|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag funderar om vaxschampo funkar bra på en bil som är lackbehandlad med Mr.Cap, Ditec, Tefcar el dylikt? Kan man tex använda Turtle Supertvätt eller nöter det bara ned behandlingen i förtid? Har även provat vanligt bilschampo med vax men har då hällt schampot direkt på den blöta svampen och sedan tvättat, det går då åt ca 1/3 flaska på en tvätt men jädrar i min låda vad blank bilen blir.. snacka om lyster! Nu har jag dock köpt en bil som är lackbehandlad.. skall jag fortsätta i samma stil eller får jag passa mig nu.. Bug | |
|
så här säger Ditec på sin hemsida: "Här följer några tips och råd hur du på bästa sätt underhåller din Ditec-behandlade bil Tvätta inte bilen på minst 14 dagar efter utförd grundbehandling. Under denna period härdar lacken fortfarande och bör inte påfrestas mekaniskt. Dock måste fågelspillning genast avlägsnas från lacken då dess frätande effekt kan skada ytan Undvik maskintvättar. De flesta skadar dessvärre lacken genom sitt mekaniska slitage. Undantag är de nya tvättarna med högtryckssprutor istället för borstar. Om du ändå maskintvättar bilen var observant på slitaget. Tidigarelägg eventuellt underhållsbehandlingen vid behov. Handtvätta eller använd högtryckstvätt. Ett milt bilschampo underlättar tvätten. Vaxtillsatser i rengöringsmedlet behövs inte men går bra att använda. Använd rikligt med vatten vid tvätten och skölj noggrant. Undvik tvätt i direkt solljus. Använd Quick Dry gummiskrapa istället för sämskskinn. Skonsammare för lacken. Säljs av alla Ditec-center. Fågelspillning bör avlägsnas från lacken omedelbart. Spillningen innehåller en syra som i vissa kan ge frätskador. Inte heller insekter bör få sitta kvar för länge på lacken då vissa kan påverka lacken. Avfettningamedel kan användas vi behov. Under vinterhalvåret är det vanligt med salt och tjärstänk på bilen. Spruta på lite avfettningsmedel innan tvätt för att avlägsna detta. Skölj noggrant efteråt. Använd dock aldrig starkare medel än vad som behövs på dit bil. Ibland kan tjäran vara svår att få bort. Prova då med vanlig diesel eller kontakta ditt Ditec-center för specialmedel." Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Aha.. vad bra, då fortsätter jag i gammal invand stil. tack för svaret! Bug |
|
bustorp |
Koncentrerat vaxschampoo på svampen är väl lite överkurs förstås. Blanda som det står på flaskan så räcker det gott. Supertvätt innehåller både petroleumbaserad avfettning och vax. Det "sliter" mer än schampoo men använder du det i s f avfettning så är det ingen större fara. Det räcker ju att tvätta där saltet har satt sig ex.vis på sidorna och ev. bak. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Att tvätta en lackbehandlad bil med ett vaxshampo gör inte bilen något illa. Om lackbehandlingen inte tål kanubavax i shampot så är det inget skydd att ha ändå! Jag jobbar med bilvård och vi säljer med ett shampo som innehåller lite vax (sk. vaxshampo), och om man åker i en bil i 3 mån eller mer så blir bilen mattare av olika repor (tvättrepor m.m.). Då gör snarare ett vaxshampo att du får tillbax lite lyster och glans i lacken. För det finns ju inget lackskydd som hindrar repor från att bildas... Däremot så bör man inte vaxa en bil som är lackbehandlad! Så Tvätta På Bara P.s. Ingen maskintvätt bara!!! d.s. |
|
|
Kidbefa - Jag tycker att jag får absolut bäst resultat med supertvätt eller att hälla en mindre mängd konc vaxschampo på en blöt svamp (bilen avspolad först då förstås). Bilen blir extermt blank då! Jag kan alltså fortsätta med detta? Bug |
|
bustorp |
Kidbefa: Man kan tvätta en bil med vaxschampoo med carnauba men man kan inte vaxa den med carnaubavax. Förstår jag inte............. bug: Hur länge blir den extremt blank om du tvättar som du gör nu? Det håller inte till nästa tvätt........ "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Definitionen extremt blankt är otroligt olika för olika personer. Enligt mig så kan det INTE bli extremt blankt efter en tvätt, endast efter en ordentlig polering i flera steg! ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Min nya bil är lackskyddsbehandlad. Killen som gjorde jobbet sa att shampo med vax gör att t.ex. kromlisterna ser matta och fläckiga ut det samma gäller de svarta ytorna mellan fram och bak dörrarna. Erfarenhet så här långt: Jag tror killen har rätt. Min nya E61 ser helt ny ut efter varje tvättning jämfört med min gamla E39. För mig var det första gången jag lackskyddsbehandlade och jag är JÄTTE NÖJD! Serafim -Varför är det så ont om Q? |
