AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.983

Byta olja i automatlåda lätt?

Sida 1 av 3
Hej!

Kan någon vänlig själ beskriva hur man skall gå tillväga för att byta växellådsoljan i en automat? Alternativt länka till lite fina bilder :) .

Var finns pluggen/arna, vad är storleken på pluggen/arna, hur många liter skall in?
Vilket är det rekommenderade bytesintervallet? Enligt checklistan så skall det bytas vid inspektion 2. Är det lämpligt att byta tidigare?

Sökning efter info har gett mig att man kan fylla på olika mycket beroende på om man byter ett filter. Var sitter detta filter? Svårt att byta detta filter?
Kan man jämställa svårighetsgraden vid lådoljebyte med motorloljebyte?

Många frågor men hoppas att ni orkar hjälpa till.

Mvh
Stephan

parolof
Länk
Parolof hoppas du kan hjälpa mig eller någon annan för den delen:
Jag har en automatlåda av typen A5S310Z enligt Länk. Därmed stämmer inte beskrivningen du gav mig: Länk med avseende på avtappnings/påfyllnadspluggarna!?

Var är avtappnings/påfyllnadspluggen? Det finns en fet bult placerad undertill på tråget. Jag antar att detta är avtappningspluggen. Men var är då påfyllnadspluggen? Realom visar inte detta?!
Jag blev helt ställd när jag stod i GDS-hallen :) .

Mvh
Stephan
Det verkar som att detalj nr: 9 är dräneringspluggen och detalj nr 7 är påfyllnadspluggen!?

Det som gör mig konfunderad är att den "lilla pannan" skall hålla 3 liter drygt.
Tillvägagångssättet är då tydligen enligt parolofs länk, men där pluggarna är enligt ovanstående länk till realom.

Kanske därför motorn måste vara igång enligt pelikanlänken för att lådan skall svälja allt?
Kan någon bekräfta??

Mvh
Stephan
Oj! Ber om ursäkt för min usla, osammanhängande svenska :) . Lite bakis. Skall stå:

Tydligen är detalj nr: 9 dräneringsplugg och detalj nr 7 är påfyllnadsplugg.

Det som gör mig konfunderad är att det lilla tråget skall innehålla 3 liter drygt.
Tillvägagångssättet för byte av olja är då tydligen enligt parolofs "pelikan"-länk, men med andra pluggpositioner.

Kanske är det därför motorn måste vara igång och lådan på neutralläge enligt "pelikan"-länken för att lådan skall svälja alla 3 liter vid påfyllnad?

Kan någon bekräfta??
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Utan att veta exakt vilken lådtyp jag själv har kan jag säga att jag råkade ut för samma sak på min 325 iA från 1994. Att tappa ur är lätt - ca 3 liter rinner ur. Byter man också filter går det i ca 5 liter. Att sedan få i ny olja är inte så lätt... Vi använde en oljekanna med böjlig slang och "tryck" för att trycka i ny olja, via en av kopplingarna som går till kylningen.

Senare läste jag att automatoljebyte skall överlåtas till fackman, och att det i en del fall är s k livstidsolja i lådan, d v s att byte inte behöver göras.

Lycka till!
parolof
kan tyvärr inte hjälpa dej, har manuell låda, hittade infon på pelikanparts som har en bra site
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
NahpetS:

Det syns inte men på RealOEM så är det nr.7 som är påfyllningspluggen, du måste ha en oljesug Länk för att fylla på med ATF-olja pga hålets placering.

Det du borde göra är att ta loss tråget (efter tömning =) ) och rengöra magneterna (köp gärna fler på Clas Ohlson Länk ) + byta filtret (finns bara hos BMW).

Köp 5-6 liter ATF dexron III Länk man lyckas alltid stänka ut mycket...

Mvh
parolof: Tack!

rob_t_j72: Tack!

Mvh
Stephan
Graf111: Såg inte att du svarat! Tack för dina kommentarer.

I mitt fall har jag kommit i kontakt med fyra olika automatlådor:
* A4S 270R (från Pelikan-länken)
* A4S 310R (från Pelikan-länken)
* A5S 310Z (från Pelikan-länken)
* A5S 300J (från RealOEM)

Jag har A5S 310Z. Denna låda har bara ett tråg. I parolofs pelikan-länk så återfinns två tråg som tas bort. Jag antar att det är någon av A4S 310R eller A4S 270R lådorna eftersom han hänvisar till dessa förutom min.
Graf111: Hade du två tråg?

Graf111 och rob_tj72:
Tycker det är konstigt att ett filterbyte skulle kräva större mängd olja i min låda (A5S 310Z)?
Jag menar, instruktionsboken specar 3 liter.

rob_t_j72: Varför skulle du ha köpt 5-6 liter olja för påfyllnad efter oljebyte + filter? Är det för att lådan kräver detta eller för att det spills ;-).

