AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.375

Etanolfrågan-hur gör man?

Sida 1 av 2
fjamsetramsa
Vad är det som hindrar att man kör på Etanol??
vad behöver man ändra på i motorn? tändningen?stift?ngn med erfarenhet??
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Du bör/måste höja bränsletrycket nåt kilo, ca 4-5 bar bör det ligga på. Det är i stort sett det som behövs, möjligtvis byte av lite slangar och filter. Bara att inhandla btr och tuta och köra !

Annars kan du ju köra på inblandning, då är det inte säkert att du behöver göra nåt alls. Många kör med 30-40 % inblandning utan att ha gjort nåt alls.

MvH Thomas
kilroy
Det finns för tillfället ett flertal olika trådar om etanol som fordonsbränsle, skrivna av olika författare. Sök på etanol eller E85 så hittar du dom lätt.

Läs och begrunda...

Mvh kilroy

"Det finns två slags kvinnor: de som alltid pratar och de som inte kan hålla tyst"
hej cypherX
hur gör man för att höja bränsletrycket då???

m.v.h. malleboy
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
malleboy: du behöver en justerbar bränsletryckregulator (BTR).

Spana in Länk för mer info om konvertering.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
fjamsetramsa
Drar det mer änn bensin då då??
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Yes. Om du kör enbart på e85 så kan du räkna med att förbrukningen stiger med ca 30%. Å andra sidan så är e85 såpass mycket billigare så man sparar pengar ändå.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
var köper man en bra ställbar btr då och vilken typ ska man ha, progressiv eller? på bsr:s btr som dom säljer så står det så här ---> En progressiv bränsletrycksregulator 1,2:1 ökar bränsletrycket i förhållande till insugnings/turbotrycket med ca 20%. Detta ger ca 5% mer bränsle genom spridarna. (funkar tydligen på en isnugsmotor med enligt vad dom har skrivit i texten)

men om det är en sån man ska ha så räcker väl den knappast till då bilen drar ca 20-30%mer, eller är det i "original" den flödar 5 % mer, eller ska man ha en linjär btr? känns som jag är ute och fumlar i mörkret och är tacksam om jag får lite hjälp att reda ut detta, funderar oxå på hur mycket mina spridare flödar och ifall dom räcker till, och finns det nåt chip som är anpassat efter e85 än?

hmm vad många frågor det blev ;) hoppas att det inte gör nåt att jag lånar tråden
Vad kostar det att tanka etanolen? ej intresserad att köra på den men jag bara undrar?

Min vackra Länk
Mvh Dragolito
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Personligen så tycker jag att man skall ta det lugnt och vänta,våra makthavare kommer förmodligen besluta att soppan skall innehålla 10% etanol (5% idag)...
Hur mycket inblandning av etanol kan man ha utan en konvertering?
--------------------------------------------------------------------------
Ps:I framtiden så får man käka mycket ärtsoppa och fjärta i tanken för att biljäveln skall röra på sig!

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kika på denna. En hel del BMW-användare om man ger sig tid att använda sökfunktionen på forumet.

www.etanol.nu
po
35
pontuz
325i - 94
Hej.

Jag har nu kört med 100% e85 i min e34 520 i någon vecka ca 70 mil, och det har funkat klockrent (änså länge). det jag gjorde var att sätta dit en "btr" och byta bränslefilter. så nu tankar jag för 6:99:-/L =).
in
438
inkognito
E34 535-92
Den kan ju bli knepigare att få igång när det är kallt, om man kör på ren etanol.

/Stefan F
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Ett styck ntc-motstånd på 4.7k ohm i serie med rätt tempgivare.
Och en termobrytare eller en manuell brytare parallelt med ntc-motståndet. Allt monteras på kylarslangen bakom kylaren.
Hur enkelt som helst.

Björn Johansson Hova
"Hova" du menar att detta ska räcka för att lösa kallstarsfrågan eller vad syftar du på?
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Betvivlar jag starkt, tyvärr !! Funkar kanske på vissa, men min bil går jä---t dåligt på ren e85, när den är kall då. Varm går den som normalt, men lite tråkigt att skutta som en känguru och kännas som en gammal 240 utan choke när det är 25+ ute. Har iofs inte testat motståndet än men tvivlar på att det avhjälper mej.
Däremot kör jag med lite inblandning på 25% bensin och då funkar det bra, drar ganska lite oxå så som det är nu sparar jag ca 1.50kr/mil jämfört med ren bensin.

MvH Thomas
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Jag syftade på kallstarterna, ja.
Det fungerar genom att man "lurar" motorstyrningen
att motorn är kallare än den är, och då ger den en fetare
blandning som gör att motorn startar utan problem.
Men det ska tilläggas att när det blir
minusgrader så blir det nog lite problem,
då behövs motorvärmare eller en inblandning av bensin.
Det experimenteras en del med olika lösningar på förvärmning
av både etanolen och insugningsluften.
Vet ej vilken lösning som fungerar bäst. Det får man prova ut själv vilken som funkar på sin egen bil.
www.etanol.nu är en jättebra sida som behandlar frågor om E85.

CypherX. Har du provat att smyga upp inblandningen av e85?
Det har jag gjort. Det fungerar finfint för mig.
Hälsningar Björn Johansson Hova
Jeppe W
Björn; man låter alltså termistorn koppla bort det extra motståndet när rätt temperatur uppnåtts? Alternativt slår av strömbrytaren när motorn blivit varm?
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Man kopplar ntc-motståndet i serie med originalgivaren.
Strömbrytaren kopplas parallellt över ntc-motståndet.
Kan mejla ett kopplingsschema om du är osäker.
Eller kan man lägga upp det på denna tråd på något sätt?
Hälsningar Björn Johansson Hova
ja det vore intressant med ett kopplingsschema
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Har mejlat ett kopplingsschema till Sjöö.
Björn j
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.