AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.269

Automat problem E34

Sida 1 av 2
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Hej!

Jag har en 525tdsa -93

Ibland när man ska lägga i driven eller i backen så tvär dör den??

Jag har hört att det kan vara för låg tomgång. ligger kring
ca: 700v/min..

Jag har prövat lägga i driven samtigt som jag höll gas och på bromsen. men jag fick ge ganska rejält med gas för att den inte motorn ska dö.

Kan det ha med oljan att göra?

Men då borde den ju göra det alltid.

Kan någon hjälpa mig med mitt mystiska problem?

mvh// Josef
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du läser inte vad jag skrev i en annan tråd från dig...åk till BMW eller Boschverkstad och få tomgången uppställd lite till att börja med..återigen den ställs 50 varv åt gången...är pumpen slut i ställverket så brukar tomgången vandra...men börja med detta det är billigast 700 per minut är lite lågt
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan nog inte bero på tomgången då min automat inte har några problem alls med detta fast den kan ligga runt 600rpm ganska ofta...
Men sen vet jag ju inte om sexorna fungerar lite annorlunda...
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Oki.. Jo GTO80 jag har läst ditt förra meddelande. men jag ville ha fler tips så jag gjorde ett nytt forum med bättre rubrik.

Jag ska försöka komma mig iväg på verkstad å testa med tomgången. Jag bor ute i skogen så jag har 20 mil t.o.r till närmaste bmw/bosch verkstad så jag ville bara ha lite mer skinn på näsan innan jag beställer tid.

Så du tror det inte kan bero på gammal eller lite olja i lådan??

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Oj bor du i ödemarken...att ställa upp tomgången görs genom att bara plugga i datorn i kontakten vid säkringsboxen sen trycka på en knapp ett par ggr...tar 5 minuter..sen visst ok det kan alltid vara något annat tex pumpen och då blir du fattig...vad gäller lådan så ska du väl ändå ta och byta olja så du vet det är nytt..vad som händer med den om den är dålig är att den börjar slira eller att bara backen går.

När du står still är tomgången jämn då...rycker den något då du kör ??

Haas: Vi snackar diesel här...*S*
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Jepp. In the middle of nowhere!

Den går bra på tomgång, rycker inget eller beter sig kontigt och lådan går annars bra. När man kör så sköter den sig som den ska.

Den slirar heller inget på växlarna..
men jag ska nog ta och byta olja..

Kan det ha nå med momentomvandlaren att göra då??
Att den inte vill koppla ur när man trycker på bromsen? så då dör motorn istället.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
En automat driver hela tiden..men har du för låg tomgång så blir det för mycket motstånd för motorn när du lägger i växel...är faktiskt lika på manuell diesel är tomgången för låg så blir det en gungning på motorn samt tjyvstopp när du ska åka iväg
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Oki..

Jag har beställt en tid imorgon så ska vi se om tomgångs åtgärden fungerar. Mekanikern trodde också det var det problemet.

Han sa att Tomgångs iställningen försvinner varje gång man kopplar från batteriet.

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Där har han fel..för inte försvinner då min när jag tar bort batteriet
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Jasså..

Jag får ju se hur han lyckas imorgon då..
Om de e nån klåpare.

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ska du till BMW ?? För det bästa är Boschverkstad när det gäller diesel
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Ne. Det e en gubbe på orten som hade instrument för att fixa tomgången.

Han är väldigt duktigt annars vad det gäller elektronik.
Vet inte om han e auktoriserad bosch mekaniker.

Men får han inte till det så får han inga pengar av mig.
THAT'S IT!

Jag får väl höra av mig imorgon om det funkar som de ska eller om han har fått den å skära ihop.=)
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Godmorgon!

Han menade att det inte var det felet utan fel på bränslet ..

Jag ska prova byta bränslefilter.

Om inte de hjälper rengör jag tanken..

Annars kanske insprutningspumpen håller på att ge upp.
Men då borde väl inte bilen funka alls?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bmw525tdsa:

På dieslar brukar de flesta motorproblem ha att göra med bränsletillförseln, så din mek är på rätt spår. =)

Töm ut vattnet från bränslefiltret eller ännu hellre byt ut det, att rengöra tanken hjälper nog ingenting.

