|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
bjoerck: Det finns både känslomässiga och förnuftiga skäl. För det första så har ingen tillverkare löst problemet med för mycket hästkrafter och framhulsdrift. För det andra väger alfa sexan allt för mycket och bilen kanar väldigt mycket över framhjulen. Och nu menar jag inte detta på ett sätt som görs att bilen är långsammare på bana, tyvärr är dessa tendenser väldigt tydliga redan vid lite mer inspirerad körning. Motorn må låta fint, men gången är inte i närheten av bmws sexor. Sen finns det andra praktiska detaljer så som kamrem, strul med den svenska importören, avsagnad av vagnskada, upplevd och faktiskt kvalité en bra bit under bmw nivå. Dessutom kan jag inte se en enda punkt där alfan skulle vara bättre. Och nej, jag tycker inte att den är snyggare. Denna körglädje och alfor, vart kommer det ifrån? Skulle man leva kvar vid samma bild om alla bilar skulle en volvo fortfarande vara en fyrkantig sosse-kontainer. Jag upplever faktiskt att ford mondeo är en betydligt mer körglad bil än alfa 156. |
|
|
Har förvisso aldrig kört en 156, men jag hade en gammal alfa 33 när jag var 18-19, och även om min e30 är rolig att köra så kommer den inte i närheten av vad alfan var... ...sen att det luktade bränd plast när man slog på helljuset, inte fanns någonstanns i tröskeln som kunde bära domkraften utan att den gick igenom plåten(d.v.s rosten), elhissarna funkade var annan gång (mycket underhållande när det börjar regna...) m.m... det är ju sådant man får ta när man kör "latinskt"... /Niklas |
|
|
Acey: Håller med om framhjulsdriften. Inte helt lyckat med 250 hästar. Däremot börjar jag undra om du kört någon GTA när du säger att motorgången inte är i närheten av BMW:s sexor. Är det något Alfa kan så är det att bygga underbara motorer. Alfas sexor är nog de enda sexorna som är mysigare än BMW:s. Kamrem och halvpissig organisation håller jag med om. Dock har det blivit bättre efter att Olle Olsson-bolagen tagit över importen av Alfa. Den faktiska och upplevda kvalitén kan diskuteras. Alfa 156 och BMW treserien tror jag inte skiljer sig så mycket gällande Bilprovningens statistik. Precis som du påstår att Alfa lever på något gammalt arv gällande körglädje så lever BMW på ett gammalt arv gällande kvalitet. Det må vara hänt att Ford Mondeo är klassens roligaste. Har aldrig kört någon. Nu gällde dock jämförelsen Alfa kontra BMW och då anser jag GTA vara ett mycket körgladare val än 330. Även fast 330 är snabbare runt en bana. |
|
|
bjoerck: Vi är väl av olika skolor när det gäller körglädje då helt enkelt. För mig kan en bil som driver och styr med samma hjul ge samma glädje och känsla som bakhjulsdriven dito. Speciellt inte när man rör sig med så mycket effekt. Är det dessutom lite fuktigt ute så är Alfan hopplös. Alfas motorer må vara vackra och ha en fin sång, men det är gamla, konstruktionen härleder väl tillbaka på 70-talet. De är tunga och inte alls samma sofistikerade gång som BMW sexorna. De må vara likvärdiga i bilprovningensstatistik. Men den som suttit i en 156 vs 330 känner snabbt vilken bil som är bäst ihopskruvad och finast materialval. Jag tycker faktiskt att materialvalen i e46 är bättre än både X3 och nya 5-serien. |
|
| Skall du ha en 156:a så köp en "vanlig" tvåliters fyra. 165 Hk räcker bättre än man tror. Motorn är kalasfin och dessutom bränslesnål. Alfa med sexa ställer jag mig skeptisk til att äga. Dom är däremot mumma att titta på (ingen plastbjäffs som på BMW), och vilket ljud dessutom... | |
|