Tack för ert engagemang!

Mvh
Stephan

E3
1.828
E36
USA bilar
Finns ingen oljesticka för lådan på din bil?
Isåfall är påfyllningen enklast genom det hålet! (Ja, litet men ok)
Att mängden olja skiljer i olika uppgifter beror på hur oljebytet görs, ett alternativ, tappa ur oljan, fyll på nytt
Alt2, tappa ur, byt filter
Alt3 Tappa ur, töm även convertern, byt filter
Alt3 är givetvis det bästa och det rätta

På de allra flesta USAbilar, finns ingen avtapp, utan man tar ner hela oljetråget för att tömma, och där finns enbart ett sätt att fylla, just det, genom nämnda oljesticksrör
E36: Vad jag vet så finns ingen oljesticka. Tyvärr vet jag ej vad converten är för något :) samt var den sitter på lådan.

Mvh
Stephan
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Självklart går det åt mera olja när du byter filter eftersom filtret är torr, så den kräver lite extra för att den ska bli mättad av oljan. (stavas det så?)
Vad är converten?
Jag har själv hört att det går i 3 liter utan byte av oljefilter, men ska man byta den så går det i några extra liter!
Enligt BMW Vin Decoder Länk Ska det gå i 10,6 liter i lådan!
Hur får man ut dom där literna?
Eller ska man byta olja 3 ggr i 100mil intervaler?

MvH Bmw 4-ever
peter78w:
Din VIN-länk sparade inte ditt nummer om det var din mening? :)
Pytsar jag i mitt VIN nummer så får jag upp:
"....
Production FROM : 1991/10/01 TO : 1995/02/28
Engine M50
Engine Oil 6.50 Liter
Transmission Automatic
Transmission Model A5S 310Z
Transmission Oil 3.00 Liter
Rear Axle Oil 1.70 Liter
Coolant(w/o Air Conditioner) 10.50 Liter
Coolant(with Air Conditioner) 11.00 Liter
Brake fluid 1.00 Liter
Remarks :
...."

Kanske du menade kylarvätskan? :)

Mvh
Stephan
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Ok, det stod så här:

Production FROM : 1995/09/01 TO: 1997/08/31
Engine M52
Engine Oil 6.50 Liter
Transmission Automatic
Transmission Model A5S 310Z
Transmission Oil 10.60 Liter
Rear Axle Oil 1.70 Liter
Coolant(w/o Air Conditioner) 10.00 Liter
Coolant(with Air Conditioner) 10.00 Liter
Brake fluid 1.00 Liter

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Den oljan som rob_t_j72 länkade verkar ju riktigt billigt! Och det är ju från biltema. Om jag inte har helt fel så kostar riktig dexron III minst 100kr litern eller har jag fel?

MvH Bmw 4-ever
peterw78:
Köpte ATF olja, som hade minst Dexron III klassning (hittar inte kvittot!). Där var det 143 kr/litern.

Mvh
Stephan
peterw78:
Din låda slukar olja! Konstigt ... vi har ju samma låda ?!

Mvh
Stephan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Peter78w:

Det finns Longlifevarianter på ATF-oljor också, t.ex. Castrol Transmax

NahpetS:

Ofta rinner det ut mer olja än det står i instruktioner/specifikationer + att det gärna dräller rejält med oljesug.

Mitt tips är att spara din dyra ATF och gör istället ett extrabyte med Biltemas billiga ATF Dex.III + nytt filter och ny trågpackning (BMW) och extra magneter först.

Kör sen ett par veckor eller månader och gör sen det andra bytet med din dyra ATF + nytt filter och kolla samtidigt hur mycket skit de nya magneterna fångat - det kan ge en indikering på hur lådan mår.

Mvh
rob_t_j72:
Tack för tipset!
E3
1.828
E36
USA bilar
*Vissa moderna vagnar har faktiskt ingen oljesticka, så det kan mycket väl vara så att du ingen har (samma på ex Audi A6, VW Passat 95-)

*Convertern är turbinen/momentomvandlaren. Om du demonterar en autlåda så sitter det en stor rund "trumma" där du har kopplingen på en manuell låda. Vissa bilar har avtapp på converter, annars kan man lossa returen från lådan, dvs den som går till oljekylaren och sen köra motorn ett tag, då tömmer du convertern ganska bra, och den rymmer bra många liter!
Det är också en av anledningarna till att ett oljebyte kan kosta olika beroende på vilken firma som utför det
Se mina 3 olika alternativ för oljebyte

Valvoline ATF Dexron III 60:-/L Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.