|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
E36: Om man tömmer nu convertern när motorn är igån tar inte oljekylaren eller lådan stryk? Sen när man fyller i oljan i tråget fylls då olja automatiskt in i oljekylaren och convertern? kan det bildas luft i systemet? Det är ju bra att veta sånt! Finns det inga fler som har en 328 automatare från 96 och framåt som kan kolla hur många liter olja det går i eran? Eftersom det står 10liter på min är det inte så att converten tömms på olja automatiskt då man tömmer den i tråget? Man tycker ju att det borde stå 3 liter som i dom andra! eller? MvH Bmw 4-ever |
|
|
[A5S 310 Z] har ingen oljesticka utan rätt nivå på oljan är när den rinner över från påfyllningshålet. Vid nästa byte ska jag testa att starta motorn och dra igenom samtliga växlar en gång för att se om det kommer ut mer, tack för tipset peter78w. Det är ganska tidsödande att fylla på olja i en automat då det bara går i kanske 2 liter, när det börjar rinna ut så stänger man påfyllningen, startar motorn och går igenom varje växelläge 3-4 sekunder och stänger av motorn till sist. Mvh |
|
|
peter78w: Du ska tydligen också ha [A5S 310 Z] -lådan enligt Länk så våra lådor rymmer totalt mellan 6-8 liter (med convertern inräknad). Convertern töms inte automatiskt. Mvh |
|
|
Oljekylaren är bara en kylslinga så den skadas inte Inte heller lådan eftersom du bara låter den gå tills det slutar komma olja, ett komplett oljebyte utförs så! Tänk efter, convertern rymmer åtskilliga liter, om du byter det du har i tråget.. sen fyller på med fräsch olja... så blandar du snabbt ut den nya oljan med gammal olja från conv samt kyl Viss convertrar har som sagt plugg, annars är detta enda sättet att tömma de på |
|
|
E36: Så att tömma converten måste göras genom att antingen ta bort pluggen (om sådan finnes) eller lossa en slang eller dylikt. Eftersom du vet detta måste jag oundvikligen fråga: Hur tömmer man convertern på en A5S 310Z? Någon som kan länka lite bilder med en beskrivning där man även tömmer convertern? Mvh Stephan |
|
|
E36: ok. Låt oss säga att jag tömmer allt olja i convertern och sen ska jag fylla på den igen med ny olja. Kommer oljan man fylller i tråget att fyllas automatisk in i oljekylaren och convertern? rob_t_j72: Japp det stämmer att vi har samma låda! med det är lustigt att det går 10liter i min. Kan det vara så att inte alla har oljekylare? Vad jag vet så¨ska oljan vara ung. 37 grader när man kollar om nivå. MvH Bmw 4-ever |
|
|
peter78w: Ärligt talat har jag ingen exakt specificering på lådans totala volym (om nån vet så skriv), Haynes brukar uppge sånt i sina böcker men inte Bentleys... =( Mvh |
|
|
Enl de listor jag har kommit över så rymmer lådorna bara 3 liter! Misstänker att detta bara är ett byte utan convertertömning MEN jag vill reservera mig mot mängden lite, eftersom ex Passaterna rymmer väldigt lite olja med komplett oljebyte så.. Ja, du fyller automatiskt oljekyl samt converter när du hällt i olja, eftersom pumpen suger och distribuerar ut detta i systemet Exakt hur du gör med din låda törs jag inte svara på, men automater brukar alltid ha ett oljekyl, oftast som slinga i nedre delen av bilens ordinarie kylare, titta så ser du nog slangarna Följ de till lådan, så du inte förväxlar de med motorns eventuella oljekylare |
|
|
Har också 310 lådan, orkar EJ byta olja själv, BMW har även någon grunka dom värmer upp lådan med för att få rätt nivå. Räknar man bort pris på olja så är dom inte så dyra på det jobbet, klart bättre än en GDS hall och allmänt strul.. Så, min åker in på BMW för aut. olje byte.. det mesta annat gör jag själv, men ibland äre skönt att slippa strul.. som man känner på sig i förväg dessutom :) |
|
|
Det borde finnas någon hardcore-autopowermedlem som har gjort detta! Vänligen tvätta bort oljan från händerna och skriv några rader hur man tömmer convertern :) i en A5S 310 Z (helst ;) ). Mvh Stephan |
|
|
Finns det ingen sådan här så får man kanske träffas 2st och genomföra det och kanske tom läga upp det som mekartips här på forumet. Någon mer frivillig förutom mig? MvH Bmw 4-ever |
|
|
peter78w: Vore riktigt trevligt! Synd att du bor i Jönköping! :) Slår vad om att det finns gamla autopowerrävar som håller inne på info! :) Mvh Stephan |
|
|
E36: Lådan [A5S 310 Z] rymmer garanterat mer än 3 liter, jag fick ut ca 4,5 liter med filterbyte. Mvh |
|
|
men det gör det alltid för filtret slukar en hel del olja då den är ny o torr. Stephan: ja det är lite synd det men kankse inom kort ska jag till Sthlm/Märsta och besöka några vänner så kanske kan man träffas ändå och fixa till det! Om inte du ska hit mot jönköpingshållet? MvH Bmw 4-ever |
|
|
peter78w: Jag ska inte mot Jkpgs-hållet, men du är välkommen hit! Jag mailar dig mina kontaktuppgifter så kan du höra av dig när du är på G. Mvh Stephan |
|
|
Enligt flera källor är A5S 310 Z samma sak som 5 HP 18 från ZF Länk Länk 5 HP 18 rymmer 7 liter totalt. Mvh |
|
|
Länk Länk Mvh |
|
|
peter78w: Har du bytt olja i din automatlåda ännu? Och i så fall, hur valde du att göra oljebytet? Jag har nämligen 750 mil kvar. Hoppades på att du berett terrängen :) ! Mvh Stephan |
|
| oljan skall pumpas i samtidigt som den gamla tappas ur, filtret "rymmer" ingen olja, det är ett nät! lådan rymmer runt 10 liter eller mer, rekommenderar att man lämnar in det till verkstad om man inte har rätt utrustning. | |
|
Har någon bytt olja i lådan ännu? jag har samma låda. byte i förr går men den har blivit helt skum efter det. satt i ca 3,5 liter men jag tycker de borde gå i mer olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.