AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.400

330 eller Alfa 156 gta?

Sida 1 av 3
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Är sugen på en Alfa 156 gta efter att ha läst lite tester om den, men det skulle ju svida ont att inte åka BMW längre! Då borde väl en 330 (e46 som jag tänker på) ligga närmast om man räknar in prestanda, pris mm (förrutom M3 e36)? Någon här på forumet som har kört båda och kan dela med sig av upplevelser? Hur står dom mot varandra? Fördelar/nackdelar? Prestanda? Försäkring? Enligt vad jag läst ska gta vara väldigt vild och ha ett oslagbart gött motorljud i 3.2 liters v6an! Men tyvärr framhjulsdrift...... Hur tycker ni 330´n låter? För alfan stundar kanske ett prisras snart eftersom en efterträdare till 156 är på g kan man tro. Ha´d !

// Tullan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag har inte ägt någon av dessa bilar men själv skulle jag satsa på en BMW före Alfan av två anledningar.

Kvaliten på Alfa Romeo går inte att jämföra med en BMW. Inte service heller! Kolla vad det kostar att byta ut t.ex. kamaxelremmen till Alfa Romeo'n... Och hur ofta...

Andrahandsvärdet hos Alfa är totalt värdelöst.

Hur många vågar köpa en gammal Alfa GTA respektive BMW 330 om ett par år?
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Vet du nåt om intervaller på bytet av remmen? har sett att det kan gå på upp mot 10000 att få den bytt....det avskräcker ju en del helt klart. Sen kryllar det inte direkt med alfa-verkstäder i min närhet. Nån som vet om det finns nån i mellansverige? fast en inspection II är ju inte heller helt gratis...
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Alfan är häftigare bil än vad 330 är fast det är min personliga åsikt.Nackdelen är få service ställen samt att andrahandsvärdet sjunker som en sten som "heltsonika" nämner eftersom Alfa är ett sällsynt bilmärke på svenska vägar som in sin tur ger ett bra prutläge om man spekulant på en bil.Är själv inne på att byta till en Alfa 166 V6 givetsvis röd.

mvh
Hur mycket jag än vill tycka om Alfan så kan jag inte drista mig till att rekomendera den. Den är jäkligt snygg, speciellt Sportwagon, men som bil betraktat så är den mycket sämre på allt än en 330i :-(

Köp BMW och bli nöjd längre än en vecka :)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det bör ju även tilläggas att det ingår övrig service på en Alfa Romeo, så argumentet att Inspection II kostar också pengar håller dessvärre inte. Jag hade lite funderingar på en 156'a med V6'an när jag var i bilköpartankar men tänkte då allt för ofta på min kompis Alfa GTV som motorn rasade på två gånger pga kamaxelremmen. Det gick i och för sig 200+ båda gångerna men bilen fick lämna tomten på släpkärra den gången den såldes.

En annan Länk

Hittade dock ingen sökfunktion på sidan...

Antalet posts per fråga är även det lite väl fattigt om man ska vara uppmärksam ;)

Kunde inte hjälpa dig med intervallen men ring Alfa Romeo imorgon! Jag hörde 6000 mil nån gång. Meddela oss gärna!

Alfa Romeo är annars en otroligt trevlig bil med ett underbart ljud och skön väghållning men jag skulle inte jämföra den med BMW'n.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Välj Bmw:n. Kanske inte så extrem körmässigt som Alfan men kvalitén, service och andrahandsvärde talar sitt tydliga språk.
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
Självklart en 330, har läst att Alfa rostar rätt bra...
När det gäller rost så ligger BMW minst lika illa till.
Jag har haft en 156 V6 och bilen är mycket "mindre bil" än BMW e46. Kvalitetskänsla och helhetsintrycket är mycket bättre på BMW:n. När det gäller körglädje så är BMWn bättre balanserad och har bakhjulsdrift. Alfan plockar poäng på styrningen och den otroligt sjönsjungande motorn som också är lika skottsäker som BMW:s 330-maskin. Nackdelen är bränsleförbrukningen och kamremsbytena som skall göras var 8000mil / 5 år. Jag pröjsade 6500 för byte av rem och alla löphjul inkl. spännare.
En GTA är verkligen en udda modell, mest på gott. Den kommer alltid att betinga ett klart högre värde än en vanlig 156 V6 med sportpaket 3 som jag hade. Nackdelen är väl att GTAn ändå är ganska dyr fortfarande men en GTA vänder jag mig om efter, en BMW 330 (e46) är idag en lika liten headturner som en Saab 9-5 Aero.

