AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.035

Vad ska man ge för en 528iM

Sida 1 av 2
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vad tycker ni man ska betala för en 528iM 99-00. Med ca 12000mil på mätaren? Jag har skinn och taklucka som krav.
Köper givetvis privat, firma kommer inte på tal. Det är inga problem för mig att importera, tycker dock de är sällsynta på mobile.

Hur mycket tror ni dessa rasar om ett år eller två?

Tacksam för svar

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
I dagsläget borde du pröjsa runt 115-125.000kr för en svensksåld. En sådan bil i Tyskland är ganska svår o prissäta eftersom den är relativt sällsynt. Tror inte att de m-kittade E39:orna kommer följa med i raset med de snikutrustade E39:orna utan m-paket, men visst kommer den att rasa. Kanske 15-20.000kr på ett år? (Spekulationer).
Kan dock vara lite svårt o hitta en med "vanlig" läderklädsel eftersom alla E39 med m-paket standardutrustades med alcantara och få nybilsköpare la till extra för att istället få "vanligt" läder. Förresten, vad är det för fel på alcantara?
mvh.
Mpkt är nog ett måste. Håller med ovanstående talare angående Alcantara. Glöm inte xenon och ännu hellre navi om du hittar en som har det. Den kommer inte att rasa så våldsamt om bilen har rätt färg, utrustning, och skick. E39 med rätt utrustning är nog rätt så färdigrasad. E46 däremot kommer att tappa en herrejösses massa i vinter tippar jag på.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Många som tippar på e46:ans ras. Men frågan e om de som har rätt färg och utrustning kommer att slå i backen lika hårt som övriga?

Jag har alltid varit tveksam till svensksålda BMW med tanke på rosten och skötseln från svenssons sida. Dessutom är det alltid massa utrustning som saknas, t.ex skinn och lucka. Xenon tar jag ju för givet att det finns, nav är ett stort plus men inget krav.
Jag har inget emot alcantara. Tycker det är skitsnyggt och rejsigt, men jag föredrar skinn =), gärna ljust.

Så ni tror inte att 528iM, kommer bli lika trögsålt som övriga E39or som i princip är helt döda?

Varför inte 530iM? Den tror jag kommer ha fler möjliga köpare, nu när jag letade E39, till min far, så var bilarna innan facelift, uteslutna, helt ointressant, det tror jag många andra också tycker?!

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
530iM betingar ju ca 50 000kr mer och står inför ett värderas... eller?

Hittade två E39M på bmw.de som jämförelse;

528iM-1/00 €14950, 81tkm, 2äg, Cosmossvart-svart läder, xenon, elstolar+minne, glaslucka, PDC

530iM-12/01 €18650, 98tkm, 1äg, Svart II-Alcantara, xenon, DSC, Elvärmesitsar, elgardin, regnsensor

För €20000 får du en 530iM Touring-6/01, 105tkm, med navi, läder, cdvxl, telefon, hittade även 530iM-02 130tkm med navi för €17000 från en större oberoende handlare, hittar däremot ingen billigare 528:a än den från BMW, personligen skulle jag hellre välja en facelift, även om det bara är en 525i, till exempel en 525iM Touring-02 med 137tkm för €15950 hos en BMWhandlare, bör vara populär vid försäljning, trots att milen kommer vara över 15000, vid försäljning, jag vet att många är rädda för höga miltal "i onödan", inte konstigt att mätarbackade bilar går att sälja, men en ärlig långmilare är bättre för alla som kollar bilen innan köpet och inte efter!

Vad är din budget? Och vad är viktigt? Miltal, utrustning, motor, Sedan/Touring?