|
|
Bustorp: *Vaxa en bil med maskin eller polertrasor. Och ett hårt vax.... *Eller tvätta en bil med ett schampo som innehåller små mängder vax. Det säger säg självt! Bara att gno över en bil med trasor eller maskin, bara det momentet sliter som sjutton på lacken och finns det då någon risk med att bli av med ett lackskydd så är det genom att gno (gnugga)bort det. + att vissa vaxer innehåller också små mängder polermedel... Innan vi hittade rätt lackskydd så testade vi alla och jämnförde, dels med olika avfettningsmedel alkaliska och petroliumbaserade i olika styrkor. Kallavfettning eller petroliumbaserad avfettning tär nog mer på lacken än vad ett vaxshampo gör! Så JAG säger fortfarande, tvätta på! Det är lugnt bug, ingen fara! /Stefan |
|
|
Sen säger jag inte att man inte ska lackskyddsbehandla en bil. För en trevlig uppfräshning och nogrann polering skulle alla bilar behöva med jämna mellanrum. Och Ja, det enda sättet att få en bil riktigt blank är genom att polera i många olika steg tills du fått den finish på lacken som du vill ha! (För mig var det 2 dagars puts o gno på min bil) :D |
|
bustorp |
Kidbefa: Då måste jag bara fråga: Efter alla noggranna tester som ni gjorde, vilket lackskydd kom ni fram till? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Tycker det överkurs med lackbehandllingar om man tittar prismässigt,man får en jäkligt blank bil med en maskinpolering samt vaxning om man är noggrann,men det är min personliga åsikt. mvh |
|
bustorp |
Dutta: Livslängden på din polering blir dock inte så lång om du bara skyddar med vax en gång. Då får du vaxa minst 4-5 ggr/år om du ska ha ett skydd som håller ditt underarbete fräscht länge. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Bustorp: :) Vi kör med ett amerikanskt lackförsegling som kallas PPS. Den används an amerikanska marinkåren, som lackskydd på deras fordon. Kan tyvärr inte köpas av privatpersoner. Fruktansvärt bra! Dutta: Visst kostar det lite att göra en lackförsegling, men många har varken tid eller ork att polera och skydda sina bilar. Då tycker dom att det är skönt att lämna bort bilen an gång om året och få tillbaks en "Ny bil" som är mycket lätttvättad och fin. Och Lackskydd håller dessutom x-gånger mer än ett vax, ett vax försvinner efter 1-2 tvättar medans ett lackskydd har en hållbarhet på några år! /Stefan ("Putsbög är något fint") |
|
|
Kidbefa>>Tvivlar inte på det du säger är rätt men vad exakt innehåller medlet som förseglar en billack?? mvh |
|
bustorp |
Kidbefa: Vem är generalagent för det? Eller vem som säljer det? Finns det någon info att söka ex.vis på nätet? Som du förstår så är jag nyfiken......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Bustorp: Varför denna nyfikenhet? :) Jobbar du också med bilvård eller? Här har du deras hemsida i.a.f. Länk Dutta: Allt jag vet är att den största ingrediensen i detta lackskydd är PTFE, vilket jag tror är teflon. Men alla lackskydd är olika, vi jobbare med Tefcar innan och detta piskar det på händerna rejält.! /Stefan |
|
|
Amerikanska flottan använder produkten på deras radarantenner och inget annat som jag förstår hemsidan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
bustorp - Med extremt blankt menar jag att den nästan ser nyvaxad ut. Man får inte bort repor på samma sätt som en vaxning men lacken blir blank, väldigt blank! Det låter kanske otroligt men du kan ju lätt prova själv så märker du om det är något för dig. Hur länge det håller.. ja tills den är skitig igen, typ. Bug |
|
|
bug: Vax tar inte bort repor, det är ett skydd och inget annat. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.