BMW:n är bättre, Alfan mer speciell.

Flåklypa
Alfa köps inte på förnuft. De köps av helt andra skäl. En Alfa förmedlar en känsla som inte BMW har. Uppskattas den känslan är valet mycket enkelt. Om det inte säger "klick" vid en närmare kontakt med Alfa så skall de undvikas. Det är fortfarande entusiastens val. Ändring blir det kanske med nya 159.

Gällande andrahandsvärdet så kastar den BMW-ägare som sågar Alfa sten i glashus. Jag har en 156 TS-00. Min bror har en BMW 520 -00 med lika många mil som Alfan. I handlarnas lista är BMW:n mindre värd. Det skiljer ungefär 10kkr till Alfans favör. Vilken bil som var dyrast ny vet ni nog redan...

Kvalitetsmässigt är det en viss skillnad i känslan hos detaljer. Rent driftmässigt hade jag lika mycket problem, eller mer, med de BMW:ar jag ägt jämfört med Alforna.

Kamremsbyte är ett dyrt kapitel på Alforna. För en GTA kostar den stora servicen med kamremsbyte runt 10 kkr. Dessa priser håller dock på att justeras nedåt eftersom intervallen för byte nyligen ändrades till ynka 6000 mil.
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
lite så man funderat oxå....bmw är nog på de flesta plan ett bättre och säkrare köp men det kittlar faktiskt mer att ha en gta på gården....känns som om den är en roligare bil, men vad vet jag. Förnuftet talar nog för en 330 ändå...inte det sämsta man kan ha heller direkt!
BMW:n är helt klart en bättre bil men får du samma känsla varje gång du tittar på den eller vrider om nyckeln?

Om du moget överväger fram o tillbaka kommer det definitivtr sluta med 330:n. För att köpa GTA:n måste du passionerat ge vika för känslorna och skita i allt vad förnuft heter. Tror dock inte att du kommer ångra dig i efterhand. 156 GTA är en speciell bil gjord i relativt få exemplar. Den kommer alltid vara en eye catcher.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMWn alla dagar i veckan, förutom den dagen om året du blivit helt galen.
Acey: Motivera! Varför inte välja en Ford Focus istället för 330i om förnuftet är det enda gällande kriteriet vid ett bilköp?
Alfa 156 med tvålitersfyran är en underbar bil när den fungerar. Fint balanserat chassie där man inte tänker på att bilen är framhjulsdriven. Men GTA:n är lite småjobbig då det rycker i ratten rätt så rejält vid acceleration. Det känns att bilen är en framhjulskrafsare...

Har själv vandrat på Alfa VS BMW linan och har ännu inte lyckats köpa mig en Alfa. BMW känns förnuftigare och invant, fast Alfa är ett passionerat val.
tullan: Tveka inte köp alfan så slipper du ångra dig då duär 80 bast. Skulle gärna ha en alfa om hunden rymdes i kombin. Pengar är sånt vi ändå inte har nån nytta av då vi ligger i backen.
mattias h: Äger just nu en Alfa, Jaguar samt en Ducce. Följer din devis om pengars förgänglighet slaviskt tror jag.

Det enda sättet att bli kvitt en frestelse är att ge vika för den...
bjoerck: Du är en mycket klok man.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...skippa 156GTa:n och inhandla en 147GTa :)
Borde gå som f-n.

Tyvärr så är den framhjulsdriven + att den också har kamrem vilket sänker den en smula enligt mitt sätt o se det hela..MEN,jag har alltid velat äga en Alfa...det måste man ha gjort innan man "somnar in" för att anses som bilentusiast ;)

Mvh Janne.
Nya 159 ryktas komma i GTA-utförande med motor från Maserati. Effekt över 400 hästar viskas det om. I Alfas nya policy ingår att ingen Alfa med effekt över 220 hästar skall vara endast framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift med majoriteten av drivningen på bakhjulen är receptet. Helt rätt tycker jag, trots att jag helst hade sett Alfa återvända till traditionell bakhjulsdrift.
Teknikens Värld testade 156GTA och upptäckte att antispinnsystemet ej går att koppla ur. Racerbil??? Njaaa......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.