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vill bara börja med att säga tack för att du tar dig tid och engagerar dig! =)

Min budget är runt max 140 000 hemma på gatan, så det är rätt låg budget. Jag vill inte lägga mer direkt heller iom att jag kommer lägga minst 12mil om dagen på den, därför är även 525-530dM med i sökningen. Iom att jag till 90% kör ensam och aldrig lastar så är touring i princip uteslutet. Jag är inte rädd för bilar som gått 15000mil, jag är rädd för att jag inte kommer få sålt den.
Det som är viktigt är utrustning, jag vill helst ha en bil som inte gått mer än 13000mil. Att det studsar mellan 525 eller 530 spelar ingen roll. Jag kommer antagligen sälja efter ca 1 år för att inte lägga för mycket mil på samma bil och så vill jag inte göra för stor förlust. Jag har aldrig varit så nöjd med nån bil som jag var med min förra E39:a, ända bilen jag inte tröttnat på inom 3 månader.
För mig tar det emot att köpa hos handlare när jag vet att de tjänar minst 2000-3000Eur på mig, jag köper helst privat av en tysk, där jag vet att jag får bilen billigare och i ett bra skick.
Men kanske har jag fel?
Jag väljer också hellre facelift, men jag vet helt enkelt inte om pengarna räcker så långt med tanke på utr krav m.m.

Nån som vet varför E39 iM bilarna är mer sällsynta i Tyskland?
Stephan, tror du jag har nån vettig chans att hitta en fin bil för mina pengar?

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Precis nåt sånt här jag drömmer om: Länk får man den för 14000Eur, så e det väl inte så mycket att snacka om, förutom att jag e lite tveksam till handlaren. Dock så skrämmer det mig att bilen har dragkrok, tyskarna har en tendens att använda sina sådana och dra för stora husvagnar långt och ofta genom europa.

Duger 523? I sådana fall kan denna Imolaröda M5 spegelförsedda 523iM-99 vara något

Länk

Av någon anledning, kanske för att skydda M5 "samma sak fast värre i Nordamerika, där endast 2003 års 540 såldes med M-Paket, finns kanske 20st 540iM Touring där" blev inte M-Paket marknadsfört i någon större omfattning i Tyskland, det blev det i Sverige och UK, där är det inte svårt att hitta exemplar, tyvärr är Svensksålda oftast basutrustade.

En underlig sak är att E34 med M-Paket inte marknadsfördes överhuvudtaget i Sverige, mig veterligen har ingen E34 med M-Paket sålts i Sverige?!

Mvh Stephan
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Länk

varför åka längre än man behöver ????

MVH
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Korak, den där var väldigt dyr för att vara en 523. Dessutom saknar den lucka.

Stephan: Länken funkar inte. Men 523 är för klent, ska det vara gamla karossen så ska det vara 528. Skumt det där med att inte marknadsföra sina bilmodeller ordentligt.

Den här då? 528iM-11/99 132tkm 1äg €14300, navi+tv, rdc, glaslucka, xenon, skinn, telefon, el multiratt, elstolar, pdc etc.

Länk

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Den du hittade var ju perfekt. En ägare och all utrustning samt väldigt fin färg. Precis nåt sådant jag letar efter. Konstigt att du lyckas hitta bilar som inte jag hittar =)

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Förresten, hur ser man hur länge en annons varit inne?

Gaspedal; Den kom visst in i dag, den har en stjärna, den har inte bilar som kom in i går, bäst att ringa direkt, den kan vara mycket lättsåld?!

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Står inget nummer, endast kontakt via mail.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Oj, det gjorde det visst. Missade det totalt.
Kan dock inte åka förräns mitten på nästa vecka.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Har snackat lite med ägaren och han ska återkomma med fler bilder, igår fanns den iaf fortfarande kvar... Den verkar intressant.

Hur är det med värdet i dag, på sig en 528iM 99-00, populärfärg "silver, blå eller svartmet" xenon, navi+tv, taklucka, klimaautomatik, multiratt, runt 10-13000mil, importbil, privatköp i Sverige, 120tkr? Mer eller mindre?

Vad gör elstolar, Imolarödfärg, telefon, cdvxl på värdet adderar det något?

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hur stor skillnad i pris bör det vara mot en 540iM?
Bör det vara någon prisskillnad alls med tanke på de högre ägande kostnaderna samt, hur svårsålda de bilarna verkar?

Jag har kollat runt en del på 528 samt 540 och marknaden för dessa bilar verkar helt död. Hur ser panelen på detta?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.