|
Sida 6 av 12
|
|
|---|---|
| Powder80 - Nej, man har inte fått anmärkningen när första brevet från KFM kommer. Anmärkningen uppstår i samband med att KFM fastslår skulden. När första brevet från KFM kommer har man chans att bestrida kravet eller betala skulden omgående. Betalar man innan KFM fastslagit skulden får man således ingen anmärkning. | |
| ah..där var jag lite snabb att skriva...du har rätt skulden får man när den är fastställd, men jag vidhåller att det fortfarande går att hamna i deras register pga slarv misförstånd etc | |
| Powder80 - Man får ju en sista varning i form av betalningsföreläggandet. Blir man inte JÄKLIGT nervös när man får ett brev från KFM och gör något åt det på en gång så anser jag att man helt enkelt struntar i om man får en anmärkning eller inte. Och det handlar inte om slarv, utan om ren nonchalans. | |
|
jaja det verkar inte vara någon ide att diskuterna vidare med dig vi lär nog inte komma nånstans vi får helt enkelt agree to disagree |
|
| Powder80 - Jag jobbar på ett av landets största kreditmarknadsbolag och diskuterar detta i princip dagligen med mina kollegor. Jag har under mina år i företaget upplevt ett ytterst fåtal betalningsanmärkningar som berott på slarv och då har det i samtliga fall handlat om slarv från andra än den som ansetts vara i skuld. I samtliga fall har också de slarvande tagit sitt ansvar och skickat dementi till samtliga kreditupplysningsföretag. Så mina åsikter i ämnet är inte tagna ur luften. | |
| det är ju precis det fåtalet människor jag pratar om... | |
| Powder80 - Nu läste du inte vad jag skrev. Jag skrev att dementi skickats, vilket innebär att betalningsanmärkningen försvinner med omedelbar verkan. | |
|
Om man missar samtliga brev har man inte heller skickat in en underskrift att man godkänner skulden, i så fall måste man delges personligen av delgivningsman. Därmed kan man kan utesluta slarv! Om man inte förstår/märker/kommer ihåg att man delgivits skulden personligen, ska man nog söka professionell hjälp.. Däremot tror jag att man hos många kreditupplysningsföretag kommer att finnas med i registren med en "ansökan om betalningsföreläggande", dock ej något utslag om fastställd betalningsanmärkning. Anders N får rätta mig om jag har fel =) Var ett tag sen jag läste igenom hur dessa rutiner är.. |
|
|
Johan S - Delgivning kan ske på flera olika sätt, men inget av dom är särskilt lätt att missa. :) Det värsta sättet torde vara när delgivningsmannen söker upp en på jobbet eller knackar på hos grannen och frågar om de sett till en. Kan inte föreställa mig hur extremt hemskt det skulle vara att vara med om det. Ansökan om betalningsföreläggande är inte någon information som delges kreditupplysningsbolagen, så man riskerar inte att nekas lån eller liknande om man "bara" fått brevet med delgivningen och betalat hela skulden innan KFM hunnit fastslå den. |
|
|
"För en juridisk person registreras en betalningsanmärkning då man inger en ansökan om betalningsföreläggande" Fysiska personer kan alltså inte registreras för en ansökan, förrän fogden kunnat fastslå skulden. Juridiska personer (AB, HB, KB) syns däremot direkt i upplysningsbolagens register. Åtminstone de två upplysninsbolag jag använder mig av: ------------------ 2005-28 Ansökan om betalningsföreläggande 2005-06-23 4 258 kr Ansökan om bet. föreläggande 2005-06-23 4.258 ------------------- "När man ingett ansökan om BETALNINGSFÖRELÄGGANDE ska denna ansökan delges gäldenären. Delgivning sker i allmänhet genom att kronofogdemyndigheten skickar ett svarskort med svarskuvert. Returneras inte svarskortet till kronofogdemyndigheten går ärendet så småningom över till s k stämningsman eller polismyndighet som går hem till gäldenären för att personligen överlämna delgivningen. Efter delgivningen har gäldenären 10 dagar på sig att inkomma till kronofogdemyndigheten med invändning, s k bestridande. Inkommer ingen invändning eller återkallelse