Det som talar för Alfan är sången, och det som talar för BMW:n är dansen. Vsst finns det en stor charm med att han en Italiensk "GT Vagn" med V6:a som nästan låter som ferraris gammla sexor, och visst är alfan snygg! Men annars har inte alfan så mycket mer att ge. Visst chassit, kvalitetskänsslan och väggreppet bra, men det är tyvär inte mer än just bra. BMW:n däremot erbjuder ett paket som är näst intill oslagbart för klassen. Du får inte bara en av väldens bästa raka 6:a... Utan en motor, en växellåda och ett chassi som sammspelar på ett sätt som bara BMW gör (i prisklassen). Det finns liksom inga kompromisser, till skillnad från alfan som är full av den... En BMW är en BMW, och det går liksom inte att komma ifrån. Vill du han en bil att bara gasa med är alfan helt perfect, men om du dessutom vill ha en kompis med dig ut på småvägarna är BMW:n det självklara valet. Och om du nu nödvändigtvis måste ha en alfa så skulle jag vilja råda dig att titta på en GTV istället. Den är både billigare och busigare än GTA:n. |
|
|
Jag har provat 156 GTA. Motorn är helporrig att se på med sina chromade insugningsrör :) Motorgången är mysigt varvvillig precis som alfas motorer brukar vara. Formgivningen är på Alfas vis läckert italiensk. Inredningen är ganska snygg, om än inte särskilt logiskt uppbyggd. Chassit är direkt och styrningen likaså. Där slutar fördelarna för denna vagn enligt mig, prestandan må vara likvärdig men här är de nackdelar jag störde mig mest på: *Vändradien :) De känns som vilken ålandsfärja som helst, vet inte exakt vad den var, men över 12 meter minst. *Torquesteer i vanlig maneér med 250 hk och framhjulsdrift. Jag tycker dock S60T5 hanterar den biten bättre än alfa som mest försöker slita sig ur händerna på en när man ger fullt på 1an och 2an. *Bromsarna var långt ifrån lika imponerande som i 330. Det beror väl främst på 330ns 325mm skivor. *Törstig, jag upplevde bilen jag provaed som VÄLDIGT törstig. Snitt förbrukningen ligger vad jag förstog rent generellt högt. *Upplevd kvalite när man tar tag i saker som dörrar, interiör osv kommer inte i närheten av E46ans. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Bjoerck: Du kan ju forska i hur ofta Alfa vinner engine of the year award i förhållande till Bmw innan du drar slutsatser om vilken motor som är "bäst" M54 har ju vunnit sin klass mer än ett år i rad om man säger så. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Acey: Jag måste ifrågassätta om du verkligen kört 156 GTA? Motorgången i en GTA får vilken bilentusiast som helst att bli exalterad. Att påstå att denna motor inte är lika "sofisitkerad" som BMW är intressant. Vad menar du med sofistikerad? BMW:s treliterssexa har ofta fått kritik för att vara slätstruken och tråkig. Är det synonymt med sofistikerad så förstår jag vad du menar. GTA-spisen är allt annat än slätstruken och tråkig. Våldssamt varvvillig med ett eggande ljud och drag redan från botten. 330-motorn saknar helt den karisma som GTA har Annars håller jagf med om att 330 är bättre bil. Inget snack om det. Men motormässigt är den definitivt inte bättre. |
|
|
Jag har både BMW och Alfa Romeo. BMW har jag för att jag vill ha en bra bruksbil och Alfa Romeo för att jag vill ha en rolig leksak. Jag har en GTV 3.0 -98 och när den motorn brölar iväg till 7000 varv/min så kan faktiskt BMW få ha vunnit hur många priser som helst för det finns inte mycket som slår den brutala glädjen man känner då! BMW är helt enkelt lite för perfekta och lite tråkiga men jävligt bra. Alfa Romeo är ren och skär glädje men kankse lite väl mycket strul ibland. |
