har erfarenheter av detta. -Phil |
|
|
HåkanW. Trodde det var X5:an som skulle vara svårsåld medan en faceliftad 320 (170hk) skulle säljas ganska enkelt. Men det kan också ha att göra med prissättningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.