|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är ute efter en E39 540 för runt ~100.000:- Har två heta aspiranter och ber er om råd om vilken jag kommer bli mest nöjd med. 540iA Touring -98 16300 mil vs 540i Sedan -97 17600 mil Låt säga att båda är likvärdiga i skicket och har liknande utrustning. (tror dock den manuella har mer) Kommer jag uppleva Touringen som "slö" och "krängig" jämfört med sedanen? Sen om man jämför i modellguiden så verkar 98:an slöare än 97:an, stämmer det och hur kan det isåfall komma sig? Jämför man sedan automat skilljer det 0,2 till 100 och touring automat 0,4 till 100 vilket jag tycker är ganska "mycket". Något annat jag ska tänka på när jag väljer? Nån speciell utrustning som är oumbärlig? :-) Tack för hjälpen! | |
andha45 |
Både komfort och väghållning är bättre i sedanen. e39-sedanens chassi är en unikt bra avvägning mellan komfort och sport, kombins är mer normalklass. Du ska absolut ha xenon, tycker jag, för halogenljuset på e39:an är milt uttryckt inte alls bra. Passar inte alls på en snabb och komfortabel bil. |
|
Mitt tips är att kolla hos BMW i tyskland. 540 är snorbilliga där nu. Jag såg en manuell 99:a för någon dag sen med 7000 mil en ägare och Europlusgaranti för i rurnda slängar 100k. Bilen i fråga har ett M-chassie, skinn, Aspensilvermet, mm. Den bilen verkar ha blivit såld direkt tyvärr. Priserna är i alla fall mycket låga och omsättningen verkar vara hög. Här kan du söka här:Länk |
|
|
Touringen. Automat och kombi är något du kommer uppskatta. Till en 540 SKA det vara automat! Men å andra sidan söker du en bil att köra ikapp med ska du så klart välja sedanen. Mitt tips: 540 IA Touring. BMW - För att det känns rätt! |
|
|
Fundera på hur mycket bagage du brukar ha och välj bil därefter. Utrymmet är mer värt en lite mer väghållning om du verkligen behöver det. Prutläge nu också. Folk är skiträdda för automatväxlade stora V8or som utan problem drar i sig 2 liter när soppan snart är upp i 20 kr/l |
|
|
Touringen är absolut inget jag behöver, de va bara de att den jag hittat låg bra i pris, lägre mil och var snygg. Igentligen är jag nog mest ute efter en 540i sedan med m-paket men dom är lätträknade för ~100.000:- |
|
| Dom enda E39:orna som inte total rasar i pris just nu är dom med M-sportpaket II. Det lär vara en populär bil även om ett par år gissar jag på. Fast 540 är nog ett väldigt tveksamt köp om man tänkte sälja bilen efter en kortare tid. Detta med tanke på det skyhöga bensinpriset. Vid 14 -16 kr litern så börjar nog "alla" snegla på Ford Fucus Flexifuel istället. ;) | |
|
PowerMac>>Total rasar är väl å ta i utan de bilarna som är nakna i utrustning samt fel färg/skum historik som går ner väldigt lågt i pris i sina annonser ;)= mvh |
|
| Dutta: Oki då... Fast erkänn att M-pkt bilarna håller värdet bättre och är mera lättsålda. :) | |
|
Jorå visst håller de värdet bättre men eftersom säljaren av bilen oftast betalat mer för en bil med M-pkt så går det liksom plus minus noll på något lustigt sätt,eller??..Förövrigt är ju M-pkt riktigt tjusigt på E39,nästa bil kan bli en sådan om man hittar en utan rost vill säga hehee! mvh |
|
|
Sedan är snyggare... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| En BMW hanlare väderade M-pkt till mellan 10 - 15 tusen när jag frågade. Fast på blocket tycker jag att prisskillnaden är större. Sen vet man i och för sig inte slutpriset på bilarna. Men en mera lättsåld bil borde rimligen innebära ett högre pris? | |
| Handlare skall det stå. | |
|
PowerMac>>Du har så rätt i det du skriver och man vet ju inte som sagt inte slutprisena på bilarna. mvh |
|
andha45 |
Jag tycker e39:an gör sig bäst som sedan. Komfort och vägegenskaper är ovanligt bra, kombins mer ordinära (den har ju t o m fått kritik för att vara farlig i väjningsprov...). Kombin är rätt trång (samma mått som V40) också. Personligen tycker jag också sedanen är snyggare men många gillar eller behöver kombin. |
|
Ah, jag har bestämt mig för sedanen. Nu gäller det bara att hitta en manuell med rätt utrustning till rätt pris. Mina krav på utrustning är: Facelift AC Sänkt Snygga fälgar |
|
|
Touringen har en sämre/enklare bakvagnskonstruktion än Sedanen tyvärr, därav de sämre väjningsresultaten. Jag tycker du ska köpa en -99 eller nyare, dessa har Vanos som ger betydligt bättre drag på låga motorvarv - höga mellanvarv. En liiten soppabesparing kan det också bli. Mvh |
|
|
Sänka, byta fälgar och facelifta går ju i värsta fall göra själv, fast det är ju skoj om det redan sitter där. Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
| Inga problem att göra själv men oftast är dom utan den utrustningen inte så mycket billigare så det motiverar att göra de själv. | |
andha45 |
99 har ca 40 % längre serviceintervall också, sparar en del särskilt om man kör mycket. |
| Problemet verkar nu vara att hitta en snygg växlad för rimlig peng... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.