|
|
GE: Din syn på BMW kontra Alfa är sanrlik min. De motorer som kommer närmast Alfas i känsla är nog sexan i M3. Samma varvvillighet och sköna sång. |
|
|
Hittade det här duelltestet av teknikensvärld: Länk Förvisso kombisar och med fyror, men det hjälper kanske lite.. /Niklas |
|
|
bjoerck: jag har kört den, och var är det som är så bra med den? Även om vi BMW åkare brukar tycka om att varva så blev jag inte riktigt klok på motorn i GTAn. Att ljuder är bra ifrågasätter jag inte, men M54 är sååå mycket mer elastisk och körbar än alfaspisen. Den har, liksom alfor generellt, en poäng rent estetiskt och ljudkullisen är mysig. Men som motor så är den inte bättre på någon punkt. |
|
|
I det test som ElNiko länkade står att läsa: "Men vilken bil som slutligen är det bästa köpet handlar främst om vilka krav du har på din körglada sportkombi. Ska den vara temperamentsfull eller avspänd och aningen smidigare? För min del är valet enkelt. Jag har visserligen inte latinoblod i ådrorna, men hjärtat klappar starkast för Alfa Sportwagon. Jag tror det kallas fåfänga." Detta summerar diskussionen väl. BMW är mer rekorderlig medan Alfan är tempramentsfull. Som den risktagare jag är upskattar jag Alfas attityd mer än BMW:s i dagsläget. Jag är dock inte sämre än att jag kan ändra mig. BMW är jävligt bra bilar. |
|
|
Acey: ANtagligen passar inte din körstil för Alfas motoerer. För att uppskatta dem måste man gilla att varva dem. Min XJR har den elasticitet och körbarhet som du gillar. Redan vid 2000 rpm utvecklar den mer effekt än en BMW 320 vid maxeffekt. Vridet är 520 Nm. Elasticitet finns alltså i parti och minut. En motor som påminner om 330. Helt linjär med kraft från botten. Ändå får jag ett stort flin när jag drar iväg med min 156 TS. Motorn morrar mysigt och har en härlig varvvillighet. Tempramentsfull skrev TV och jag håller med. Till hösten skall jag byta bil. E90 325 & 330 är ett alternativ. Huvudalternativet är dock 159 3.2 QV. Skall bli spännande att se om det bli lilla hjärnan eller det stora hjärtat som vinner kampen... |
|
|
bjoerck, 159:an sägs ju enligt motorpressen (som du ju aktar så högt :) ) vara den bästa alfan hittils, så för din del blir det nog ett tufft val. Dessutom är det ju en f.d BMW-chef och en av grundarna till BMW M som nu styr Alfa Romeo, så förutsättningarna är ju bättre än någonsin! Personligen tycker jag att 159:an har lite för slätstruken design och hoppas att du än en gång hamnar i en BMW. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Kalle: Inte omöjligt att jag hamnar i en E90. Gillar designen (kors i taket) och hoppas bilen är riktigt trevlig att köra. 159 är bland det snyggaste jag sett i sedanväg och pressens utlåtanden borgar för en mycket kompetent bil. Tycker Alfa har tagit över det designspråk som BMW stod för tidigare. Bilar med extremt aggressiv form i fronten för att sedan följas av slanka linjer. |
|
| Alfa 159>>Länk | |
|
Bjoerck: Nej, jag uppskattar en avancerad sugmotor som har ett brett register. Som jag skrev i en annan tråd, den absolut bästa drivlinan i en bil som jag har kört är M3 CSL (för övrigt den bästa bilen jag kört punkt). Alfa 159 är intressant, tycker lite som kalle att Alfa tappat något utav det agressiva i formspråket. När jag parkerar min 330ci med M-paket jämte chefens Alfa GT i garaget som är i en liknande imolaröd färg så utstrålad E46an med 18" hjul en helt annan pondus än GTn som ser rädd ut i jämförelse :o) |
|
| Kalle: Seriösa motorjournalister har talat! Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.