Som gto80 sa så är inte automaten något problem, att höja tomgångsvarvtalet kan hjälpa.

Annars är det ett typiskt symptom på en begynnande sliten insprutningspump om motorn dör när du ska lägga i en växel, om tomgången dessutom börjar svaja snart så är det definitivt dags för packningsbyte i pumpen... gto80 renoverade sin för ett tag sen för ~8.000:-? (=billigt)

Mvh
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om din tds stannar när du lägger i växel men går som du säger jättebra när du kör så har det inte ett skit med bränslet att göra..ett igensatt filter märker du då du kör den blir slö och orkeslös..om du nu byter filter så se till att få tag i ett som centrumpackning flertalet filtertillverkar har utav någon ogrundlig anledning slutat att sända med denna packning,och utan den gör filtret ingen nytta samt att det även kan bli starproblem..samt dra inte filtret hårt då får du snart leta filterhållare den är gjord i bakelit och det är tydligen ålderskänsligt så drar du hårt ramlar filtret bort efter ett tag när det börjar skaka..en ny hållare kostar 2 lapp på BMW.

Ställde han inte upp tomgången åt dig det måste man prova först.. sen är det inte dags för packningsbyte om tomgången vandrar då är det dags för ett nytt ställverk vilket iofs innebär en ny pump kostar ca 17 lapp går att få billigare från Vege i HBG plus någon som monterar den.

Pumpen brukar ge en del symptom när den är slut kan vara ryckningar när du kör ojämn tomgång samt mycket svårstartad kan också vara lättstartad kall men inte varm.

Tanken är lätt att öppna och göra ren det är bara att ta bort luckan i baklucksgolvet sen tar du en dammsugare och gör rent locket i på tanken, snäpp bort kontakterna samt ta bort slangarna..skruva av ringen lyft upp armaturen sitter sen med snäppfästen i botten som du lätt ser..när du tagit upp hela paketet så passa på att kolla om förpumpen fungerar den sitter i botten på armaturen, ge den 12 volt och se om den går...inte helt ovanligt att den givit upp..och då får du en slö bil..stoppa gärna ned den i en hink vatten så du ser att den pumpar..den kan gå men läcka och inte leverera det den ska också.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sorry,missa att de va diesel de handlade om,hur man nu kunde göra de..:)
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Hallo..!

Bilen dör också när man slår på många strömkällor.

Slår igång lyset snabb så kan den också DÖ?!

Frågade en mekaniker i byn. Han trodde att regulatorn kan vara dålig..
Efter bilen har dött så står den och tjuter(elektriskt ljud) troligen ifrån insprutningspumpen.

Jag har kollat upp Batteriet och generatorn. samt kopplat bort remmen från AC(ifall den skulle ha skurit). Så den levererar nog med ström.

Men det jag tycker e konstigt. Borde inte datorn man kopplar in meddela att det e fel i insprutningspumpen om den nu e trasig/dålig?

Jag har inte fått tag i nå bränsle filter ännu. Jag beställde ett men klantarna tog hem ett oljefilter istället..

De säger att tomgången är som den ska. 600-700v/min

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tomgången är för låg det ska vara lite mer än 700..det du säger om att den dör om du slår på många strömkällor är ett tomgångsproblem för när generatorn slår till så blir det sånt ryck så då stannar motorn för motstånden blir stort av generatorn...jag har haft allt detta på min också..jag ställde upp tomgångsvarvet sen blev det bra...men sen är det som så att datorn talar inte om ifall pumpen är utsliten..men det är ju det jag sagt till dig se till att få tomgången uppställd först..hjälper inte det så då är det dags för dyrare kontroller..verkstan ska inte säga det är bra..vill du ha det uppställt lite då ska dom göra som du säger..man ställer 50 varv i taget..och det kan räcka
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Hallå nu har bilen dött helt ingen ström till glödningen. vart sitter relät ev. säkringar???
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Reläet sitter i boxen på höger sida..säkringen sitter under
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
i den boxen där motorstyrningarna är??

höger sida varifrån sett??

Jag har lyft på alla relän i säkrings boxen(vänstersida om man sitter i förarstolen) och inte hittat någon säkring under något relä.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.