utfärdar kronofogdemyndigheten sitt beslut om betalning, S K UTSLAG. I samband med utslaget får gäldenären dessutom en offentlig betalningsanmärkning." Ovan citat är saxade från en banks Inkassohandbok. Det är också möjligt att stämningsman misslyckas, då lägger fogden ner ärendet, men du får själv försöka ordna med delgivningen om så önskas. Även efter att man lyckats med delgivningen kan gäldenären bestrida kravet, och då måste det hela avgöras i domstol för att personen ska få en anmärkning. Rättegångskostnaderna verkar ofta kunna falla på borgenären (den som har kravet). Det är således omöjligt att få en anmärkning som privatperson genom slarv, om man inte är totalt förståndshandikappat och därmed med största sannolikhet är försedd med god man. Det är pga denna oerhört svåra, utdragna och troligen dyra process, som jag varnat Paap för att lämna över skulden till fogden själv. Däremot kan man med fördel lämna över ärendet till något inkassobolag som då får sköta hela proceduren mot att dom får en viss del av den indrivna summan. Har man tur så är gäldenären inte vidare smart och godkänner skulden direkt, då finns det nog en viss möjlighet att med tiden få tillbaks sina pengar. TYVÄRR gör svenska lagar det mycket lätt för inbitna bedragare att leva gott på sin "verksamhet". Det finns ett flertal i denna stad som jag känner till, som exempelvis brukar åka runt i nya BMW, Mercedes etc. Lyckligtvis har flera av dessa, till slut, efter åtskilliga anmärkningar och skuldsaldo på många hundra tusen kr, hamnat där dom hör hemma - i finkan! |
|
|
Jag har inte velat skriva ovanstående tidigare, för att inte dessa bedragare ska få onödiga tips om hur man kan undgå betalningsanmärkningar. Men troligen framgår det väl ändå av de handlingar man delges hur man bestrider skulder etc. Konstigt nog är trots allt dessa bedragare oftast överösta med utslag om betalningsföreläggande. Kanske vill man undvika att stämningsman åker runt och letar efter en. |
|
svintoleffe |
Jag kan på peka till alla, att ditt jag skcikade mitt paket går dte inga bussar, jag tror dom inte kör bussgods över vattnet Länk Bimmern MVH Leffe |
Paap Reeder |
... läget just nu! Utslagsnummer: 04-34900-05 Målnummer: 04-46863-05 KFM avgörande: "N.N" förpliktas att genast betal följande belop till sökanden: 400:-" .. totalt blir det 800:- med processkostnaden. N.N bestred aldrig föreläggandet. - Märkligt i sig! .. " Utslaget kommer att överföras till KFM utsöknings- och indrivningsdatabas och kommer att verkställas utan särskild begäran från sökanden". D v s detta är väl den s.k betalningsanmärkningen. Skall nu undersöka hur jag får tag i pengarna. MVH /// Paap R |
|
Blir intressant att se om du nu får några pengar. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| Paap - Helt korrekt antagande gällande anmärkningen. Anledningen till att han inte bestridit beror med stor sannolikhet på att han skiter i vilket eller att han inte förstår innebörden av det hela (mindre troligt). Har du kollat om KFM har ytterligare saker på denne man? | |
svintoleffe |
Jag kan tala om att i mitt fall, så efter många mail o så, svarade personen efter att jag nämnde att jag skulle anliota ett inkasso företag, som jag fick namn på. Så idag då dök pengarna upp hos mig=))) Det finns en kille på autopower som jag vill tacka för att han skickade namnet på inkasso förtaget till mig.=)) Lycka till Paap Länk Bimmern MVH Leffe |
Paap Reeder |
... jag är nummer 3 i ordningen. Vi får som sagt se vad som händer. MVH /// Paap R |
| heja paap! låt han inte komma undan. | |
Paap Reeder |
... för 1000:- ytterligare kan jag få en fullständig medelsredovisning ... som han sedan får betala tillbaka till mig dessutom. Vad jag förstod så innefattade det alla tillgångar utöver det som skulle finnas i plånboksfacket. MVH /// Paap R |
Ragemannen |
:D grymt men det kan han ju ha förtjänat |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.